نشخوار ذهنی نتيجه فرار از حل مساله

سرویس: اجتماعیکد خبر: 300960|18:38 - 1402/03/09
نسخه چاپی
نشخوار ذهنی نتيجه فرار از حل مساله
در واقع نشخوار ذهنی مجموعه ای  از افکار تکراری و مداومه که غالبا آزار دهنده، غم انگیز و تاریکه.

به گزارش هزارماسوله ،يکي از شايع ترين شکايت هايی که مراجعينم دارن نشخوار ذهنیه!

در واقعنشخوارذهنی مجموعه ای  از افکار تکراری و مداومه که غالبا آزار دهنده، غم انگیز و تاریکه.

به عبارت دیگه،نشخوارذهنی شکلی از تفکر مستمره که با تمرکز بر محتوای منفی وقایع گذشته، منجر به ایجاد پریشانی عاطفی در فرد میشه.

نشخوار ذهني می تونه حاصل يا عامل اضطراب منتشر يا افسردگی و ساير اختلالات روان پزشکی باشه ولی اين شکايت به وفور در درمانجو های ساب کلينيکال مشاهده میشه.

اتفاقی درونی و یا بیرونی ذهن ما رو بهم میریزه و در پی اون حالمون بد میشه و در نهایت به تغییر رفتار منتهی میشه!

این موضوع که اتفاقات زیادی باعث مشغله فکری ما بشه طبیعیه ولی اینکه از ذهنمون خارج نشه،آغاز ماجرای اختلال و ملال ماست.

خب بحث از کجا شروع میشه؟

دانشمندا میگن روزانه بیش از ۴۰۰۰ فکر مزاحم به ذهن ما حمله میکنه که فقط برخی از این افکار ذهن ما رو مشغول میکنه ولی بقیه زودگذر هستند.شاید براتون سئوال باشه چرا برخی از اون ۴۰۰۰ فکر در ذهن ماندگار میشه.همه ما خاطرات و حوادثی رو در مراحل مختلف زندگی مخصوصا دوران کودکی تجربه کردیم که دردناک و آسیب زننده بودن.مثلا تنبیه های شدید،تحقیر ها،ناتوانی ها،تمسخر ها،فقر،اختلاف والدین و غیره.جالبه بدونید بخشی از افکاری که مثل سگ پاچه ذهن ما رو میگیرن،فکرهایی هستن که دقیقا دست میزارن روی اون خاطرات.

البته اینو بگم که ممکنه مستقیما ما رو به یاد اون خاطرات نندازن…..بلکه اثرات اون آسیب رو در ناخودآگاه تحریک میکنن.

اینی که نمی تونیم از دست این افکار خلاص شیم دلایل دیگه ای هم داره!… مثلا ژنتیک!

بله درست متوجه شدین…ژنتیک!

برخی آدما بیشتر از دیگران نگرانی و نشخوار ذهنی دارن که برمیگرده به زمینه های خلقی ژنتیکیشون!

به کرات دیدین که بچه های یک خانواده ، که در محیط یکسان متولد شدن و رشد کردن ولی با هم فرق دارن، طبیعتا افراد جامعه هم همینطورند یعنی همونجور که قیافشون بصورت مادرزادی با هم فرق داره،روان اونها هم منحصر به فرده!…در نتیجه واکنش آدما به رویدادهای محیطی هم منحصر به فرده!….یعنی یکی از یه اتفاق راحت میگذره ولی یه نفر دیگیه روی همون موضوع کلید میکنه تا خودشو دیوونه کنه!

اما یکی دیگه از دلایل نشخوار ذهنی ((فرار)) هستش!!! ….آره ((فرار))!

بزارید یه تعریف عامیانه و دم دستی تر از نشخوار ذهنی بهتون بگم…این تعریف رو به خاطر بسپارید چون خییییییلی مهمه خییییلییی:

“نشخوار ذهنی یعنی من دچار یه مشکل میشم،برای اون مشکل، دنبال راه حل می گردم،راه حل رو پیدا می کنم،ولی اون راه حل رو اجرایی نمی کنم و دوباره از نو دنبال راه حل می گردم”

گرفتین چی شد؟

فهمیدین درد کجاست؟

میدونید چرا راه حل رو اجرایی نمی کنیم؟…چون داریم از “اقدام” فرار می کنیم!

چرا از اجرای راه حل فرار می کنیم؟…چونکه هزینه داره!

بزارید با چند مثال براتون توضیح بدم:

خانومی رو تصور کنید که به شدت درگیر افکار مربوط به خیانت همسرشه،چون چند ماهی هستش که متوجه رفتار های مشوک همسرش شده،شاید به صورت مستقیم اسنادی مبنی بر خیانت همسرش نداره، ولی از سردی رابطه شون،از تماس ها و پیام های مشکوک همسرش، از بوی عطر جدیدی که روی پیراهن همسرش هست به این موضوع پی برده که شوهرش با زن دیگه ای رابطه داره!…حالا چند ماهی هستش افکار مرتبط با این موضع آزارش میده و روز و شب براش نگذاشته!

مدیری رو تصور کنید که با یکی از کارمندهاش دچار مشکل شده .کارمندی که به لحاظ مهارت و تجربه در سطح بالایی هستش ولی حرف شنوی کافی از اون مدیر رو نداره. حالا این مدیر در یک موقعیت حساس قرار گرفته از طرفی به مهارت ها و توانایی های این کارمند نیازمنده و از طرفی هم نیاز داره که پرسنل حرفش رو بخونن و در واقع نیاز داره که این کارمند ازش تبعیت داشته باشه .اگر این کارمند رو به حال خودش رها کنه بقیه کارمندها این شکایت رو دارند که چرا مدیر با این کارمند ،قاطعانه و با اقتدار برخورد نمیکنه و احتمالاً این کارمند سرکش الگویی میشه برای سایر پرسنل. از طرفی هم اگر اون کارمند سرکش  رو اخراج کنه کار شرکتش روی زمین میمونه. این موضوع به شدت ذهنش رو مشغول کرده چون با ادامه روند فعلی، غرورش جریحه دار میشه و با اخراج کارمند ،کارهای شرکتش به مشکل برمی خوره!

در تمام موارد بالا هر کدوم از شخصیت های داستان،در یک دوراهی و یا چند راهی گیر کردند و بایستی تصمیم بگیرن!

شاید متوجه شده باشید که چه کار سختی دارن،مدت ها روزی مشکلشون فکر میکنن و راهکار پیدا می کنن ولی در نهایت چون اجرای اون راهکار ها براشون چالش بر انگیزه به دنبال راهکار دیگه ای می گردند!

خیلی دوست دارم به تکنیک های درمان نشخوار ذهنی بپردازم ولی قبلش از شما یه درخواست دارم!!!

از شما دوست خوبم که این مطلب رو می خونید خواهش میکنم هزینه هایی که افراد بالا در صورت اتخاذ تصمیم متحمل میشن رو پیش بینی کنید و بگید که در صورت هر نوع اقدام چه چالش هایی پیش روی این خانوم یا اون مدیر قرار میگیره؟

سعید کریمی-روان درمانگر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد