عوارض سوء مصرف داروهای نیروزای ورزشی تهدیدی بزرگ برای سلامت جوانان و ورزشکاران

سرویس: اجتماعیکد خبر: 300810|22:01 - 1402/01/21
نسخه چاپی
عوارض سوء مصرف داروهای نیروزای ورزشی تهدیدی بزرگ برای سلامت جوانان و ورزشکاران
رئیس دبیرخانه کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه دلایل مسأله مصرف نابجای مکمل ها و داروهای نیروزا در ورزشکاران را بحث ریشه داروعمیقی دانست که متاثر ازعوامل مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و روان شناسی در رقابت نمایشی است.

به گزارش هزارماسوله ،دکتر حسین  بیگلری در گفتگو با سرویس علمی پژوهشی اخبار سلامت کرمانشاه گفت: کشورمان از دیرباز بعنوان مهد منش پهلوانی ورزشکاران و مربیان سرشناس ورزشی معروف و مشهور بوده است اما در سالهای اخیر به موازات حرفه ای شدن ورزش و وسوسه شهرت ناشی از کسب مدال و مقام در نمایش، رواج رفتارهای غیراخلاق ورزشی و از جمله سوء استفاده دارویی نیز بیشتر شده است.
 

 

وی اظهار داشت: بر اساس گزارشات موثق واصله بیشتر فروشنده های سود جو مواد نیروزا، متاسفانه گروهی ورزشکارنما با تبلیغات گسترده در فضای مجازی هستند که اغلب به دلیل کسب حداکثر سود کلان مالی به هر قیمتی دست به عرضه و فروش غیر قانونی این مواد می‌زنند.

 

دکتر بیگلری پدیده مذموم و شوم دوپینگ را در منافات با روح اصلی ورزش، اخلاق و سلامت دانست و گفت: متاسفانه این مسئله تبدیل به یک نوع ورزش عواقب محور شده است.

 

وی به بیان علل پیگیری بیشتر موضوع در استان کرمانشاه پرداخت و گفت: گزارشات متعدد از اعضای هیات علمی دانشگاه از افزایش بیماری ها با علل مرتبط با موضوع (قلب و عروق، اورولوژی،روانپزشکی، غدد و...) ، افزایش غیر متعارف عوارض جدی سوء مصرف مواد و داروهای نیروزا بر سلامت جوانان، ورزشکاران به دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی و معاونت غذا و داروی دانشگاه ، درخواست های متعدد مردمی به منظور پیگیری مسئولین در برنامه های رادیوئی و تلویزیونی و نیز مصوبات کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استانداری استان کرمانشاه از مهمترین این عوامل است.

وی در خصوص عوارض ایجاد شده بدلیل سوء مصرف داروهای نیروزا( دوپینگ) به افزایش میزان موارد فشار خون بالا، دیابت، کبد چرب و تاثیر منفی بر الگوی کنترل بیماری های غیر واگیر و افزایش ریسک بروز بیماری های قلبی و عروقی و تشدید خطر انواع سکته های مغزی اشاره کرد و گفت: افزایش خشونت و رفتارهای پرخاشگرانه، بروز بیماری های روحی روانی مانند افسردگی، طلاق و رفتارهای ناهنجار در جامعه و تاثیر منفی بر الگوی سلامت روان جامعه بعنوان یک آسیب اجتماعی و فرهنگی و اختلالات وسیع درهورمونها و تشدید بروز برخی از نارسائی ها و سرطان های ارگان های حیاتی بدن ( کبد و کلیه) نیز از دیگر عوارض است.

 

به گفته وی  انواع عوارض اسکلتی، پوستی و گوارشی ، نازایی  در مردان و زنان ( تهدیدات جمعیتی) ناباروری ، انسداد شریان های ریوی (احتمال بیشترخطر لخته شدن خون و عوارض پیشرفته عروقی) و متاسفانه مرگ زودرس افراد زیر 40 سال .... از دیگر عوارض ایجاد شده بدلیل سوء مصرف داروهای نیروزا است.

دکتر بیگلری ناکافی بودن میزان آگاهی جوانان و ورزشکاران در رابطه با موارد ضرورت مصرف مکمل‌های غذایی و ورزشی ، ارائه تبلیغات فریبنده جهت گمراه نمودن نمایشی ورزشکاران ،درآمد زایی حداکثری افراد سودجو به هر قیمت ممکن ، دسترسی آسان افراد به مراکز متعدد توزیع و خرید فروش غیر مجاز به ویژه در فضای مجازی را از جمله علل ایجاد کننده این مسئله دانست.

 

 

دکتر بیگلری تقویت همکاری های بین بخشی و تشدید یازرسی های قانونی نامحسوس توسط سازمان ورزش و جوانان با نظارت معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی وسایر سازمان های قانونی ذیربط را راهکار بسیار موثری در این خصوص دانست و گفت : ارتقاء مستمر سطح دانش سلامت و فرهنگ سازی اجتماعی با ترویج ورزش سلامت محور در کنار اخلاق ورزشی در راستای کاهش آسیب از طریق اطلاع رسانی گسترده توسط خانواده ها، دانشگاهیان ، آموزش و پرورش، رسانه ها و کل آحاد جامعه نیز در مقابله با این مسئله بسیار مهم است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد