چرا پاوه؟

سرویس: اجتماعیکد خبر: 300778|13:28 - 1402/01/03
نسخه چاپی
چرا پاوه؟
پاوه شهری دوست‌داشتنی با آب‌وهوای معتدل و کوهستانی محسوب می‌شود که دارای چشمه‌های فراوان، آبشارهای افسانه‌ای، جنگل‌ها، مراتع و باغ‌های سرسبز است.

به گزارش هزارماسوله ،شهر پاوه با تاریخ سه هزار ساله در شمال غربی استان کرمانشاه است و حدود ۱۱۲ کیلومتر از مرکز استان  و ۴۵ کیلومتر از نقطه مرزی فاصله دارد.

این شهرستان تا سال ۱۳۳۸ جزء استان کردستان بوده و پس از آن به استان کرمانشاه ملحق شده است. وسعت شهرستان پاوه حدود ۱۲۶۰ کیلومتر مربع و ارتفاع ۱۵۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد.

این شهرستان در رشته کوه های زاگرس قرار گرفته و کوه شاهکوه  که از بلندترین کوههای زاگرس است با بلندترین قله اش (زاوه لی) به ارتفاع ۳۴۰۰ متر از سطح دریا محکم و استوار سر به آسمان کشیده است. آیا تابحال این شهر را از نزدیک مشاهده کرده اید؟ چه تجربه ای در این زمینه داشته اید؟

شهر پاوه

درباره شهرستان پاوه

پاوه در منطقه‌ای به نام اورامانات و در یک ناحیه جغرافیایی بسیار خوش‌آب‌وهوا قرار گرفته است. این شهر که در میان دو کوه شاهو و آتشگاه واقع شده، دارای آب‌وهوای نسبتا سرد، رو به معتدل و نیمه مرطوب است. پاوه و مناطق اطرافش با دارا بودن جنگل‌ها، مراتع سرسبز، باغات، چشمه‌ها، آبشارها و رودخانه‌ها جذابیت‌ طبیعی خاصی دارد.

مردم این شهر به زبان کردی و گویش هورامی تکلم می‌کنند و بیشتر آن‌ها مسلمان و سنی مذهب هستند.

پاوه

شغل مردم این شهر پلکانی

بسیاری از مردم پاوه به باغداری و دامپروری و گاها کشاورزی مشغول هستند. از محصولات کشاورزی عمده شهر پاوه می‌توان به گردو، انگور، بادام، انجیر، آلوچه، توتون و سقز اشاره کرد.

علاوه بر این ساخت صنایع دستی نیز درشهر پاوهو روستاهای اطراف آن بسیار رواج دارد و یکی از سوغاتی‌های خوب این شهر نیز می‌تواند همین صنایع دستی باشد. 

معروف‌ترین صنایع دستی این منطقه شامل گیوه بافی، شال‌بافی، سبدبافی، قالی‌بافی، پشم‌ریسی و جاجیم است. البته دوخت لباس‌های محلی را نیز باید به این لیست اضافه کنیم.

گیوه
سبد بافی ارغوان

چرا به پاوه برویم؟

از یک طرف دیدن طبیعت پاوه و اطرافش و از طرف دیگر اهمیت تاریخی شهر ما را قانع می‌کند که به پاوه بیاییم. البته انگیزه‌های دیگری مثل خوردن کباب‌های پاوه یا شیرینی‌هایش قانع‌مان می‌کند که به این شهر برویم.

ساختار پلکانی پاوه برای جذب مسافر به تنهایی کافی‌ست. برای همین هم هست که به آن ماسوله غرب می‌گویند.  شب‌ها با روشن‌ شدن چراغ‌ها این زیبایی هم دوبرابر می‌شود. به‌دلیل نزدیکی پاوه به مرز، بازار مرزی کوچکی در ورودی این شهر و کنار ترمینال قرار دارد که برای خرید اجناسی با قیمت ارزان‌تر می‌شود رویش حساب کرد.  با این‌حال اگر می‌خواهید سفرتان را تا جوانرود ادامه دهید بهتر است در پاوه خرید نکنید.

در ورودی شهر و خیابان ارشاد اسلامی و نزدیک فرمانداری شهر، یک موزه مردم‌شناسی قرار دارد که سبک زندگی مردم آن ناحیه را نشان می‌دهد. گفته می‌شود که مسجد جامع شهر را در خیابان امام محمد شافعی بر روی ویرانه‌های آتشکده زرتشتیان دوره ساسانی ساخته‌اند. البته همه جذابیت‌های پاوه در خود شهر نیست و برای دیدن برخی از آنها باید مسیری را طی کرد.

جاذبه‌های گردشگری پاوه

پاوه دارای جاذبه‌های طبیعی بسیاری از جمله رودخانه سیروان و چشم‌اندازهای زیبای آن جزو یکی از زیباترین مناطق گردشگری این شهر است.آبشار بل در هجیج ، ابشار دشه یا هانی کوان در نزدیکی روستای دشه، آبشار نودشه در امتداد رودخانه سیروان، روستای ساتیاری با مناظر بکر و شگفت‌انگیز، چشمه آب معدنی بل منسوب به یکی از خدایان آب بابلی‌ها و روستای هجیج که یکی از جالب‌ترین روستاهای ایران است، از زیباترین و بی‌نظیرترین مناطق دیدنی شهرستان است.

از جمله شاخص‌ترین غذاهای محلی که در شهر پاوه پخته می‌شوند و امتحان کردن آن‌ها توصیه می‌شود، کلانه، خورشت هلو و خورشت خلال است.

چرا از این شهر دیدن کنیم؟

خوشبختانه در کشوری زندگی می کنیم که چیزی از زیبایی ها و جاذبه های مختلف کم ندارد. اگر بخواهیم مقصدی را برای سفرمان انتخا کنیم، به هر گوشه از ایران که نگاه کنیم، جایی برای بازدید و گذراندن اوقت فراغت وجود دارد.

اما شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که چرا ما شهر هزار ماسوله را به شما پیشنهاد می کنیم؟ چرا شهر پاوه می تواند سفری به یاد ماندنی را برایتان بسازد؟ در ادامه به این سوال پاسخ می دهیم.

پاوه برای گردشگران با سلایق متفاوت، بسیار مناسب است. فرقی نمی کند جزو افرادی باشید که به دیدنی های طبیعی علاقه دارد و یا دیدنی های تاریخی و باستانی! جاذبه های هزار ماسوله به گونه ای است که هر نوع خواسته ای را از خود راضی می کند. علاوه بر طبیعت بکر آن و زیبایی هایش، تجربه کباب های پاوه و شیرینی هایش هم در این انتخاب بی تاثیر نیستند.

 

کوههای سر به فلک کشیده و جنگل و طبیعت زیبا، غارهای دیدنی، چشمه های آب معدنی، رودخانه سیروان و دره های عمیق در مسیر رودخانه، آرامگاههای افرادی بزرگ همچون:

سید عبیدالله، سلطان اسحاق، سید محمود اصفهانی و بابا شیخ حسن، دخمه های سنگی خالو حسین از مکانهای دیدنی این شهر است.

آبشارهای افسانه ای پاوه

از جمله جلوه های شهر پاوه که گردشگران زیادی را به این شهر جذب می­کند آبشارهای اعجاب انگیز و مبهوت کننده ای است که جان به طبیعت پاوه بخشیده است.آبشار دریبر و دشه که پس از ریزش از ارتفاعات کوتاه و بلند به رودخانه پاوه رود و سپس به رودخانه سیروان می­ پیوندد.

آبشار شیلماو نیز یکی از آبشارهای استان کرمانشاه است که در غرب روستای خانقاه در سه کیلومتری غرب شهر پاوه جای گرفته است. این آبشار زیبا از ارتفاعات کوه آتشگاه سرچشمه می‌گیرد. با شروع فصل دیدنی بهار و جوشش چشمه‌های شیلما و این آبشار زیبا منظره‌ای بی‌بدیل را در این منطقه پدید می‌آورد.

آبشار دشه در روستای صعب العیور نودشه قرار دارد. اطراف این آبشار زیبا را جنگلهای انبوه احاطه کردند و مکانی بکر و طبیعت بی نظیری را ایجاد کرده است. جاده پاوه به روستای نودشه طبیعتی همچون جاده چالوس با چشم انداز صخره، دره، چشمه و جنگل را در خود جای داده است.همچنی ابشار رودخانه فصلی سفید اب در باینگان از دیگر ابشارهایی است که چشم هر بیننده ای را به خود معطوف می دارد.

روستای هجیج

در مسیر پاوه به اورامان روستای هجیج هم از همان طبیعت بکر برخوردار است. به نظر خیلی‌ها اینجا یکی از بهشتی‌ترین مناطق کشور است. روستایی در دل کوه و درخت؛ رود و چشمه. روستای هجیج خوراک سفر بک‌پکری است.

در دل یک دره با طبیعت زیبا، غار و چشمه‌ای که چشم‌ها را به خود خیره می‌کند، قرار گرفته. وقتیبه این روستا رسیدید از محلی‌ها سراغ شمشال، سازی بادی که در این اینجا زده می‌شود را بگیرید. در امتداد این مسیر به ارتفاعات شاهو می‌رسید که باید خودتان به چشم ببینید تا بفهمید از چی حرف می‌زنیم. ادامه این مسیر به جایی می‌رسید که قصاب‌ها لب جاده گوسفند قربانی و بعد از آن مقابل چشمتان کباب درست می‌کنند.

تفرجگاه ویمیر

تفرجگاه ویمیر هم همین‌جا  قرار گرفته که انگار زمینی باشد جدا افتاده از بهشت. برای کوه‌نوردی در این منطقه باید امکانات لازم را داشته‌باشید. همچنین در حاشیه رود سیروان هم می‌توانید کمی بنشینید و یا حتی قایق‌سواری کنید.  این رودخانه از طولانی‌ترین رودهای کردستان است و به‌خاطر موج‌های خروشانش فقط حرفه‌ای‌ها از آن برای قایق‌سواری استفاده می‌کنند. اگر حرفه‌ای نیستید می‌توانید در مسیر شنی رود در روستای هجیج یا اسپریز اطراق کنید.

بعد از هجیج به سمت چشمه بل یا همان کانی بل منحرف شوید و بعد به اورامان بروید. منطقه اورامان از شمال به کردستان و از جنوب به جوانرود می‌رسد که تا پاوه حدود دو ساعت راه دارد.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد