رخداد امروز شهر:

بازاری که مدرسه گردید

سرویس: اجتماعیکد خبر: 300750|17:44 - 1401/12/17
نسخه چاپی
بازاری که مدرسه گردید
دانش آموزانم در پایه هفتم از دبیرستان شهدای بیست خرداد پاوه روزی پربار وغنی به تقویم آموزشی و یادگیری خویش افزودند.

به گزارش هزارماسوله ،"از هر دانشی که ما را صرفا آموزش و تعلیم دهد،بدون آنکه تواناییهای عملی ما را قوّت و گسترش بخشد،بیزارم"(گوته اندیشمند آلمانی)

 

امروز روی هم رفته، پیوند آموزش مدرسه ای با نیازها، خواسته ها و ارزش های ما به دست فراموشی سپرده شده است. در نتیجه پیوند میان سواد مدرسه ای با سواد زندگی بهتر و سالمتر که جزء آرمانهای بشر و از حکمتها و ضرورتهای بنیان مدارس واقعی بوده ازهم گسیخته شده است.

در راستای این نیاز و ضرورت بعنوان یک آموزگار چندین سالست که در درس مطالعات اجتماعی تلاشم براین بوده که هر جلسه درسی در راستای مطالب و مفاهیم کتاب درسی،کلاسی متفاوت،جذاب و سودمند تشکیل دهم تا شاید شاگردانم حداقل مفاهیم موردنیاز برای  کسب تجربیات مورد نیاز برای یک زندگی عملی در خانه و جامعه را کسب نمایند که

امیدوارم تشکیل چنین کلاسهایی  بتوانند گامی هرچند کوچک در پیوند با اهداف آموزشی متعالی باشند.

 

  در این راستا دانش آموزانم در پایه هفتم از دبیرستان شهدای بیست خرداد پاوه روزی پربار وغنی به تقویم آموزشی و یادگیری خویش افزودند.

باتوجه به مطالب دو درس از کتاب در مورد بازار،خرید، مصرف، تولیدو توزیع و... بازدیدی چند ساعته در قسمتی از بازار شهر این مفاهیم را عملا و بهتر آموزش دادیم.

 

ازضرورتهای این تدریس عملی شاید بتوان گفت: امروزه در فضای شهری کودکان و دانش آموزان ما نیازی حتمی به فراگیری اصول اولیه  در چگونگی برقراری یک ارتباط صحیح با فروشندگان،نحوه یک خرید بهتر و سالمتر برای خانوادههایشان و ارتباط و مراوده با دیگر شهروندان در سطح جامعه و.... بوده و می باشد.

 

 اهم موارد مورد بازدید امروزمان عبارت بودند از :

 

١- بازدید و مراجعه به کتابفروشی معلم بامدیریت آقای قیطولی،تماشای کتب و مجلات موجود و ارائه بحثی کوتاه درباره اهمیت مطالعه و کتابخوانی و خرید کتاب بعنوان نیازی ضروری ومبرم برای دانش آموزان و خانواده ها و اضافه کردن کتاب در سبد خرید ماهیانه و بیان چند نکته اساسی در مورد چگونگی انتخاب و خرید کتاب مناسب و مرتبط با گروه سنی و علایق دانش آموزان

 

٢- مراجعه و حضور درنانوایی"کاک علی" در دره باسام و بیان نکاتی آموزشی و بهداشتی درباره اهمیت ونقش نان در زندگی روزمره ما،چگونگی گرفتن و بردن درستتر وبهتر نان به منزل و تاحدامکان حذف نایلونها و قراردادن نانهادر کیسه های پارچه ای تمیز و بهداشتی

 

٣-حضور در مغازه میوه فروشی"کاک ظاهر" ومجددا بیان نکاتی مرتبط درباره: ارتباط صحیح ما مصرف کنندگان و خریداران با توزیع کنندگان و مغازه داران،چگونگی انتخاب و خرید بهتر وسالمتر میوه جات وسبزیجات توسط دانش آموزان و تاکید دوباره بر حذف نایلونهای پلاستیکی در خریدهایمان و جایگزینی آن با سبدهای چوبی یا کیسه های پارچه های

 

٤- پایان بخش بازدیدهای امروزمان حضور در کارگاه استادکار خبره و مشهور این شهر،که به گفته خودش ١٨ نسل از اجدادش به حرفه آهنگری در این شهر و خدمت به مردمانش  مشغول بوده اند.بله استاد چیره دست آهنگری" کاک صابر بسطامی" که سالیان سال خود و اجدادش در نهایت خبرگی و هنرمندانه خدمتگزاران مردمان هورامان بوده اند.این هنرمند کهنسالِ ماهر و خوش سخن در سخنانی کوتاه به تاریخچه ای از حرفه آهنگری در هورامان، خدمات،مصنوعات و مشقّات آهنگران هورامان، بیان خاطرات و یادآوری چند آموزه و نکته تربیتی برای دانش آموزان،بازدیدمان رادوچندان غنا بخشیدند.

 

از همکاری مدیریت محترم آموزش وپرورش شهرستان،عوامل اجرایی بزرگوار آموزشگاه، دانش آموزان عزیزم و خانواده هایشان  و عزیزانی که امروز در محل کسبشان حضور یافتیم سپاسگذارم.

 

دکتر صفر ولدبیگی دبیر درس مطالعات اجتماعی ١٥ اسفندماه ١٤٠١

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد