رویداد فرهنگی مسرت بخش دیگری در پاوه /موزه در مدرسه ای در پاوه

سرویس: فرهنگ و هنرکد خبر: 300704|20:00 - 1401/12/06
نسخه چاپی
رویداد فرهنگی مسرت بخش دیگری در پاوه /موزه در مدرسه ای در پاوه
در تداوم طرح "از سواد مدرسه ای تا سواد زندگی" در درس مطالعات اجتماعیم این بار دانش آموزان آموزشگاه شهدای بیست خرداد پاوه با همراهی اولیایشان گامی علمی و مشتاقانه در این مسیر عملگرایانه پیمودند.

به گزارش هزارماسوله ، دبیر درس مطالعات این مدرسه به خبرنگار ما گفت: دراین آموزشگاه در هفته جاری خوشبختانه فرصتی فراهم گردیدتا با همت صد دانش آموز کوشا و مشتاق و با حمایت اولیایشان، در آموزشگاهشان موزه ای جذاب و ارزشمند با دربرداشتن تقریبا ٧٥٠  قطعه و اشیای قدیمی باارزش و با حداقل قدمت چهل ساله در زمینه های: پوشاک والبسه،ابزارآلات دامداری و کشاورزی، مسکوکات و اسکناسها،ظروف خوراکی،دستگاههای روشنایی وگرمابخش، ابزارهای صوتی وتصویری،اسناد ومدارک وکتب ونسخ کهن و.... برپا گردد. 

 

دکتر صفر ولدبیگی افزود: هر شئی تاریخی این موزه از یک شهر و روستای هورامان آورده شده  است.

 

وی با اشاره به نکات ارزشمند در برپایی این موزه برای دانش آموزان گفت: ایجاد شور وشعف فراوان و تقویت حس کنجکاوی و کنکاش در مباحث تاریخ محلی در میان آنها، رغبت،دغدغه و احساس مسئولیت بیشتر نسبت به تاریخ ملی و میراث فرهنگی خود، آشنایی با ده هها شغل و پیشه قدیمی رایج در منطقه هورامان که اکنون منسوخ شده و فراگیری صدها واژه اصیل کوردی در حوزه پیشه های دامداری،کشاورزی، باغداری، تجارت،کتابت و... که متاسفانه امروزه بعلت عدم استفاده ،نزد این نسل درحال منسوخ شدن میباشند و نهایتا یادگیری عمیقتر و بهتر مطالب کتاب برای دانش آموزان که مربوط به کارکردهای موزه و پاسداشت میراث فرهنگی میباشد از نکات اساسی برپایی این موزه است.

 

وی ادامه داد: در روز نخست برپایی این موزه علاوه بر حضور و بازدید دانش آموزان، حدود ١٠٠ نفر از اولیای مشتاق  و ٣٠ فعال اجتماعی و فرهنگی از موزه بازدید و چنین اقدامی ارزشمند را به دانش آموزان تبریک گفتند.

 

وی افزود: از همکاری و همراهی عزیزان دانش آموزم،اولیای گرامیشان،مدیر و عوامل اجرایی دلسوز آموزشگاه در برپایی موزه ،حضور دلگرم کننده و امیدافزون چهره های فرهنگی در بازدید از موزه،بازدید مدیریت محترم آموزش وپرورش و کارشناسان اداره و حضور سبز و همیشگی رسانه های فعال در پوشش خبری نهایت سپاسگذاری را دارم.

 

لازم به یادآوریست که هفته گذشته در مدارس روستای نوریاب موزه ای مشابه با این موزه برپا و مورد استقبال و بازدید جمع کثیری از اولیا و دانش آموزان قرار گرفت.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد