میزگرد مرصاد به مناسبت هفته پزشک برگزار شد؛

30 هزار پزشکی که طبابت نمی کنند/چالش های روزمره یک پزشک

سرویس: اجتماعیکد خبر: 300373|15:37 - 1401/06/10
نسخه چاپی
30 هزار پزشکی که طبابت نمی کنند/چالش های روزمره یک پزشک
یکی از پدیده های شوم که امروزه جامعه پزشکی ما با آن مواجه است مهاجرت پزشکان از کشور ایران به سایر کشورها حتی همسایگان ما است که بسیار تامل برانگیز و نگران کننده است.

به گزارش هزارماسوله ،با توجه به قرارگرفتن در ایام گرامیداشت مقام پزشک مرصادنیوز با حضور اساتیدی چوندکتر محمد باقر حیدری؛ رئیس سازمان نظام پزشکی استان کرمانشاه به عنوان فوق تخصص جراحی پلاستیک، دکتر سیدابوالحسن سیدزاده؛ عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی استان کرمانشاه و فوق تخصص بیماری های کلیوی کودکان و دکتر حسین بیگلری؛ رییس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و پزشک عمومینسبت به برگزاری میزگردی اقدام کرد.

در این میزگرد عمده ترین چالش های حوزه پزشکی از دغدغه مهاجرت پزشکان تا درآمدهای ناچیز عده کثیری از پزشکان مورد بحث قرار گرفت همچنین چرایی عدم نصب کارتخوان، تبعات افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی، مسائل مرتبط با اجرای طرح نسخه الکترونیک و‌... از دیگر مباحثی بود که در این میزگرد مطرح شد.

 

مرصادنیوز: شکایات مردمی با‌ موضوع خطاهای پزشکی تا چه میزان راه به جایی خواهد برد؟

محمد باقر حیدری: کاری که در سازمان نظام پزشکی انجام می شود شبه قضایی است در واقع بخشی از کارهای قوه قضاییه توسط سازمان نظام پزشکی انجام می شود درحالی که ما چندان مایل به انجام آن نیستیم.

با توجه به اینکه مجلس، قوانین حوزه نظام پزشکی را تصویب کرده کاری قانونی و البته تخصصی است به گونه ای که تنها افراد  متخصص در این رابطه نظر می دهند در نتیجه بخشی از کار توسط قانونگذار به سازمان نظام پزشکی و بخش دیگر به پزشکی قانونی محول شده است.

در سازمان نظام پزشکی سه نفر دادیار شکایت را از نظر مربوط بودن به حوزه سازمان نظام پزشکی بررسی می کنند در صورت غیر مرتبط بودن به مرجع آن ارجاع خواهند داد همچنین به منظور رسیدگی به شکایات مربوط به سازمان نظام پزشکی از سه نفر متخصص رشته مربوطه دعوت می‌شود و امکان استفاده از افراد غیر پزشک نیست همچنین پرونده های قصور، در ادامه برای بررسی قصور به هیئت بدوی ارجاع خواهد شد.

رسیدگی به شکایات مرتبط با خطاهای پزشکی توسط ۱۳ نفر انجام می شود که جزو بهترین افراد استان هستند‌ و در آن پزشک قانونی و قوه قضاییه هم نمایندگانی دارند پس امکان اغفال ۱۳ نفر وجود ندارد البته ممکن است این اعضا مرتکب خطا شوند زیرا نمی توان به ادله های بیمارستان شک کرد با این حال پرونده ها برای بررسی به دادگاه تجدید نظر و سپس شورای عالی کشور و دادگاه تجدید نظر استان ارجاع می شوند و می توان گفت بیش از ۵۰ درصد آرای صادر شده به ضرر پزشکان است.

از آنجا که هیچ فردی در سازمان نظام پزشکی حقوق دریافت نمی‌کند بلکه از امکانات شخصی خود نیز استفاده می کنند و در ابتدای سال هم اعضا ملزم به پرداخت حق عضویت هستند منافع شخصی برای اعضای نظام پزشکی وجود ندارد.

 

دکتر سید زاده: بر هر هیئت از سازمان نظام پزشکی یک قاضی نظارت می کند که از اعضای سازمان نظام پزشکی نیست و با ما آشنایی ندارد بنابراين در راستای صدور احکام هیچ گونه سوگیری وجود ندارد به گونه ای که بیش از ۷۰ درصد آرا علیه پزشکان صادر می شود و در مواردی شاهد اذعان برخی از شاکیان پرونده ها هستیم مبنی بر اینکه نظر منفی آنها نسبت به سازمان نظام پزشکی تغییر کرده است.

افرادی که در سازمان نظام پزشکی فعالیت دارند حقوق دریافت نمی‌کنند در حالی که مجبور هستند درباره همکاران خود نظر بدهند و این کاری چالشی و سخت است.

اعضای سازمان نظام پزشکی هنگام صدور رای  درباره چند درصد قصور پزشکی که آن هم از سوی سازمان های بیمه گر پرداخت می‌شود خود را مدیون نمی کنند و خدا را در نظر می گیرند.

همچنین باید عنوان کرد که اطاله دادرسی در سازمان نظام پزشکی حداقل است و حتی در روزهایی که به دلایلی چون آلودگی هوا تعطیل اعلام می شود یا در طول شهریور که ماه تعطیلی سازمان نظام پزشکی است باز هم همکاران حضور دارند.

در مواردی ایجاد یک بیماری یا عارضه قصور پزشکی نیست بلکه هر عمل و اقدام پزشکی، عوارضی را به دنبال خواهد داشت و در کشورهای پیشرفته نیز اینگونه است برهمین مبنا اگر پزشک کار خود را درست انجام دهد قصور محسوب نمی شود درصورتی که اگر به وظیفه انسانی خود توجه نکرده باشد یا عجله کرده باشد مرتکب قصور پزشکی شده که  البته اکنون نیز شمار موارد خطاهای پزشکی در ایران بیشتر از دنیا نیست با این حال اکنون با پدیده اعمال جراحی زیبایی مواجه هستیم که یا توسط افرادی نابلد یا پزشکانی که توانایی ندارند، انجام می شوند .

 

 

مرصادنیوز: پرداختی های بخش دولتی به پزشکان چگونه است؟

دکتر سیدزاده: درآمدهای پزشکان از محل انجام جراحی در بیمارستان های دولتی بسیار کم است.

دکتر بیگلری: پزشکان متخصص حداقل ۲۴ سال از عمر خود را صرف تحصیل کرده اند در حالی که می توانستند به کارهای تجاری بپردازند و در مواردی شاهد ارائه خدمات رایگان توسط برخی از پزشکان به بیماران نیازمند هستیم.

به منظور کاهش بار مالی ناشی از هزینه های درمانی رعایت اصول پیشگیری، انجام غربالگری ها، بازتوانی و و پیشگیری سطح سوم و همچنین پیشگیری سطح چهارم حائز اهمیت است و البته در همین راستا باید از تجویز های بی مورد پیشگیری شود به طور مثال این حجم از ارائه درخواست انجام اعمال زیبایی از سوی مردم ایران درحالی است که اوضاع در کشورهای پیشرفته این گونه نیست که البته بخشی از علل آن ناشی از مسائل  اجتماعی و فرهنگی جامعه است.

تلاش فعلی جامعه پزشکی خودداری از تجویز های غیر ضروری است چه اینکه به وفور شاهد افزایش آزمایشات سی تی اسکن و ام آر آی و... هستیم که در این موارد حتی اگر بیمار هم چنین درخواستی ارائه کرد توجه به ضرورت کاهش آسیب های ناشی از اقدامات غیر ضروری و کاستن از بار مالی تحمیلی به خانواده ها و سیستم نظام سلامت حائز اهمیت است.

دکتر حیدری: به ازای انجام ۱۰۰ تا ۲۰۰ عمل جراحی در بیمارستان های دولتی اگر یک پزشک دارای مطب شخصی باشد بین یک میلیون و ۲۰۰  هزار تا ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و در صورتی که وی بدون مطب باشد تا ۲۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود همچنین این پزشک باید ۱۵ شب به صورت آنکال در  صورت برقراری تماس های اضطراری طی هر ساعت شبانه روز باید در بیمارستان حاضر شوند.

باید بپذیریم که برخی از اعمال جراحی شانس موفقیت کمی دارند اما گاهی پزشکان ناچار به انجام چنین اعمالی می شوند شاید کمکی برای بیمار باشد.

کسانی که در رشته پزشکی پذیرفته شدند  پشتکار بالایی دارند اما با وجود اینکه برای دستیابی به جایگاه اجتماعی، زندگی را بر خود حرام کرده اند معمولا درآمد بالایی ندارند تا جایی که سن یک پزشک فوق تخصص پس از گذراندن طرح ها و دوره های مختلف به ۴۵ می رسد.

از سوی دیگر در حالی که در کشور عراق مبلغ ویزیت بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار است در ایران سه دلار است البته انتظار نداریم که چنین مبالغی از جیب مردم پرداخته شود بلکه باید سازمان‌های بیمه‌گر تقبل کنند همچنین در ابتدای هر سال تعرفه های پزشکی قدری افزایش می یابد اما نرخ آن بر مبنای تعرفه جهانی نیست.

باید گفت که وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی، فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران و کمیسیون بهداشت و درمان چهار رکن پزشکی و تصمیم گیرنده هستند.

همچنین یکی از انتقادات موجود افزایش ظرفیت های پذیرش دانشجویان پزشکی است که کاری خطا محسوب می شود زیرا اکنون ۳۰ هزار نفر در کشور کار طبابت را انجام نمی‌دهند و برای پزشکان سقف های درآمدی تعیین کرده اند، در حالی که برخی از اقشار دیگر نظیر فوتبالیست ها دارای قراردادهای میلیاردی هستند .

این افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی اقدامی ناآگاهانه بود زیرا شاهد مهاجرت چهار هزار پزشک به خارج از کشور هستیم.

همچنین باید گفت که یکی از افتخارات نظام سلامت وجود پزشکان است که با حضور آنها نیاز به فرآیندهای درمانی در داخل کشور ما تامین شده و حتی یک بیمار برای انجام اعمال جراحی نیازی به مراجعه به خارج از کشور ندارد.

جامعه پزشکی ایران با وجود همه نامردی ها و کج سلیقگی ها، در دوران کرونا شیوع این بيماري را کنترل کردند و با کمبود امکانات در پی بسیج عمومی اجازه ندادند که یک بیمار در کف خیابان بخوابد بلکه مساجد و سایر مراکز را به بخش های آی سی یو و بخش های ویژه تبدیل کردند.

همچنین در شرایط شیوع کرونا اعمال جراحی غیر اضطراری تعطیل شد با این حال هجمه های بسیاری علیه جامعه پزشکی وجود دارد در حالی که ما نیز توانی داریم.

باید به پزشکان اجازه دهیم که به نوعی گستاخی کنند و تنها خود را محدود به انجام اعمال جراحی کوچک نکنند و جسارت انجام جراحی های بزرگ را داشته باشند که با انجام آن مرگ بیماران را به عقب بیندازند یا زندگی را برای آنها آسان کنند در حالی که اکنون بسیاری از پزشکان برخی اعمال جراحی  را از ترس برخوردهای سازمان نظام پزشکی انجام نمی دهند.

 

مرصادنیوز: چرا پزشکان در مطب های شخصی خود دستگاه کارتخوان نصب نمی کنند؟

دکتر حیدری: قانونگذار ناآگاهانه تنها جامعه پزشکی و چند قشر محدود دیگر را ملزم به  نصب کارتخوان کرده در حالی که ابتدا عنوان کردند که نصب کارتخوان ارتباطی به اخذ مالیات ندارد بلکه برای رفاه حال مردم است اما در ادامه مبنای اخذ مالیات شد درحالی که برخی داروها در مطب های پزشکی تزریق می شود یا حتی انجام پانسمان یا بخیه که با نصب کارتخوان در مطب مشمول پرداخت مالیات خواهند شد اما پزشک هزینه تهیه مواد مذکور را پرداخته است.

سازمان امور مالیاتی باید به سامانه هایی  دسترسی داشته باشند که بدون استفاده از کارتخوان درآمدهای اقشار مختلف را محاسبه کند با این حال قوانین تنها برای افراد قانون مدار وضع می شود و افراد قانون شکن از آن فرار می کنند هرچند که برخی پزشکان با عدم نصب کارتخوان خلاف قانون عمل می کنند و باید تاوان آن را بپردازند.

باید پذیرفت که مالیات باید بر اساس مسائل دیگر  لحاظ شود و موافق اخذ مالیات توسط سازمان امور مالیاتی هستیم البته نه به قیمت متضرر شدن مردم چه اینکه اگر نصب کارتخوان برای همه صنوف اجباری شود خواهیم دید که دیگر کمتر کسی از دستگاه کارت خوان استفاده خواهد کرد با این باید با افراد خطاکار برخورد شود.

 در رشته جراحی پلاستیک از ابتدا ۱۰ درصد  به حساب سازمان امور مالیاتی واریز می شود و در پایان سال نیز مالیات آن ها مورد محاسبه قرار می گیرد همچنین همه پزشکان پرونده مالیاتی دارند به گونه ای که در هنگام صدور پروانه برای آنها پرونده های مالیاتی تشکیل می شود.در مجموع  باید گفت درحال حاضر مالیات ها به صورت غیر واقعی وضع شده و ممیز محور است.

همچنین در حالی که برخی نهادهای دولتی هم فرار مالیاتی دارند اما توسط سازمان امور مالیاتی عنوان می شود که پزشکان در پرداخت مالیات همکاری خوبی داشته اند با این وجود هجمه علیه جامعه پزشکی بسیار است.

در یک کلام تفکر موجود در جامعه درباره پزشکان خوب نیست اگرچه سالانه ۹۰۰ میلیون خدمت سلامتی توسط پزشکان ارائه می شود و  درصدی هم خطای پزشکی پذیرفتنی است.

از سوی دیگر باید به دنبال ارائه خدماتی به جامعه پزشکی باشیم و با وجود مباحثی نظیر شلوغی پارکینگ شهرداری باید بهترین پزشکان در این مکان ها مستقر شوند زیرا ممکن است در آینده برای انجام یک عمل جراحی ساده باید دنبال پزشک بگردیم.

اکنون به یک پزشک پروفسور که بالاترین سطح تحصیلات را دارد، ۳۷ میلیون تومان معادل یک هزار و ۲۰۰ دلار پرداخت می شود در حالی که در کشورهای عربی برای درآمدهای پزشکی سقفی تعیین نمی‌شود به همین دلیل پزشکان مهاجرت می‌کنند. از سوی دیگر پزشکان تمایلی به عضویت در هیئت علمی در بخشهای دانشگاهی ندارند.

دکتر سیدزاده: اگرچه مشکلات و تخلفات جامعه پزشکی افزایش یافته اما باید ریشه های آن بررسی شود البته این تخلفات بیش از دیگر تخلفات موجود در جامعه افزایش نیافته است.

 

در بحث نصب کارتخوان در ابتدا اعلام کردند که برای رفاه حال مردم است اما در ادامه تورم  ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصدی را از درآمدها کسر کردند و مالیات را ۸۰ درصد افزایش دادند درحالی که فساد انگیز است و البته کسی آن را نمی پذیرد و با زور هم اجرایی نمی شود.

در جامعه پزشکی چالش‌هایی چون نصب کارتخوان، تعرفه ها، افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی و... مطرح است درحالی که بر اساس تجربه شخصی عنوان می کنم که حرفه پزشکی از نظر شخصیت و توان پزشکان ایرانی در میان منطقه و کشورهای پیشرفته سرآمد است با این حال عده ای آگاهانه می خواهند به این سیستم ضربه بزنند و چنین حرفهای عوام فریبانه را مطرح می کنند و افراد جدید را در مجموعه های مدیریتی نمی پذیرند.

اکنون شاهد چالش‌هایی چون فریز کردن تعرفه‌ها، افزایش مالیات، نصب کارتخوان، صدور نسخه های الکترونیکی غیرکارشناسی، ضرورت ارتباط پروانه مطب با بیمه ها هستیم درحالی که یک صنف باید چند چالش را پشت سربگذارد.

چالش‌های مذکور سبب ضربه زدن به سیستم پزشکی قدرتمند ما می شود و در این ميان دانشجویان از بین می‌روند و در آینده هم شاهد خواهیم بود که اعمال جراحی کوچک انجام نخواهد شد.

قشر پزشک توانایی انجام کار جمعی دارد و از سوی دیگر پزشکی شغلی پر استرس و پر مسئولیت است برهمین مبنا اگر درآمد پزشکان بالا نباشد و با صنوف ديگر مقایسه شوند لطمه خواهیم دید در واقع هر پزشکی که از کشور می رود مردم لطمه می بینند و این بزرگترین چالش امنیتی است که شاید نظامی و اقتصادی هم نباشد چه اینکه قبلا دانشجویان پزشکی به شدت علاقه مند به تحصیل بودند و درصدد این بودند که چگونه می توانند در این حرفه سرآمد باشند با این شرایط تهیه گزارشاتی مبنی بر خالی بودن بیمارستان‌ها از پزشکان طی ایام نوروز خیانت است.

دکتر حیدری: گروه‌های مورد وثوق ما را معلمان، پزشکان، روحانیون و... تشکیل می دهند اما اگر کسی از آنها خطایی مرتکب شود، نمی‌توان به حساب همه گذاشت.

دکتر بیگلری: پزشکان همواره سوگند به بقراط، عمل به وصیت پاستور و ادای تکلیف در برابر ابوعلی سینا را مدنظر دارند و در این میان افرادی چون دکتر بهمن اسمی اگر چه می دانستند که برخی بیماران مبتلا به کرونا بار ویروسی بالایی دارند اما بر بالین آنها حاضر شدند، آنها را اینتوبه کردند و آگاهانه، عاقلانه و از روی شهامت چنین کاری کردند و شهید شدند و اکنون هم بیش از ۹۵ درصد پزشکان دارای وجدان کاری هستند.

گرامیداشت روز پزشک برای صیانت از وثوق جامعه به افراد مورد اعتماد است و مسئولیت  اجتماعی ما ایجاب می کند که از پزشکان قدردانی کنیم.

 

مرصادنیوز: پیامدهای گرانی محصولات لبنیاتی و کاهش مصرف آنها با وجود افزایش مصرف نوشابه چیست؟

دکتر بیگلری: در هر جامعه ای گرانی و کوچک شدن سفره غذایی مردم، سلامت و ایمنی مردم را به خطر می اندازد، به خصوص این موضوع در میام کودکان و سالمندان که در اواخر عمر چشم به راه واریز حقوقشان هستند، خطرات بیشتری به همراه دارد.

نباید کالاهای آسیب رسان در جامعه تبلیغ شود زیرا فاقد ارزش های غذایی هستند و   استفاده از کالاهای آسیب رسان دارای ریشه های فرهنگی، اجتماعی و روانشناسی است درحالی که از نظر علمی ثابت شده باید از محصولاتی استفاده کنیم که برای سلامتی ما مفید هستند‌.

باید به ارزش‌های اجتماعی پایبند باشیم و از آنجا که سلامت یک مسئولیت اجتماعی است باید آن را حفظ کنیم و به مدافعین سلامت انگیزه دهیم زیرا وقتی جان ما به خطر می افتد پس از مشیت خداوند مدافعان سلامت، جان ما را نجات می دهند.

وزارت بهداشت منع تبلیغ کالاهای آسیب رسان به سلامت کودکان، سالمندان و زنان باردار را اعلام کرده؛ کالاهایی که تنها برای صاحبان آنها سود مالی دارد در این میان نیز داروهای نیروزا معضلی است که زیبنده استان کرمانشاه با منشی پهلوانی نیست.

تبلیغات داروهای هورمونی از طریق ماهواره و اینترنت انجام می‌شود درحالی که استفاده از این داروها سبب ایجاد آسیب های روحی و روانی می شود همچنین باید در جامعه از تبلیغ کالاهای آسیب رسان مثل نوشابه و فست فود جلوگیری شود.

دکتر حیدری: در کنار جای خالی اجرای طرح توریسم سلامت در کرمانشاه، اگرچه سال ها با پدیده زیرمیزی مواجه نبودیم اما اکنون شاهد آن هستیم.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد