معاون وزیر جهاد کشاورزی:

بخشی از باغات پاوه به دلیل خشکسالی و کم‌آبی دچار آسیب شده است/استان کرمانشاه نقش مهمی در سبد صادرات کشور  دارد

سرویس: اجتماعیکد خبر: 300353|20:54 - 1401/06/04
نسخه چاپی
بخشی از باغات پاوه به دلیل خشکسالی و کم‌آبی دچار آسیب شده است/استان کرمانشاه  نقش مهمی در سبد صادرات کشور  دارد
معاون وزیر جهاد گفت::باغداران استان به ویژه منطقه اورامانات به دلیل خشکسالی و تغییر اقلیم و کم آبی مشکلاتی دارند و بازدیدی امروز از شهرستان پاوه به عمل امد و یک جلسه بسیار خوبی با باغداران عزیز داشتیم و در شهرستان پاوه چهار هزار هکتار باغ داریم که به دلیل خشکسالی و کم‌آبی بخشی از آن دچار آسیب شده است.

به گزارش هزارماسوله ،معاون وزیر جهاد کشاورزی صبح امروز در حاشیه نشست بحران کم ابی باغات شهرستان پاوه در گفتگویی با خبرنگار ما در سخنانی اظهار داشت: استان کرمانشاه از استان های مهم و پیش رو در حفظ امنیت غذایی کشور است و به ویژه در حوزه باغبانی با ۴۴ هزار هکتار باغ و قریب به ۳۵۰ هزار تولیدات باغی علاوه بر تامین نیاز کشور بخشی از تولیدات این استان هم در سبد صادرات کشور قرار دارد.

مهندس برومندی با اشاره به اینکه در وزارت جهاد کشاورزی با توجه به مشکل کم آبی در کشور برنامه ریزی‌های خوبی انجام شده است افزود:باغداران استان به ویژه منطقه اورامانات به دلیل خشکسالی و تغییر اقلیم و کم آبی مشکلاتی دارند و بازدیدی امروز از شهرستان پاوه به عمل امد و یک جلسه بسیار خوبی با باغداران عزیز داشتیم و در شهرستان پاوه چهار هزار هکتار باغ داریم که به دلیل خشکسالی و کم‌آبی بخشی از آن دچار آسیب شده است.

وی گفت: ما در جلسه ای که امروز در محضر باغداران و فرماندار و نماینده اورامانات داشتیم مسئله خشکی و کم ابی بحث و بررسی شد بازدید میدانی هم خواهیم داشت و مقرر شد هم یک جلسه ای با حضور وزیر در وزارتخانه و مسئولین شهرستان و استان برای حل مسائل و مشکلات برگزار کنیم و هم اینکه در بازدیدی که خواهیم داشت اعتباراتی برای توسعه باغبانی و حل مشکلات ذیل مصوبات سفر رئیس جمهور محترم به استان تخصیص دهیم.

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر چگونگی برنامه جهاد کشاورزی برای کاهش مصرف آب در این بحران کم ابی ؛اضافه کرد: دولت و مجلس برنامه ریزی‌های خوبی برای استفاده بهینه از آب و بالا بردن بهره وری آب در دستور کار دارد ازجمله الگوی کشت که یکی از این برنامه‌های مهم است که در وزارتخانه دنبال می‌شود تا بتوانیم در مصرف آب حداکثر بهره‌وری را داشته باشیم.


وی ادامه داد: استفاده از روش‌های نوین در آبیاری که باید در همه اراضی کشور اجرا شود و در این زمینه مجلس همراهی های خوبی داشته است و ما تحت عنوان ردیفی که ۸۵ درصد هزینه های اجرایی ابیاری نوین در یک هکتار را به صورت بلاعوض پرداخت می کنیم؛و باید به این سمت برویم تا هم محصولاتی داشته باشیم که استراتژیک باشد و هم کم آب بر باشد و در عین حال تولید و عملکرد بالایی داشته باشد .


برومندی خاطر نشان کرد:برنامه ریزی این این است که باید از روش‌های سنتی در بهره برداری از آب خودداری کنیم.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که تکلیف بیمه و بسته های حمایتی برای مزارعی که دچار خسارت خشکسالی و یا سیل شده اند چیست گفت: ما در قالب دو برنامه این مسائل دنبال می شود که صندوق بیمه محصولات کشاورزی در سطح کشور که در وزارت جهاد فعال و همه ساله اعتباراتی برای ان در نظر گرفته می شود و متناسب با قرارداد بیمه ای که بهره بردار و کشاورز با صندوق بیمه منعقد می کند متناسب با سطح خسارت و بازدید که صورت می گیرد در قابل بیمه محصولات کشاورزی قابل پرداخت است.

برومندی گفت: بخش کشاورزی ریسک بالایی همچون سرمازدگی و سیل و خشکسالی دارد که در قالب ستاد بحران وزارت جهاد احصا می شود و براورد خسارت می شود و مصوبه می گیرم و به سازمان برنامه و بودجه خواهد رفت و با تسهیلات و امهال تسهیلات از خسارت دیدگان حمایت می شود.


معاون وزیر کشاورزی افزود:استان کرمانشاه از استان‌های بسیار مهم و پیشرو در حفظ امنیت غذایی کشور است به ویژه در حوزه باغبانی با ۴۴ هزار باغ و سیصد و چهل و پنج هزار تن تولیدات باغی علاوه بر تامین بازار کشور نقش مهمی در سبد صادرات کشور  دارد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد