معاون وزیر جهاد در پاوه؛

۵۴ درصد درامد ارزی کشاورزی کشور بخش باغبانی است/ باغداری؛ معیشت مردم شهرستان پاوه

سرویس: اجتماعیکد خبر: 300352|19:47 - 1401/06/04
نسخه چاپی
۵۴ درصد درامد ارزی کشاورزی کشور بخش باغبانی است/ باغداری؛ معیشت مردم شهرستان پاوه
مهندس برومندی گفت: از ۶ میلیارد دلار درآمد ارزی بخش کشاورزی کشور در سالهای گذشته؛ ۵۰ تا ۵۴ درصد بخش باغبانی کشور بوده است و صادرات محصولات باغبانی کشور همیشه علاوه بر انکه ۳۸ درصد اشتغال کشاورزی کشور را شامل می شود

به گزارش هزارماسوله ،صبح امروز با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی  نشست بررسی بحران کم ابی باغات شهرستان پاوه و نماینده مردم پاوه و اورامانات در مجلس برگزار شد که در این نشست مهندس برومندی معاون وزیر جهاد کشاورزی در سخنانی اظهار داشت:  ما در شرایط تغییر اقلیم در ایران قرار گرفته ایم و کشور ما جزء مناطق خشک و نیمه خشک می باشد و این تغییر اقلیم  بر مسائل و مشکلات افزوده است.

وی افزود: همین امسال ما با چند مشکل اساسی در کشور مواجه شدیم به طوری که در اوایل بهار با شروع سرمازدگی خیلی وحشتناک در ۱۲ استان خسارت های خیلی جدی به ما زد.و جمع بندی خسارات را در وزارت کشاورزی انجام دادیم و مصوبه گرفتیم.

وی گفت: خشکسالی و بارندگی های اخیر هم خسارت های جدی به انجیر و خرما در برخی از مناطق کشور وارد کرد به طوری که در استهبان فارس ۹ هزار تن از انجیر از بین رفته و خرما نیز در استان کرمان خسارات زیادی دیده است.

مهندس برومندی اظهار کرد: استانداری ها به عنوان پیشانی ستاد بحران کشور حتما به کمک بخش کشاورزی بیاید و ما نیز هرچه در توان داریم انجام خواهیم داد.

وی افزود: بسیاری از بودجه ها و اعتبارات و نوع مشکلاتی که در منطقه اورامانات است بجز چند ردیف جنبه استانی پیدا کرده است که باید در قالب سفرهای ریاست جمهوری بستر سازی برای تخصیص اعتبارات جذب بودجه و توسعه بخش و حل مشکلات بخش داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در کشور ۳ میلیون هکتار باغ داریم که یک میلیون هکتار از آن فرسوده است گفت: این باغات نیازمند حذف و اصلاح و جایگزینی است که در هر استانی بستگی به اقلیم آن انجام می شود مثلا در خوزستان چندین هزار نخل سربریده جنگ ایران و عراق داریم که باید اصلاح شوند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: باغداران خود سرمایه گذاری می کنند و تسهیلاتی از سیستم بانکی دریافت می کنند و ما در قالب کمک های فنی و اعتباری بخشی از سود تسهیلات را پرداخت می کنیم و این سود تک رقمی می شود تا برای باغدار یک سرمایه گذاری بلند مدت باشد تا بتواند اصلاحیه انجام دهد.

وی اضافه کرد: سه چهار سال قبل از تصدی پست باغبانی توسط اینجانب؛ این تخصیص صفر و یا برای کل کشور بالاترین رقم ۱۷ میلیارد تومان بوده است.که اعلام کردیم با این فرمان نمی توان باغبانی کشور را اداره کرد .

مهندس برومندی گفت: از ۶ میلیارد دلار درآمد ارزی بخش کشاورزی کشور در سالهای گذشته؛ ۵۰ تا ۵۴ درصد بخش باغبانی کشور بوده است و صادرات محصولات باغبانی کشور همیشه علاوه بر انکه ۳۸ درصد اشتغال کشاورزی کشور را شامل می شود در شرایطی است که ۲۰ درصد از اراضی کشاورزی کشور در حوزه باغبانی است ؛ ۳۸ درصد اشتغال و ۲۰ درصد تولید و حدود ۵۰ درصد بیشتر درآمد ارزی کشور در حوزه باغبانی است و این حوزه حوزه بسیار مهمی است .

وی ادامه داد: در حوزه باغات دو سیاست را در وزارت جهاد کشاورزی دنبال می کنیم که اصلاح احیا و حذف و جایگزینی باغات موجود و دیگری توسعه صرفا با اب سبز یا اب باران در اراضی شیب دار برای مناطقی که بارندگی کافی دارند. می باشد.

وی اضافه کرد: در حوزه باغبانی تلاش کردیم در قالب سفرهای استانی ریاست جمهوری یک ریل گذاری خوبی انجام شود، که بخشی از مشکلات همچون انتقال اب با لوله در اراضی شیب دار را شامل می شود.

وی افزود: در سفر ریاست محترم جمهور به استان کرمانشاه یک ردیفی را تعریف کردیم  که ۲۵۰ میلیارد تومان  از دولت برای تکمیل کانالهای ابرسانی و انتقال اب با لوله در باغات شیب دار در سطح استان کرمانشاه مصوب کردیم.

معاون وزیر جهاد با اشاره به تخصیص اعبتارات در شهریور ماه گفت: اعتباری برای اصلاح و احیای باغات استان کرمانشاه در نظر گرفته شده است و یک عدد خوبی هم برای توسعه باغات در اراضی شیب دار  در مناطقی که دیم می توانیم انجام دهیم که یکی از مناطق هدف هم در منطقه اورامانات است و امیدواریم در شهریور ماه این تخصیص ها را داشته باشیم.و متناسب با این تخصیص ها اقدامات پایدار و بلند مدت برای این منطقه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه برخی از شهرستان های کشور نماد ایثار و مقاومت و از خودگذشتگی ها است گفت: اگر ما نتوانیم به پاوه خدمت کنیم پس کجا خدمت کنیم؟ در شهرستانی که دود کارخانه ای ندارد و صنعتی هم ندارد همه زندگی مردم وابسته به درخت است و واقعا معیشت مردم باغداری است و ما باید این مسئله را حل و فصل کنیم و این شهرستان مرزی ما در دوران جنگ اسیب دیده اند.

مهندس برومندی اظهار کرد: پیشنهاد مشخص این است که، اولا درخواست دارم بررسی کنید از حق ابه های کشاورزی در این سالها چقد کاسته شده است و در چانه زنی های ما کمک خواهد کرد و باید به این نتیجه برسیم که نقشه اب ما در پاوه چی هست و حق ابه این ۴ هزار هکتار باغات چقدر بوده و الان چند لیتر شده است و چقدر از آن متاثر از خشکسالی و یا چاههای غیر مجاز است که عدد و رقم مشخصی نیاز داریم.

وی افزود:دوما، به طور دقیق مشخص کنید برنامه کوتاه و بلند مدت برای باعات پایدار در شهرستان پاوه چیه؟و چه اقداماتی باید انجام شود و چه مقدار به اصلاح باغات و یا به لوله انتقال اب  نیاز است و چقد در توسعه باعات در اراضی شیب دار می توانیم انجام دهیم.و این هم عدد و رقم ان نیاز است.

وی در پایان گفت: بعد از هفته دولت با وزیر جلسه می گذاریم و تصمیم اساسی را صورت جلسه کنیم و مصوبات را با حضور وزیر عملیاتی کنیم.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد