نماینده مردم اورامانات در مجلس؛

حفظ باغات موجود در اولویت باشد/ باغات منطقه جزئ ارزشمندترین سرمایه های مردم است

سرویس: اجتماعیکد خبر: 300351|18:54 - 1401/06/04
نسخه چاپی
حفظ باغات موجود در اولویت باشد/ باغات منطقه جزئ ارزشمندترین سرمایه های مردم است
دکتر ارش لهونی گفت: اب مورد نیاز برای کشاورزی هم در کنار اب شرب دارای اهمیت است و تخصیص اب کشاورزی ضرورت دارد و حفظ باغات موجود هم در اولویت است.

به گزارش هزارماسوله ،لهونی،نماینده مردم پاوه و اورامانات در مجلس در نشست بررسی بحران کم ابی باغات شهرستان پاوه در سخنانی اظهار داشت: فرماندار شهرستان پاوه به خوبی حساسیت حفظ باغات منطقه برای همه ما و نگرانی که باغداران دارند تشریح کرد و  گاها برخی این نگرانی ها برآورد شده است.

 

ارش لهونی افزود: در بحث آب دو مقوله داریم که حل مشکلات اب در مقوله بلند مدت؛ ما منابع ابی بسیار غنی در اورامانات داریم ؛ سد داریان و چند سد دیگر در اورامانات چه منبع عظیمی برای ذخیره منابع ابی است و این تکلیف را برای مسئولین مربوطه ایجاد می کند که حتما برنامه ای برای تخصیص مناسبی  برای شرب کشاورزی و صنعت منطقه داشته باشند.

وی گفت: در سفر ریاست جمهور به استان کرمانشاه یکی از موضوعات بحث اب و سامانه سردسیری بود که جزئ الزامات اجرایی است.

وی ادامه داد: اب مورد نیاز برای کشاورزی هم در کنار اب شرب دارای اهمیت است و تخصیص اب کشاورزی ضرورت دارد و حفظ باغات موجود هم در اولویت است.

لهونی با اشاره به حفظ شرایط موجود در کوتاه مدت اضافه کرد: توقعی که از مهندس داریم این است که این مردم به نمایندگی از باغداران شهرستان هستند و باغاتشون جزئ ارزشمندترین سرمایه های این مردم است هم در درامدزایی که زمین کشاورزی نداریم و هم در بحث معیشت مردم به صورت مستقیم موثر هست.

نماینده مردم پاوه و اورامانات در مجلس تصریح کرد: اهمیت دیگری که باغات این منطقه دارند بحث جاذبه های گردشگری اورامانات است که یکی از جاذبه های گردشگری منطقه همین باغات هستند که اگر وجود نداشته باشند جذابیتی ندارد و حفظ انها خیلی مهم است.

وی گفت: اگر بخواهیم همه نیازمندیها رامطرح کنیم شاید اعتباراتی هم اکنون در دست نباشد اما یک سری امکانات را به صورت اورژانسی نیاز داریم و اگر جهاد به عنوان دستگاه متولی در این شرایط حساس ؛ نباشد چه زمانی به این سازمان بیشتر از این نیازمندیم؟در این شرایط است که به صورت ویژه باید پای کار بود.

 

لهونی گفت: انتطار داریم که به صورت عملی این اتفاقو ببینیم و بودجه و اعتباراتی اختصاص داده شود چون یکی از نیازمندیهای اصلی بحث لوله اب است که بدلیل توپوگرافی خاص منطقه ؛ هدر رفت آب را داریم که اگر لوله به اندازه کافی باشد بخش عمده ای از هدر رفت اب حل خواهد شد.

وی اظهار کرد: این مشکل نه تنها برای یک ماه اینده نیست بلکه همین مشکل برای سال بعد است که تامین این لوله برای سالهای اتی نیز می باشد.