برزان پیران ویسه:

خلق حماسه ۲۶ مرداد پاوه؛گ مردم بودند

سرویس: اجتماعیکد خبر: 300324|21:49 - 1401/05/25
نسخه چاپی
خلق حماسه ۲۶ مرداد پاوه؛گ مردم بودند
این رزمنده ادامه داد: این جنگ که بر علیه مردم پاوه در این تاریخ اغاز شد کل نیروهای پاوه مردمی بودند و خلق این حماسه هم توسط همین مردم بود و مردم جانانه از شهر خود دفاع کردند.

به گزارش هزارماسوله ،برزان پیروان ویسه از رزمندگان دوران دفاع مقدس و حماسه ۲۶ مرداد پاوه در گفتگویی با خبرنگار ما در رابطه با وقوع این حادثه به خبرنگار ما گفت: حماسه ۲۶ مرداد تجلی عزت و عظمت و سربلندی مردم پاوه است و یاداور حماسه بزرگ و بی نظیر و ماندگاری است که نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی محسوب می شود.

وی افزود:این حماسه نماد وحدت و یکپارچگی و نماد مقاومت ملت ایران بود که در مرداد ۵۸ دشمنان انقلاب در اطراف پاوه جمع شدند و جنگ ناخواسته ای را بر علیه مردم پاوه اغاز کردند به طوری که جنگ نابرابر و ظالمانه ای که حدود ۱۰ هزار نفر در اطراف پاوه جمع شده بودند شکل گرفت.

وی گفت: مهاجمین بدون نیت و هدف ؛حمله به پاوه را ساماندهی و آغاز کردند و مردم پاوه را ناچار به دفاع از خود کردند و مردم از شرف و ناموس و خانه و کاشانه خود دفاع کردند اگر این اتفاق مجددا تکرار می شد  باز هم به دفاع و مقاومت می پرداختند چون مردم این منطقه متدین و مسلمان هستند و حاضر هستند که جان خود را فدا کنند اما خاک و خانه و ناموس و وطن خود را نفروشند.

این رزمنده ادامه داد: این جنگ که بر علیه مردم پاوه در این تاریخ اغاز شد کل نیروهای پاوه مردمی بودند و خلق این حماسه هم توسط همین مردم بود و مردم جانانه از شهر خود دفاع کردند.

وی با بیان اینکه در اکثر جنگ ها مکان های امدادی به دور از هرگونه درگیری خواهد بود گفت: متاسفانه در جنگ پاوه اولین مکانی که مورد تجاوز قرار گرفت بیمارستان قدس پاوه بود که در دومین شب حمله این بیمارستان را تسخیر و غارت و به آتش کشیدند و مردم و رزمندگان و مجروحین این بیمارستان را شهید کردند.

پیران ویسه گفت: از جمله کسانی که در این بیمارستان تا اخرین نفس ها خدمت کرد خانم فوزیه شیر دل پرستار بیمارستان بود که مورد اصابت گلوله قرار گرفت و او را به داخل شهر به نقطه امن منتقل کردیم.

وی با اشاره به اینکه در روزهای اول این جنگ اب شرب شهر پاوه توسط این افراد قطع شده بود گفت: فردای آن روز با بالگرد؛ آب و غذا و دارو  را برای مردم رساندند .

وی اضافه کرد: در این شرایط با دستور شهید چمران تعدادی از مجروحین این حادثه را با بالگردی که آب و غذا آورده بود به کرمانشاه منتقل کنند که بالگرد در هنگام برخاست از محوطه هلال احمر مورد اصابت گلوله قرار گرفت و با زخمی شدن خلبان بالگرد نیز سقوط کرد.

وی در پایان گفت: جنگ پاوه یک جنگ سنگین بود که به حق مردم پاوه مقاومت کردند و با یک صف واحد ؛شکست مفتضحانه دشمن را رقم زد.

وی افزود: صدور فرمان تاریخی امام )ره) و فرماندهی شهید چمران این حماسه؛ برای شهرستان پاوه ماندگار شد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد