رونمایی از قران تاریخی روستای دشه در پاوه

سرویس: اجتماعیکد خبر: 300104|19:12 - 1400/11/21
نسخه چاپی
رونمایی از قران تاریخی روستای دشه در پاوه
مراسم رونمایی از قرآن تاریخی روستای دشه با حضور امام جمعه پاوه، معاون سیاسی استاندار، مدیر کل اداره میراث فرهنگی استان و سرپرست فرمانداری پاوه برگزار شد.

به گزارش هزارماسوله ، امام جمعه پاوه در مراسم رونمایی از این قرآن که با حضور معاون سیاسی استاندار مدیر کل میراث فرهنگی  سرپرست فرمانداری و جمعی از مردم روستای دشه در سخنانی ضمن خیر مقدم به مهمانان اظهار داشت: سرپرست فرمانداری شهرستان پاوه در مدت کوتاهی که در شهرستان پاوه حضور داشته اند به اندازه چند فرماندار زحمت کشیده اند و ان شاالله زحمات اقای بالایی بدون پاداش نخواهد بود پیامبر بزرگوار اسلام(ص) می فرمایند اگر مسئولیتی حتی به مدت زمان خیلی کم به شما اعطا کردند دریغ و کوتاهی نکنید چرا که شاید فرصتی نباشد.

ماموستا ملا قادر قادری گفت: امروزه کسانی که کارشان فرهنگی است، یا کار فرهنگی انجام نمی‌دهند و یا به امورات فرهنگی آگاهی ندارند. اگر ما در عملیات علیه صدام و نظام بعثی پیروز شدیم به این دلیل بود، فرماندۀ عملیات ما یک نفر واحد بود؛ اما امروز در کار فرهنگی یک فرماندهی واحد وجود ندارد و در این خصوص هزینه نمی‌شود به همین خاطر است جزئی‌ترین حرف‌ها به داخل خانواده‌ها نفوذ می‌کند و مردم هم چون آمادگی ندارند فوراً تسلیم می‌شوند.

ماموستا قادری افزود: ما روحانیون هم نتوانسته‌ایم به‌موقع پیام خود را به مردم برسانیم اگر ما پیام داشتیم امروزه این‌همه داعشی و تندرو در منطقۀ ما نبود اما سکوت ما، زرنگی دشمن و کم‌کاری مسئولین باعث این مشکلات شده است.

وی گفت: در سالی که در پیش داریم می‌طلبد تجدیدنظر کنیم و کارهای ما روی مطالعه و ملاحظه باشد. امروزه به دلیل آگاهی اعزۀ روحانیون در شهرستان ما تندروی و جبهه‌گیری علیه نظام خیلی کم است. امید ما این است دولت جناب آقای دکتر رئیسی کاری نکند نیروهای باتجربه و کاری به اتهام حضور در دولت سابق کنار گذاشته شوند.

ماموستا قادری ادامه داد: امیدواریم دولت جدید و استاندار محترم در استان کرمانشاه که مشکلات بیشتری از سایر استان‌ها دارد، به شیوه‌ای گام بردارند که در خدمت این مردم باشند و شرایط کار به‌گونه‌ای باشد که مردم ما به‌جای فرار به اروپا در مملکت خودمان شغلی داشته باشند و کار کنند.

وی گفت: دشه از دیرباز محل مردان نیک بوده است. روزگاری مفتی کردستان، مفتی استانبول و مفتی سلیمانیه در نودشه و دشه زندگی کرده‌اند. شما دوستان هم دستتان درد نکند که به فکر قرآن هستید و قرآن‌های خطی را مرمت می‌کنید.

 

تاریخ این قرآن به سال ۱۲۸۴ هجری قمری یعنی تقریبا اواخر قاجاری بر می گردد که طی سال جاری مرمت گردید.

این قرآن از معدود قرآن هایی هست که متن آن کامل و در انتهای آن نام کاتب ملا محمود دشه ای ذکر گردیده و سال کتابت آن به سال ۱۲۸۴ قمری مشخص هست

همچنین از یکبار مرمت آن در سنندج یاد شده که تاریخ ان مشخص نیست.

طول این قرآن ۲۴/۲ و عرض ۱۷/۳ سانتی متر و دارای ۳۰۹ ورق است که صفحات بصورت پشت و رو و در هر صفحه ۱۵ سطر نگارش شده است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد