استاد محمد رشید امینی :

شاهنامه ی هورامی را باز نویسی و به طبع رسانده و هم اکنون در دست خواهندگان آن است

سرویس: اجتماعیکد خبر: 300099|09:17 - 1400/11/20
نسخه چاپی
شاهنامه ی هورامی را باز نویسی و به طبع رسانده و هم اکنون در دست خواهندگان آن است
استاد محمد رشید امینی در جلسه ی تجلیل از جمعی از فرهیختگان فرهنگی ، ادبی و هنری پاوه گفت: شاهنامه ی هورامی را باز نویسی و به طبع رسانده و هم اکنون در دست خواهندگان آن است.

به گزارش هزارماسوله ،استاد محمد رشید امینی در جلسه ی تجلیل از جمعی از فرهیختگان فرهنگی ، ادبی و هنری پاوه گفت: شاهنامه ی هورامی را باز نویسی و به طبع رسانده و هم اکنون در دست خواهندگان آن است.

وی افزود: در سال 1364 انجمن ادبی پاوه را با همکاری تنی چند از دوستان و همفکران تاسیس نمودیم این اولین انجمن ادبی در تمام مناطق کردنشین پس از انقلاب بود .

 

وی گفت: آثار گذشتگان چراغی است فرا راه آینده و آینده گان لذا برای جمع آوری برخی آثار تلاشی مضاعف نموده و بیش از دویست جلد از نسخ خطی معتبر را از اروپا و مشخصاً بریتانیا و روسیه به طرق مختلف از جمله با همکاری دوستان خود بازگردانده ام

محمد رشید امینی گفت: بر روی نسخ خطی کار نموده ام که تحریر بیش از 5 جلد کتاب از نتایج کار و تحقیق بر روی این نسخ بوده است .

وی ادامه داد: بی تفاوتی مسئولین در خصوص مسایل بنیادین فرهنگی ، ادبی و هنری و تاریخی به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست و باید مسئولین برای این مسایل حساب ویژه مفتوح نموده و به یاری نویسندگان جهت طبع آثارشان بیایند .

وی افزود: دیوان اشعار شیخ مصطفی اهل روستای تخته را به طبع رسانده ام شیخ مصطفی تخته، عارف و شاعر نامی کُرد در حدود ۴۸۰ سال قبل(( قرن 15 و 16 میلادی ))  در روستای تخته  دیده به جهان گشوده است. اشعار این عالم درباره دین و عرفان ريا،طبیعت و عشق است . این عارف برای کسب علم و دانش راهی حجاز شده ده سال در آن سرزمین نزد عالمانی چون ابن حجر تلمذ می نماید

وی در پایان گفت: جناب آقای بالایی با حضور چندین ماهه توانسته اند تحرکات خوبی را از همه حیث آغاز نمایند که این جای بسی خرسندی است و امیدواریم توجه به مسایل فرهنگی را مضاعف نمایند

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد