ظرفیت‌های گردشگری زمستانی در شهرستان پاوه

سرویس: اجتماعیکد خبر: 300073|11:04 - 1400/11/13
نسخه چاپی
ظرفیت‌های گردشگری زمستانی در شهرستان پاوه
امروزه صنعت گردشگری و جاذبه‌های توریستی از بزرگترین صنایع اقتصادی یک کشور محسوب می‌شود که می‌تواند از نظر مادی، فرهنگی و نیز روان شناختی تاثیرات مثبتی بر اهالی یک شهر،استان و حتی کشور داشته باشد.

به گزارش هزارماسوله ، امروزه صنعت گردشگری و جاذبه‌های توریستی از بزرگترین صنایع اقتصادی یک کشور محسوب می‌شود که می‌تواند از نظر مادی، فرهنگی و نیز روان شناختی تاثیرات مثبتی بر اهالی یک شهر،استان و حتی کشور داشته باشد.

اقدامات مطلوب در خصوص آماده سازی زیرساخت‌ها در فصول مختلف برای گردشگری‌ زمستانی جایگاه ویژه‌ای به شهرستانی مانند پاوه می‌دهد که در چند ماه از سال کوه‌هایش پر از برف است.

پاوه به دلیل توپوگرافی و وضعیت جوی و منطقه‌ای ویژه‌ی خود، دارای چشم‌انداز‌های طبیعی، متنوع و جذاب است. بجز عوامل طبیعی مانند کوهستان‌های زیبا و حیات وحش متنوعش، می‌توان به نماهای پلکانی منازل شهری و روستایی، باغات چند طبقه‌ای، سد داریان و قایق سواری بر روی آن، باغات سرسبز و ویلاهای اجاره‌ای در باغات روستایی مانند خانقاه، شمشیر، نسمه و داریان و... ، بازارچه مرزی و انواع کالاهای ارزان در آن اشاره کرد.علاوه بر این همه جذابیت که هر کدام به تنهایی می‌تواند سوژه‌ای برای جذب گردشگران داخلی و خارجی باشد، وجود کوهستان های پوشیده از برف در چند ماه از سال، خالی از لطف نیست.

سال‌هایی نیز که نزولات جوی اندک است، در قله‌های برف‌گیر شاهو، پتانسیل و ظرفیت لازم برای حضور گردشگران، ورزشکاران و کوهنوردان وجود دارد. اگرچه این ورزش صخره نوردی باشد و یا کوه‌پیمایی ساده‌ی زمستانی...

هادی شریفی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پاسخ به پرسش ما در خصوص ظرفیت‌های گردشگری زمستانی در پاوه می‌گوید:« شهرستان پاوه به لحاظ گردشگری زمستانی در چند ماه از سال می تواند بعنوان یکی از شهرستان‌های پایلوت قرار بگیرد.می‌توان دو مبحث ورزش های زمستانی و گردشگری زمستانی را مطرح کرد که بواقع لازم و ملزوم همدیگرند. پاوه با دارا بودن شرایط وموارد اولیه این مقوله در چند ماه از سال فرصت مناسبی در ایجاد زیر ساخت‌ها را داراست ومی تواند فضای مناسبی را با هدف برگزاری انواع تورها وجشنواره ها باشد. هر چند توجه به گردشگری  زمستانی در ایران تنها به اسکی محدود شده و جشنواره‌های برفی نیز که چند سالی است در سطح استانهای همجوار بصورت ضعیف برگزار می‌شوند، با اقبال مناسبی در جذب گردشگر برخوردار نبوده‌اند، چراکه هنوز برنامه جامع و مدونی با هدف توسعه این شاخه از توریسم در کشور تدوین و عملیاتی نشده است.»

اگر برنامه ریزی برای پیست‌های اسکی، جشنواره‌های زمستانه و حتی اندک امکاناتی مانند کلبه‌های زمستانه، رستوران‌ها و کافه‌های موقت در ارتفاعات شاهو صورت گیرد. مجوزات لازم به افرادی که طرح‌های اینچنین دارند، صادر گردد. یقینا ظرفیت گردشگری شهرستان پاوه بسیار بیش از حال حاضر آن خواهد بود. شریفی در این‌باره توضیح می‌دهد:« در مبحث گردشگری زمستانی موضوعی که اجرایی کردن آن در ایران بدون برنامه‌ریزی بلند مدت و تدوین برنامه جامع در این زمینه که راهبردهای توسعه گردشگری زمستانی را ارائه دهد، امکان‌پذیر نخواهد بود. در برنامه‌ریزی توسعه گردشگری زمستانی بایستی  معیارهای زیست‌‌محیطی با در نظر گرفتن اصول گردشگری زمستانی تعریف گردند.برپایی خانه‌های کوهنوردی و همکاری ارگان‌های مختلف مانند ورزش و جوانان و ... کمک شایانی در این راستاست »

گردشگری زمستانی تنها مختص به اسکی روی برف یا سرسره بازی روی آن نیست. در کشورهای اروپایی و روسیه و.‌‌.. جاذبه‌هایی مانند اسنو موبیل، هتل های یخی ،راهپیمایی برفی ، ساخت مجسمه های یخی و برفی و... نیز وجود دارند که  نه تنها ورزشکاران را از سراسر دنیا به آنجا می‌کشاند، بلکه مردم نیز از تفریحات معمول و جاذبه‌های زمستانی آن بهره مند می‌شوند. 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه گفتگویمان در این خصوص اضافه می‌کند:« ظرفیت گردشگری زمستانی با توجه به اینکه از جمله موارد توریسم و جذب آن است باید بصورت ویژه به آن توجه شود. همچنین بحث تنوع آب و هوایی نیز که استان کرمانشاه از این مقوله خارج نیست، از جمله بهترین موارد در گردشگری زمستانی است. در خیلی از مناطق و کشورهای دیگر فستیوال های زمستانه مثل جشنواره های برفی ساخت هتل های یخی و فراهم آوردن امکانات اقامت گردشگران در این هتل ها یا برگزاری رقابت های ورزشی کوهستانی مانند کوهنوردی، اسکی، هاگی، راگبی، سورتمه و .. وجود دارد. پاوه با توجه به شرایط جغرافیایی و توپوگرافی اش می تواند مستثنی نباشد. فرهنگ‌سازی مردم به عنوان گردشگر و همچنین جوامع محلی به عنوان میزبان؛ افزایش زیرساخت‌ها؛ برگزاری جشنواره‌های زمستانی در سطح ملی و بین‌المللی؛ تبلیغ و اطلاع‌رسانی در رابطه با مقاصد گردشگری زمستانی، رقابت‌ها و جشنواره‌ها با در نظر گرفتن ظرفیت‌های منطقه؛ توسعه کسب و کارهای زمستانی و بکارگیری نیروهای بومی در کنار افزایش کیفیت استانداردها و خدمات در این حوزه از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرند.»

وی همچنین مناطق مرتفع و پتانسیل‌های زمستانی شهرستان را اینگونه بیان می‌کند:«وجود روستای مزیدی بعنوان مرتفع‌ترین روستای منطقه ، راه اندازی پیست تیوب سواری توسط فعالین مردمی بصورت خودجوش در منطقه جنب روستای هدف گردشگری شمشیر و همچنین پتانسیل بالای منطقه‌ی گردشگری دالانی و وجود قلل مرتفع منطقه می‌تواند بعنوان پیست کوهنوردی و پایلوت مناطق کوهنوردی برای گردشگران و کوهنوردان استان و  سایر استان ها در فصل زمستان قرار بگیرد.»

پرسشی که پیش می‌آید؛ وجود امکانات و اقدامات مناسب در خصوص زیرساخت‌هاست. هادی شریفی در این باره اینگونه پاسخ می‌دهد:« در خصوص اقدامات انجام گرفته توسط ارگان‌های مربوطه شهرستان باید بگویم متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی توسط هیچ ارگان یا اداره‌ای صورت نگرفته است. بیشتر این مواردی که در فضای مجازی می بینیم توسط مردم بصورت خودجوش و در فضاهایی که بستر اولیه‌ی آنها آماده است شکل گرفته است. یعنی مردم خودشان منطقه‌ و بخشی از شهرستان را که مناسب بازی‌های زمستانی دیده‌اند انتخاب کرده‌اند.»

‌شریفی در پایان گفتگویمان از ظرفیت‌های بالای مردمی در انجمن ها و هیات های ورزشی شهرستان اینگونه تعریف می‌کند:« از ظرفیت های بالای شهرستان می توان به بکارگیری نیروهای بومی و حرفه ای  در انجمن ها و هیات های ورزشی مختلف اشاره کرد. همچنین افزایش کیفیت استاندارد و خدمات افزایش میزبانی از مهمانان خارجی باتوجه به ارتفاع منطقه و چند فصل بودن شهرستان بسیار مقوله‌ی جذابی برای آمدن گردشگران است.بطور مثال در ارتفاعات  شاهو و در تته ده ها متر برف باریده است اما در چند کیلومتری آن و در منطقه‌ی شیخان در سیروان با برپایی کمپی چادرزنی گردشگران به سادگی تشخیص تفاوت آب و هوایی را خواهند داد. همین نکته خود می تواند نقطه عطفی در بحث گردشگری زمستانی باشد.دعوت ها هم می تواند توسط هیات های مختلف ورزشی یا آفورد سواران صورت پذیرد. مسابقات صعود کوهنوردی با هماهنگی وزارت ورزش و میراث دور از انتظار نیست. اما یقینا زیر ساخت ها را هم باید مدنظر داشت. دو بخش دولتی و خصوصی، تامین زیرساخت‌ها به ویژه در حوزه ایمنی در حمل و نقل جاده‌ای از سوی دولت و حمایت از فعالان این صنعت در بخش خصوصی به ویژه دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی برای تعریف بسته‌های سفرهای زمستانی است.اگر اسکی و اسنوبورد در غرب کشور وجود ندارد و بهترین فرصت برای شهرستان پاوه است که بر ظرفیت های گردشگری زمستانی تمرکز کند.»

زمانی که با اهالی شهرستان و کوهنوردان بومی از ظرفیت گردشگری زمستانی شهرستان پرسش می‌کنیم، از پتانسیل موجود می‌گویند اما از عدم زیرساخت‌های استاندارد برای گردشگری در فصول مختلف گله‌مند هستند. از جمله مهم‌ترین زیرساخت‌ها جاده‌های اصلی شهرستان و محورهای فرعی کوهستان است.

از مشکلات دیگری که ممکن است در آینده چالشی برای این ورزش‌های زمستانی باشد، نبود افراد متخصص و اهل فن است. افرادی تجربی در شهرستان وجود دارند که مناطق را در حد تجربه کردن بشناسند اما افراد متخصص و اهل فن بسیار کم هستند.

ظرفیت گردشگری زمستانه وجود دارد و با توجه به شرایط خاص بافت زمین و جغرافیای منطقه هر نوع پتانسیلی که مد نظر باشد از اسکی گرفته تا هر تفریح و ورزش زمستانه می‌توان در آن اجرا کرد، اما باید تغییر وضعیت جوی منطقه را هم فراموش نکرد که این وضعیت بعد از احداث سد بسیار چشمگیر شده است.

اگرچه کوهنوردی و اسکی و ...بالنفسه همیشه می‌تواند با چالش روبرو باشد در تمام فصول و در فصل‌هایی که بارش داریم با درصدی بیشتراما با رعایت کردن اصول و مقررات استاندارد کوهنوردی و استفاده از فنون و تجهیزات استاندارد می‌توان با اطمینان بیشتر و بصورت ایمن به این ورزش‌ها پرداخت.

در پایان ذکر مجدد این نکته الزامی است که از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های گردشگری شهرستان پاوه باید بیش از گذشته بهره برد. زیرا نه تنها بر اقتصاد منطقه و استان تاثیر بسیار خوبی خواهد گذاشت، بلکه موجب شور و نشاط اجتماعی و تعاملات فرهنگی و اجتماعی خواهد شد. 

 

کوثر فخری 

بهمن ماه ۱۴۰۰

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد