اکران فیلم بووکه بارانه در پاوه

سرویس: فرهنگ و هنرکد خبر: 299839|22:19 - 1400/08/26
نسخه چاپی
اکران فیلم بووکه بارانه در پاوه
فیلم بووکه بارانه با حضور کارگردان قطب الدین صادقی؛فرماندار پاوه ؛ معاون فرماندار؛ رئیس اداره ارشاد اسلامی و والدین بازیگران فیلم در سالن ارشاد اسلامی اکران و رونمایی گردید.

به گزارش هزارماسوله ،در ابتدای مراسم سرپرست فرمانداری پاوه در سخنانی اظهار داشت: هیچ عملی در عالم هستی گم نمی شود و هیچ چیز هم اضافی نبوده و خداوند همه چیز را به هیچ کس نخواهد داد.

مهندس جلیل بالایی افزود: یکی از کارهای خوبی که در دوران تصدی پست میراث فرهنگی استان ،انجام داده ایم، شناسایی و ثبت میراث معنوی چه ملموس، ناملموس و طبیعی بوده است.

وی گفت: در سال ۱۳۹۶ بووکه بارانه را به عنوان میراث مردم اورامانات ثبت ملی کرده ایم.

 

وی با بیان اینکه اکران این فیلم به این معنا است که آغاز یک راه جدید باشد گفت: اگر بخواهیم همه میراث معنوی در هر مکانی، فراموش نشود باید میراث آن، مستند شود.

وی با اشاره به ثبت آثار متعدد در منطقه ادامه داد: به تنهایی ثبت ملی این میراث در ماندگاری آن کافی نیست بلکه جامعه حوزه هنر ان را تبدیل به فیلم و مستند کند.

وی اضافه کرد: این میراث تاریخی و بخشی از هویت ایمانی و نظام ارزشی ما است.

در ادامه دکتر قطب الدین صادقی نویسنده و فیلم نامه نویس و کارگردان نیز در سخنانی اظهار داشت: فیلم تمنای باران یا بووکه باران فیلمی از سینا ولدبیگی است که ما بین سینمای مستند و  سینمای داستانی در حد ۱۰ دقیقه بود .

وی افزود: ارزش بالای این فیلم آغاز فعالیت جدی سینمایی در پاوه، به عنوان نماد فرهنگ شهری و در جهت حفظ و احیای فرهنگ هزاران ساله منطقه است.

دکتر صادقی گفت: زمانی که اجداد ما با دستان خالی برای آرام کردن طبیعت کنترل ناهمواری و ناهنجاریهای طبیعت مراسمی را اجرا کرده اند که انتظار بارش بارانی را داشتند که در سالهای خشکسالی به سر برده اند تا خود صاحب آب شوند و هم حیوانات و گیاهان بهره مند شوند.

وی گفت: ذات این اثر، حفظ و احیا و ثبت مراسم، آیین زیبایی است که به شکل عروسک بزرگی که دختران جوان آن را درست می کنند،و به درب منازل رفته و صاحب خانه ها هم به آنها مواد غذایی اهدا می کردند .

بیتا مفاخر تهیه کننده و سید سینا ولدبیگی به عنوان کارگردان فیلم هم نیز به ارائه سخنانی در رابطه با چگونگی ساخت فیلم و موضوع آن پرداختند.

در پایان نیز فریبرز عزیزی از کارآفرینان برتر در شهرستان به ایراد سخنانی در رابطه با فیلم بووکه بارانه و ثبت جهانی اورامانات پرداخت.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد