از هنر سبدبافی تا مشکلات تهیه چوب یا ترکه در پاوه

سرویس: فرهنگ و هنرکد خبر: 299703|12:45 - 1400/05/31
نسخه چاپی
از هنر سبدبافی تا مشکلات تهیه چوب یا ترکه در پاوه
،هنر ارغوان بافی از گذشته های دور هنر تولید ملزومات زندگی با ترکه های چوب در منطقه پاوه و اورامانات بوده که متاسفانه به دست فراموشی سپرده شده بود.

به گزارش هزارماسوله ،هنر ارغوان بافی از گذشته های دور هنر تولید ملزومات زندگی با ترکه های چوب در منطقه پاوه و اورامانات بوده که متاسفانه به دست فراموشی سپرده شده بود. 


ویژگی و زیبایی منحصر به فرد این درختچه  سبب شده، در گذشته و در نبود امکانات ؛ به عنوان محصولی برای امورات روزمره مورد استفاده قرار گیرد ، احیای  سنت ارغوان بافی، توسعه پایداری صنایع دستی بومی وحفظ محیط زیست  هورامان را به دنبال دارد،

یکی از هنرمندان و زحمتکشان این دیار در گفتگویی با خبرنگار ما اظهار داشت: هم اکنون حدود ۶۴ سال است که به این حرفه مشغول هستم و درآمد و معیشت زندگی را از این راه تامین کرده ام.

ابراهیم یوسفی گفت: متاسفانه سبد بافی در شهرستان نسبت به گذشته کم شده است به طوری که چند نفر در منطقه این هنر را ادامه داده اند اما من فرزندانم را هم به ارغوان بافی تشویق کرده و آموزش های لازم را فرا گرفته اند.

وی گفت: مشکلی که ما هم اکنون داریم ممانعت اداره منابع طبیعی است که گاه و بیگاه از برداشت این درخت در محدوده روستای داریان ممانعت به عمل می آورد.

در این باره رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان پاوه به خبرنگار ما گفت: خلاقیت و نوآوری سبب شده تا  هنر ارغوان بافی جهت انجام امورات روزمره و برای حمل اجناس و کالا و یا هر نوع میوه ای مورد استفاده قرار گیرد .

هادی شریفی افزود: امروز نیز با نیازهای جدید؛ کاربری‌های بیشتری نسبت به گذشته پیدا کرده است ، تا جایی که در تزیینات معماری روستایی مثل نمای خانه های روستایی مورد استفاده قرار گیرد. 

وی گفت: احیای سنت ارغوان بافی، توسعه پایداری صنایع دستی بومی و حفظ محیط زیست اورامان را به دنبال داشته است، چرا که  سبب پیشنهاد کاشت پنج هزار اصله نهال ارغوان در شهرستان پاوه در مسیر سد داریان و همچنین مسیر گردشگری نودشه و هجیج برای باز رویانی جمعیت های گیاهی و گونه‌های ارغوان را شده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه چندین نفر هم جهت کسب این هنر از استادان هنرمند همچون استاد ابراهیم و یا در روستای داریان آموزش دیده اند و علاوه بر آن نیز دو نفر از بانوان شهرستان نیز به جهت علاقه مندی به این رشته آموزش های لازم را در دوره هیا آموزشی این اداره دیده اند.

شریفی اضافه کرد: برای حمایت از این شغل و حرفه نیز آماده ارائه تسهیلات لازم برای احیای آن خواهیم بود.

وی در پایان گفت: گفتنی است هنر ارغوان بافی به شماره1397در تاریخ 6دیماه 95ثبت ملی شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان پاوه نیز به خبرنگار ما گفت: قطع بدون مجوز درخت ارغوان مشمول اعمال قانون خواهد شد و به عنوان قطع درخت جنگی محسوب می شود.

سامان وسیمی افزود: اما برای احیا و ادامه این هنر در هورامان؛ قانون این اجازه را خواهد داد که به صورت محدود هرساله و چه تعداد درخت برداشت شود.

وی گفت: قطع بی رویه این درخت؛ باعث نابودی آن خواهد شد اما ما با برداشت اصولی و درست آن ؛ مانعی نخواهیم داشت.

رویش این درخت در شهرستان پاوه تنها در محدوده سه روستای داریان ؛ورا و هجیج است و به صورا پراکنده در جنگل های مرخیل نیز یافت می شود.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد