فرماندار پاوه در بازدید از باغات سرچشمه ی نودشه:

کمبود آب در برخی از باغات نودشه وارد مرحله بحران گردیده است/دبی آب استحصالی از چشمه بل ؛ به نصف رسیده است/خشک شدن منابع آبی باغات نودشه

سرویس: اجتماعیکد خبر: 299603|21:57 - 1400/04/06
نسخه چاپی
کمبود آب در برخی از باغات نودشه وارد مرحله بحران گردیده است/دبی آب استحصالی از چشمه بل ؛ به نصف رسیده است/خشک شدن منابع آبی باغات نودشه
فرماندار پاوه در بازدید از باغات سرچشمه ی نودشه گفت: کمبود آبی در برخی از باغات نودشه از وضعیت تنش خارج شده وارد مرحله بحران گردیده است.

به گزارش هزارماسوله ،فرماندار پاوه در بازدید از باغات شهر نودشه در سخنانی اظهار داشت: دبی آب استحصالی از چشمه بل از ابتدای سال تا کنون به نصف رسیده است این یعنی ما در قسمت منابع آبی که در تنش آبی به آنها متکی هستیم در حال ورود به مرحله ی بحران  هستند.

ایده پور افزود:  قسمت بزرگی از سال گذشته و هم چنین تا این وقت سال از سال 1400 ما با تنش آبی بصورت فراگیر و بحران آبی بصورت موردی مواجه بوده ایم و هر چه روند زمانی رو به جلو می رود نقاطی که با تنش آبی چه در بخش انسانی و چه در بخش کشاورزی با بحران مواجه می گردند .

وی گفت: بل بعنوان یک منبع آبی مطمئن دچار افت دبی آب به مقدار نصف شده است که این وضعیت در این وقت سال بسیار هشدار دهنده است .

وی ادامه داد: منابع آبی بیش از 50 تا 70 هکتار از باغات مرغوب نودشه بطور کامل خشک شده اند ؛ مردم هم مجبور هستند برای نجات باغات دیرین خود از طریق تانکر آب به باغات خود برسانند .

وی اضافه کرد: در ستاد مدیریت بحران ما به این نتیجه رسیده ایم که برای کم نمودن هزینه ی حمل آب از چشمه بل به نودشه به منظور شرب باغات از نزدیکترین سایت انتقال آب بل به نودشه در اطراف این شهر برای استفاده باغات بهره برداری نماییم به این صورت که آب در نزدیکترین سایت مربوطه که در ضلع شرقی شهر است از طریق علمک به خودروهای تانکردار انتقال داده شده و این خودروها با هزینه ی اندک آب را به باغات درگیر با بحران کم آبی برسانند .

ایده پور گفت: مردم نودشه باید این امر را در نظر داشته باشند که دستگاههای خط انتقال آب بل به نودشه شدیداً تحت بار و فشار بوده و در صورت بهره برداری بیش از حد از این خط ما با آسیب دیدن دستگاههای پمپاژ مواجه خواهیم بود .

فرماندار پاوه افزود:  هم اکنون بیش از 8 ساعت ایستگاههای پمپاژ مذکور بدون وقفه کار می کنند که اگر مردم صرفه جویی در آب نمایند می توان این عدد را به پنج ساعت تقلیل داد و در نتیجه می توان امیدوار بود امسال نودشه بدون آب شرب نخواهد بود .

وی گفت: ما در این وضعیت نمی توانیم طرحهای میان مدت ودراز مدت را اجرا نماییم لذا اجرایی ترین برنامه امروز انتقال آب از طریق خودروهای تانکر است .

وی اظهار کرد: متاسفانه هوا روبه گرمی می رود وما در تابستان با چند سیکل گرما مواجه خواهیم بود که هر یک از این سیکلهای گرمایی می تواند منابع آبی موجود را دچار کم آبی یا بی آبی نماید .

فرماندار پاوه تصریح کرد: بنا به ارزیابی رئیس اداره ی جهاد کشاورزی شهرستان نودشه در بحرانی ترین وضعیت کمبود آب برای باغات مواجه است چرا که منابع آبی این باغات بطور کامل خشک شده اند .

ایده پور گفت:‌بنا به اعلام رئیس جهاد کشاورزی پاوه وزارت جهاد کشاورزی در حال تامین اعتبار به منظور جبران بخشی از هزینه های انتقال آب از طریق تانکر توسط کشاورزان و  باغداران است که در صورت تامین اعتبار بخشی از این هزینه های پرداخت میشود.

وی در پایان گفت: مهمترین راهبرد برای مواجه نشدن با بحران آب به ویژه در بخش انسانی - شهرها و روستاها  - همچنان صرفه جویی است.به مردم عرض می نمایم در صورتی که صرفه جویی نکنیم مطمئن باشید بزودی با بحران کمبود آب هم در بخش شرب انسانی و هم در بخش آبیاری باغات مواجه می شویم

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد