جلوگیری از بحران آب در پاوه با لزوم صرفه جویی در مصرف آب

سرویس: اجتماعیکد خبر: 299435|16:48 - 1400/02/05
نسخه چاپی
جلوگیری از بحران آب در پاوه با لزوم صرفه جویی در مصرف آب
مدیر امور آبفا پاوه از لزوم صرفه جویی در مصرف آب جهت جلوگیری از بحران در شهرستان پاوه خبر داد.

به گزارشهزار ماسوله، سالم مرادی در گفتگویی با خبرنگار ما ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: با توجه به رشد جمعیت و نیاز روز افزون به منابع آبی جدید، و لزوم حفظ و مدیریت منابع آبی موجود، جلوگیری از تنش آبی و تسهیل در امر خدمات رسانی از چالشهای پیش روی شرکت آبفا می باشد.

 

 وی افزود: آب به عنوان یک منبع با ارزش نقش اساسی در زندگی انسان داشته و یکی از مهمترین عوامل زیر ساختی در زندگی اجتماعی و توسعه جوامع بشری به شمار می رود.

 

 سالم مرادی خاطر نشان ساخت: با عنایت به خشکسالی های چند سال اخیر، شیوع ویروس کرونا و کاهش نزولات آسمانی از ۶۷۰ میلی متر در سال گذشته به ۴۷۸ میلی متر در سال آبی جاری ما اکنون در شهرستان با ۳۶ درصد کاهش نزولات  جویی روبرو هستیم، که موجب افزایش سرانه مصرف و برداشت بی حد و حصر از آب های سطحی و زیرزمینی گردیده و وضعیت آب شهرستان را به سطح بحران نزدیک ساخته است.

 

 مرادی ادامه داد: شهرستان پاوه دارای ۵ شهر با ۱۷ هزار مشترک و ۹ هزار و ۱۰۰ مشترک روستایی است، نیاز آبی شهر با ۱۷۰ لیتر در ثانیه، از ۴ حلقه چاه و ۶ دهنه چشمه با حداکثر تولید ۱۰۰ لیتر در ثانیه تامین می گردد.

 

همچنین تعداد روستاهای شهرستان، ۴۲ روستا است که از این تعداد ۳۰ روستا با نیاز آبی ۷۰ لیتر در ثانیه تحت پوشش این امور قرار دارد که منابع تامین آب آنها از ۸ حلقه چاه با حداکثر تولید ۵۰ لیتر در ثانیه آب تامین می شود.

 

 مدیر امور آبفا پاوه تصریح کرد: با توجه به کاهش آبدهی چشمه ها و چاه های شهرستان و مقایسه آن با مدت مشابه سال گذشته میزان آبدهی آنها به کمتر از یک سوم رسیده است، که همین امر نشان دهنده تنش آبی در شهرستان و سالی  بحرانی از نظر تامین و توزیع آب شرب خواهد بود.

 

 مدیر امور آبفا پاوه ضمن اشاره به آبرسانی سیار به ۱۸ روستای شهرستان و بخشی از شهر بانه وره گفت: عمده تنش آبی ما در شهرستان پاوه مربوط به شهر پاوه و بخش الحاقی آن و شهر بانه وره است، همچنین مشکل تنش آبی چند روستا و ۲ شهر شهرستان با طرح نوبت دهی فشرده به صورت موقت مدیریت شده است، که در صورت ادامه دار بودن تنش آبی ما با بحران گسترده در شهرستان روبرو خواهیم شد.

 

 مرادی در پایان بیان نمود: با توجه به در پیش بودن فصل گرم سال و شیوع ویروس کرونا و ضرورت رعایت مسائل بهداشتی، از مردم فهیم شهرستان درخواست داریم تا حد امکان مدیریت مصرف را سرلوحه خود قرار داده، تا بتوانیم فصل گرم سال را به خوبی مدیریت نموده و در امر خدمت رسانی پیش گام باشیم.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد