کاشت ۳۴۰۰ اصله نهال در پاوه

سرویس: اجتماعیکد خبر: 299337|02:01 - 1399/12/16
نسخه چاپی
کاشت ۳۴۰۰ اصله نهال در پاوه
به مناسبت ۱۵ اسفند روز درختکاری مراسمی در محوطه مسکن مهر تپه کوله پاوه با حضور معاون فرماندار و جانشین سپاه ناحیه پاوه و اعضای شورای اداری و فعالین محیط زیست برگزار شد.

به گزارشهزار ماسوله، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پاوه در حاشیه این مراسم ضمن تبریک هفته منابع طبیعی و ۱۵ اسفند روز درختکاری گفت :این مراسم  در اولین روز از هفته منابع طبیعی و روز درختکاری برای اجرای سنت حسنه درختکاری و ترویج فرهنگ حفظ و احیای منابع طبیعی با شعار همه با هم جهاد، برای حفاظت از منابع طبیعی می باشد.

 

سامان وسیمی به تشریح فعالیتهای این اداره در هفته منابع طبیعی پرداخت و گفت: در این هفته تعداد ۳۴۰۰ اصله نهال توسط اداره منابع طبیعی در بین مردم توزیع خواهد شد.

 

وی افزود :منابع طبیعی یک سرمایه و یک امانت الهی برای همه نسلها میباشد است و همان طور که مطلع هستید وجود پوشش گیاهی و درختان جنگلی طبیعی در هر منطقه ای بعنوان یک سرمایه ارزشمند نقش شاخصی در توسعه و آبادانی پایدار آن منطقه را دارد.

 مهمترین نقش وجود درختان را حفظ آب و افزایش منابع آبی زیرزمینی و جلوگیری از فرسایش خاک و ورود ریز گردها و جذب دی اکسید کربن و تولید اکسیژن و سایر موارد دانست.

رئیس اداره منابع طبیعی در ادامه انجام درختکاری و توسعه جنگلها را راه حلی مناسب برای مقابله با تغییر اقلیم و حفاظت از تنوع زیستی دانست و افزود: تحقق این موارد اولا نیازمند مشارکتهای مردمی و اجرای طرح های حفاظتی و صیانت و مدیریت منابع جنگلی و بهره برداری اصولی از جنگلها و مراتع میباشد.

سامان وسیمی یادآوری کرد: آموزش جوامع محلی و مشارکت و همراهی مردم و استفاده از دانش بومی در جهت بهره برداری اصولی از منابع طبیعی نقش بسزایی دارد.

وی در ادامه افزود: بیش از ۹۲ درصد از سطح وسعت شهرستان منابع طبیعی و اراضی ملی میباشد با این میزان بالای سطح اراضی ملی در شهرستان در امر حفاظت و حمایت از منابع طبیعی ما تنها نبوده ایم و خوشبختانه با وجود انجمن ها و سمن های زیست محیطی و فعالین زیست محیطی شاهد مشارکت های مردمی به طور مستقل و خودجوش بوده ایم و خواهیم بود.

وسیمی از مهمترین و شاخص ترین اقدامات اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان پاوه در راستای حفاظت و بهره برداری از منابع طبیعی را اینچین اعلام کرد:

۱- اخذ اسناد تکبرگ کاداستر اراضی ملی کل شهرستان به مساحت ۷۳ هزار هکتار که در این راستا به عنوان شهرستان موفق و برتر در سطح کشور هم معرفی شده ایم

۲-اجرای پروژه عملیات آبخیزداری در حوزه داریان به میزان ۳۱۰۰ مترمکعب بصورت بندهای گابیونی و خشکه چین با اعتبار بالغ بر یک میلیارد تومان از اعتبارات صندوق توسعه ملی.

۳- اجرای عملیات طرح های بیولوژیکی حفاظت از خاک و تقویت پوشش گیاهی بصورت کاشت گیاهان داروئی در سطح ۵۰ هکتار در حوزه های آبخیز مزیدی و میرعبدلی و قرق طرح های صیانت جنگلی در سطح ۱۷۸ هکتار.

۴-صدور مجوز قانونی و نظارت بر ۲۱ سامانه عرفی بهره برداری از درختان بنه با مساحت ۲۷۰۰۰ هکتار و با استحصال حدود ۱۱ تن شیره خام سقز در جهت کمک به اقتصاد و معیشت جوامع محلی.

۵- عقد قرارداد ماده ۳ بصورت اجرای جنگل کاری اقتصادی در سطح ۵۰ هکتار از اراضی ملی سطح شهرستان.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد