تامین آب پایدار شهر باینگان با احداث مخازن بیشتر

سرویس: اجتماعیکد خبر: 299318|17:21 - 1399/12/11
نسخه چاپی
با توجه به فرسودگی بخشی از شبکه آبرسانی شهر باینگان و تامین آب شرب پایدار این شهر برای سالهای آتی نیاز به احداث مخزن دارد.

به گزارشهزار ماسوله، شهر بانه وره در نزدیکی شهر باینگان سالهاست که با مشکل کمبود آب شرب مواجه است و این مشکل هم چندین بار در این سایت خبری تحلیلی انتشار داده است .

 

اما آنچه که اکنون می توان به آن اشاره کرد جلوگیری در کمبود آب شرب شهر باینگان می باشد که با توجه به فرسودگی بخشی از شبکه آبرسانی و تامین آب شرب پایدار این شهر برای سالهای آتی نیاز به احداث مخازن آب شرب احساس می شود.

 

مدیر آبفای شهرستان پاوه در گفتگویی با خبرنگار ما در این باره اظهار داشت: باینگان یکی از شهرهای سردسیر و از توابع شهرستان پاوه است. این شهر در منطقه ای کوهستانی و پایکوهی با ارتفاع ۱۱۵۵ متر از سطح دریا واقع شده است.

 

سالم مرادی افزود: چشمه های دائمی چاوک و گرماب در نزدیکی شهر نیز قرار دارند. آب و هوای باینگان نسبتا سرد و نیمه مرطوب است و میزان بارش آن تا ۵۹۰ میلیمتر نیز ثبت شده است.    
 

وی گفت: درحال حاضر آب شرب شهر باینگان از دو چشمه گرماب و سهور تامین می شود که چشمه گرماب در ضلع جنوبی و درپایین دست شهر واقع شده است و آب آن از طریق یک ایستگاه پمپاژ به زون های (مناطق ارتفاعی) پست و مرتفع پمپاژ می شود و بیش از ۹۵درصد آب شهر را تامین می کند.

 

وی ادامه د اد: چشمه سهور نیز در ضلع شمالی قرار گرفته که آب آن بصورت ثقلی وارد مخزن مرتفع می گردد, اما بدلیل آبدهی کم و سختی زیاد آب که در لوله ها ایجاد مسدودیت می کند کمتر از ۵ درصد آب شرب شهر از طریق این چشمه تامین می شود.

 

 مرادی گفت: با توجه به اینکه از دو راهی ورودی روستای ساتیاری تا محل تلاقی دو رودخانه تین و باینگان بخصوص (حدفاصل گرماب و چاوک) چشمه های زیادی وجود دارند, احتمال وفور پتانسیل آب زیرزمینی در مسیر فوق الذکر زیاد است.

 

 مدیر آبفای پاوه افزود: بنابراین یکی از گزینه ها و شاید کم هزینه ترین گزینه برای تامین آب پایدار شهر باینگان مسیر مذکور می باشد که نیاز است هرچه زودتر در دست مطالعه قرار گیرد.

 

وی با بیان اینکه در سنوات قبل ایستگاه پمپاژ گرماب ارتقاء یافته و برای شرایط فعلی شهر نسبتا مناسب است گفت: اما قدمت خطوط انتقال و مخازن بیش از ۵۰ سال است, که ۱.۵ کیلومتر از خط انتقال نیاز به اصلاح دارد, عمر مفید مخازن ۹۰ مترمکعبی نیز به اتمام رسیده و نیاز به احداث دو باب مخزن جدید برای زون های پست و مرتفع می باشد.

 

مرادی اضافه کرد: طول شبکه توزیع آب شهر نیز ۸ کیلومتر است که بیش از ۶.۵ کیلومتر آن در سنوات قبل اصلاح شده است. در حدود ۱.۵ کیلومتر آن سنتی بوده که نیاز به اصلاح شبکه دارد.

 

وی اظهار کرد: برای تامین آب پایدار شهر باینگان  پیشنهاد میگردد مطالعه دو طرف رودخانه "باینگان رود" در دستور کار قرار گیرد.

 

وی گفت: علاوه بر آن شهر بابنگان به احداث دو باب مخزن در کد ارتفاعی در محدوده زون های فعلی, تعویض خط انتقال و اصلاح شبکه توزیع نیاز دارد.

 

وی در پایان گفت:  موارد مذکور در قالب یک طرح مطالعاتی و ۳ پروژه عمرانی - ساخت دو باب مخزن ۵۰۰ مترمکعبی, تعویض ۱.۵ کیلومتر خط انتقال و ۱.۵ کیلومتر اصلاح شبکه توزیع- تعریف شده اند که در سنوات گذشته برای تامین اعتبار پروژه ها مکاتبه شده و درحال پیگیری است و برای طرح مطالعاتی نیز مکاتبه خواهد شد.

 

بخشدار باینگان نیز در گفتگویی با خبرنگار ما اظهار داشت: هم اکنون در تامین آب شرب شهر باینگان مشکل خاصی نداریم و هیچ گونه قطعی آب شرب را هم نداریم.

 

هادی زامیاد افزود: اما تامین آب شرب پایدار شهر باینگان نیز مطالعات خاصی در مکان انجام نشده است که این موضوع هم نیاز به پیگیری ابفای شهرستان دارد.

 

وی ادامه داد: برای رفع کمبود آب شرب شهربانه وره؛ نیز پیگیری های لازم انجام شده است به طوری که یک شرکت حفاری قرار بود به حفر یک چاه در بین روستای بله ای و بانه وره اقدام کند.

 

وی گفت: این زمین در محدوده روستای بله ای است که ان شاالله پس از حفر چاه و رسیدن به آب؛ یک انشعاب هم به این روستا اختصاص داده می شود.

 

زامیاد ادامه داد: میزان آبدهی آب شرب این شهر ۷ الی ۸ لیتر بر ثانیه است که طبق محاسبات آبفا باید حداقل ۷ الی ۸ ساعت آب در شبانه روز؛ با بیش از ۹۰۰ انشعاب؛ در مدار شبکه آبرسانی قرار بگیرد که با ذخیره همزمان آب در تانکرها ؛ این زمان به یک الی دو ساعت تقلیل یافته است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد