تنها راه نجات شهر پاوه از عقب ماندگی چندین ساله ، تهیه و اجرای «طرح تفصیلی» و «طرح جامع جدید » است

سرویس: اجتماعیکد خبر: 299304|22:45 - 1399/12/04
نسخه چاپی
 تنها راه نجات شهر پاوه از عقب ماندگی چندین ساله ، تهیه و اجرای «طرح تفصیلی» و «طرح جامع جدید »  است
«طرح جامع» و «طرح تفصیلی» دو طرح مهم در برنامه ریزی و مدیریت شهری هستند . این دو طرح لازم و ملزوم یکدیگرند، اما در عین حال از نظر روش کار، شیوه تهیه، مقیاس نقشه ها و نتیجه نهایی، تفاوت هایی با هم دارند.

به گزارشهزار ماسوله، همانطور که همشهریان محترم اطلاع و استحضار دارید شهر پاوه سالهاست که بدون طرح تفصیلی اداره می‌شود و عمر طرح جامع شهر پاوه هم به اتمام رسیده است . بنا به دلایل قانونی  ( عدم تهیه طرح تفصیلی همزمان  یا بعد از طرح جامع قبلی ) اداره راه و شهرسازی فعلا با تهیه طرح جامع جدید شهر پاوه موافقت نمی کند و این شاید بزرگترین مشکل  و معضل برای مجموعه مدیریت شهری است که اصلا وضعیت خوبی نیست و باید به هر نحو ممکن هر چه زودتر این طرح ها آماده و اجرایی شوند .

 

«طرح جامع» و «طرح تفصیلی» دو طرح مهم در برنامه ریزی و مدیریت شهری هستند . این دو طرح لازم و ملزوم یکدیگرند، اما در عین حال از نظر روش کار، شیوه تهیه، مقیاس نقشه ها و نتیجه نهایی، تفاوت هایی با هم دارند.


 طرح جامع شهری، به منظور تدوین برنامه و تعیین جهات توسعه شهر و تامین نیازمندی های آن، بر مبنای پیش بینی ها و اهداف توسعه شهری در یک دوره ۱۰ساله تهیه می شود.

در واقع طرح جامع، برنامه ای است که به صورت راهنما عمل می کند و خط مشی کلی سیاست های توسعه شهری را تعیین می کند. در نقشه های طرح جامع محل استقرار و توزیع کاربری های شهری عمده (مثل کاربری های آموزشی، بهداشتی و فضای سبز)، تراکم های جمعیتی، حدود حریم ها و محدوده های شهری (موجود و پیشنهادی) و مسیر توسعه آینده شهر، توسط علایم و رنگ ها نشان داده می شوند.

اما طرح تفصیلی – چنان که از عنوان آن پیداست – جزئیاتی را شامل می شود که طرح جامع به آن ها به صورت کلی پرداخته است.

مطالعات تهیه طرح تفصیلی، متعاقب طرح جامع صورت می پذیرد و در حقیقت، تنظیم برنامه های مفصل و اقدامات جزئی و دقیق در مناطق و محلات شهری و همچنین طراحی آن ها را به عهده دارد.
علاوه بر این، تکلیف تمامی قطعات زمین را به لحاظ کاربری، تراکم ساختمانی و گذربندی مشخص می کند و به عنوان یک سند در دستور کار شهرداری قرار می گیرد.

 علاوه بر لزوم تهیه طرح های جامع و تفصیلی  پاوه ؛ در مناطق روستایی الحاق شده به این شهر هم طرح های هادی وجود دارد که عمر آنها به اتمام رسیده است و این طرح ها هم  باید به جامع و تفصیلی ارتقا یابند تا مشکلات موجود برطرف شود.

امروزه شهرهایی موفق هستند که این طرحهای جامع و تفصیلی دارند و این طرح ها  را به نحو احسن اجرا می کنند.

در حالت عادی ابتدا طرح جامع و تفصیلی یک شهر آماده و سپس شهر بر اساس آن ساخته می شود اما در شهر پاوه اگر اقدام عاجل و موثری نشود موضوع بالعکس خواهد بود .

قطعا عدم وجود طرح های جامع جدید و طرح  تفصیلی موجب اختلال در خدمات رسانی شهری خواهد شد  که امید است که هرچه سریعتر این طرح ها آماده و اجرایی شوند .

ان شاء الله در قسمت های بعدی اطلاعات لازم و مفید دیگری در این زمینه خدمت همشهریان گرامی ارائه خواهد شد .

 

 مهندس مختار ابراهیمی - عضو پایه یک سازمان نظام مهندسی ساختمان

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد