فرماندار پاوه؛

مردم پاوه باید از آب سدهای داریان و هیروی منتفع گردند/ سد داریان در حال تامین برق استان حلبچه عراق است

سرویس: اجتماعیکد خبر: 299206|21:56 - 1399/11/06
نسخه چاپی
 مردم پاوه باید از آب سدهای داریان و هیروی منتفع گردند/ سد داریان در حال تامین برق استان حلبچه عراق است
فرماندار پاوه گفت: ما معتقدیم و بر این خواست خود اصرار داریم که مردم پاوه باید از آب سدهای داریان و هیروی منتفع گردند .

به گزارشهزار ماسوله، ایده پور فرماندار پاوه در جلسه ی کمیسیون کشاورزی شهرستان در سخنانی اظهار داشت: با تلاشهای استاندار معاون وزارت نیرو با اختصاص 12 میلیون متر مکعب آب به منطقه ی اورامانات موافقت نموده است و آنهایی که پنج سال پیش در سد هیروی مانع پرورش ماهی شدند؛ امروز باید جوابگو باشند چرا که نباید فرصتها را از مردم اورامانات گرفت.

 

ایده پور افزود: هم اکنون در سد داریان در حال ایجاد ساز و کار لازم جهت تامین برق استان حلبچه از برق تولید شده در این سد هستیم.

 

وی گفت: سدهای داریان و هیروی در منطقه ی اورامانات تکنیسین ساخت هم اکنون جوانان اوراماناتی در پروژه های سد سازی کشورهای تاجیکستان و سری لانکا مشغول کار هستند .

 

وی ادامه داد: ما اصرار داریم با توجه به اختصاص آب به اورامانات شهرکهای گلخانه ایی تا دویست متری در پایین دست این دو سد توسط جوانان تحصیلکرده ی منطقه ایجاد شوند .

 

فرماندار پاوه گفت: اداره ی کشاورزی موظف است شرایط واگذاری زمین های پایین دست دو سد در شهرستان پاوه  را تا ده روز آینده فراهم نماید .

 

ایده پور گفت: اینکه می گویند آب سد هیروی جهت شرب شهر ایلام در آینده است و نباید با ایجاد قفسهای پرورش ماهی در آن این آب را آلوده کرد هم برای من و هم برای همه ی مردم شهرستان پاوه دلیلی غیر موجه است از استان کردستان تا همین روستاهای اطراف شهرستان سایتهای پرورش ماهی ایجاد شده اند که آب آنها نهایتاً به این دو سد می رسد آیا اینها آلودگی نیست آیا فاضلابهای مسیر طولانی آب سیروان در بالادست آلودگی ایجاد نمی کنند فقط پرورش ماهی در قفس که برای دهها نفر ایجاد اشتغال می نماید در سدهای مربوطه آلودگی درست می کنند آیا کسی این توجیه را می پذیرد .

 

وی اضافه کرد: مردم پاوه به هیچ وجه نباید فقط تماشاچی آب سدهای داریان و هیروی باشد و باید از حیث اقتصادی از این آب منتفع گردند .ما از نظر سیاسی – امنیتی حق اظهار نظر داریم و از این حق خود استفاده می نماییم در تمام دنیا برای هر پروژه ایی ابتدا نیروهای نظامی بعد سیاسی – امنیتی اظهار نظر می کنند ما معتقدیم و بر این خواست خود اصرار داریم که مردم پاوه باید از آب سدهای داریان و هیروی منتفع گردند .

 

وی افزود: تاریخ مصرف توجیه کردن برای علت عدم استفاده ی اقتصادی در شهرستان پاوه از آب این دو سد گذشته است ؛ در این پنج سال چقدر از این آب برای شرب در پایین دست استفاده شده است .

 

وی با بیان اینکه ما در شهرستان کمبود زمین داریم و از سطحهای با مساحت کم بهترین استفاده و بهره را باید ببریم گفت: بیش از 850 هکتار از زمینهای پایین دست این دو سد قابلیت ایجاد شهرکهای گلخانه ایی را دارند . در بالادست ارتفاع 200 متر نیز می توان فعالیت نمود اما باید محصولات با صرفه ی اقتصادی در آن به عمل آورد .

 

ایده پور در پایان گفت: با ایجاد شهرکهای گلخانه ایی در لب مرز می توان این محصولات را با قیمت مناسب و استفاده از معافیتهای گمرکی به عراق صادر نمود روند صادرات غیر نفتی را باید چنان افزایش داد که ازمصرف ارز صادرات نفتی برای استفاده ی در هزینه های جاری کشور جلوگیری نمود .

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد