دکتر پیر صاحب:

کمبود آب شرب پاوه؛ با جریان بودن آب در تصفیه خانه تا هفته آینده رفع می شود/ پروژه آب هانی کوان هنوز نیمه کاره است /نیاز به ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای اتمام پروژه

سرویس: صرفا جهت اطلاعکد خبر: 299193|02:08 - 1399/10/30
نسخه چاپی
کمبود آب شرب پاوه؛ با جریان بودن آب در تصفیه خانه تا هفته آینده رفع می شود/ پروژه آب هانی کوان هنوز نیمه کاره است /نیاز به ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای اتمام پروژه
طراح پروژه انتقال آب هانی کوان گفت: من می توانم با این شرایط؛ کمبود آب شرب پاوه را تا هفته آینده رفع کنم اما به شرطی که آب مرتبا در تصفیه خانه جریان داشته باشد تا مشکل کمبود آب شهر پاوه مرتفع و در جریان مدار قرار بگیرد اما ان شاالله با پر شدن سفره های زیر زمینی در سراب هولی در فصل بهار ؛ آب تصفیه خانه هانی کوان نیز قطع می گردد تا ادامه عملیات پروژه انجام شود.

به گزارشهزار ماسوله، طراح پروژه انتقال آب هانی کوان به پاوه در گفتگویی با خبرنگار ما اظهار داشت: این سیستم هنوز به طور کامل اجرا نشده است و حداقل حدود ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای سامانه انتقال آب هانی کوان تا سراب هولی برای اتمام آن نیاز است و این پروژه هنوز نیمه کاره و بعضی از کارها به اتمام نرسیده است ؛ و برای انتقال اب در یک ماه اخیر اقدامات زودهنگامی را انجام دادند.

 

دکتر پیر صاحب افزود: این پروزه در طول این ده سال در حال انجام بوده است ولی متاسفانه اعتبارات لازم به صورت کم کم وارد پروژه شده است و همین کمبود اعتبارات باعث شده است که این پروژه به عقب بیافتد.

 

وی گفت: این پروژه دارای ۴ ایستگاه پمپاژ و یک تصفیه خانه است که حتما باید در حدود ۲ الی ۳ ماه آب در تصفیه خانه و به اصطلاح در مرحله استارتاب قرار بگیرد ؛ تا پس از آمادگی آن؛ مورد بهره برداری قرار بگیرید؛ که این موضوع هم انجام نشده است.

 

وی ادامه داد: در زمانی که این عملیات استارت آب انجام نشده و همچنین پاوه با کمبود آب مواجه شده است ؛ پیگیر شدند که آب در مدار قرار بگیرد؛ در حالی که باید در تیر یا مرداد ماه پیش بینی کمبود آب را برای آذرماه داشتند تا عمل استارتاب انجام می شد و این کار می توانست؛ آب مورد نیاز پاوه را در آذرماه تامین کند چه حتی اگر باز؛ کار نیمه تمام آن به اتمام نرسیده باشد.

 

پیر صاحب اضافه کرد: در اواخر آذرماه و در فصل سرما و در زمانی که پاوه با کمبود آب مواجه بود؛ به من اطلاع دادند و من نیز اکنون به عنوان طراح این پروژه هستم که پس از حضور در تصفیه خانه؛ مشاهده کردم این پروژه آماده و هماهنگ نشده است.

 

طراح پروژه انتقال آب هانی کوان به پاوه افزود: در این تصفیه خانه هیچ گونه ماده شیمیایی استفاده نمی کنیم و هیچ برق مصرفی هم ندارد و و کاری که انجام می شود نوعی فیلتر در آن مورد استفاده قرار می گیرد که بر روی این فیلترها میکروب هایی رشد می کنند که بیماری زا نبوده و هرگونه میکروب های خطرناک و باکتری را از بین خواهند برد اما برای رشد این میکروب ها نیاز به گرمی هوا است که هم اکنون در این فصل سرد سال امکان پذیر نیست.

 

پیر صاحب با بیان اینکه این تصفیه خانه با ایستگاه های پمپاژ؛ از لحاظ تجهیزاتی که در آن بکار رفته است یکی از بزرگترین پروژه ها از نظر تعداد عناصر به کار رفته در آن؛ در مملکت می باشد گفت:در زمانی که باید استارت اب شود پیامکار و طراح و مشاور باید از ۱۲ ماه تا ۱۸ ماه برای رفع هرگونه مشکل حضور داشته باشند که پس از آن آب را تحویل آبفای شهری دهند.

 

وی افزود: در زمانی که من وارد پروژه شدم اعلام کردم که پاوه در طول سالیان متمادی بدون آب بوده است و اکنون هم که قصد در مدار قراردادن آب شرب را دارند ؛ در واقع سیستم نیمه کاره را تحویل پاوه می دهند درحالی که باید اولا استارتاب داده شود و پیمانکار به مدت ۱۸ ماه جهت رفع نواقص و مشکلات حضور یابد .

 

وی ادامه داد: اما چون این روند؛ زمان بر و طولانی می باشد راه حل موقتی را مبنی بر جریان داشتن مرتب آب در تصفیه خانه ارائه دادم تا در نهایت آب شرب به صورت موقت و برای رفع کم آبی در مدار سیستم آبرسانی قرار بگیرد.

 

پیر صاحب خاطر نشان کرد: ۴ پمپاژ آب برای انتقال آب از هانی کوان تا محل تصفیه خانه وجود دارند که برق مورد نیاز را از پست چورژی تامین کرده اند اما این برق هنوز وصل نشده است و هم اکنون برق را از دکل های شهر نودشه گرفته اند که عملا نمی توان برق مورد نیاز را نیز از این دکل ها دریافت کنند چون موجب قطعی برق شهر نودشه می شود و در نتیجه این پمپاژ ها هم دچار قطعی می شوند.و از طرف دیگر این سیستم هم باید مرتبا فعالیت داشته باشد تا آب در تصفیه خانه قرار بگیرد.

 

وی تصریح کرد: متاسفانه با این شرایط هر دو روز ؛ آب در جریان تصفیه خانه قرار می گیرد و پس از آن قطع می شود و امروز هم اعلام کردند که آب به طور کامل در تصفیه خانه آمده است.

 

وی اظهار داشت: آب هانی کوان به طور کلی دارای آلودگی می باشد حتی اگر الوده نباشد با وجود فاضلاب های دره پاوه شمشیر تا خانقاه و گلال دچار آلودگی می شود و این تصفیه خانه هم به جهت رفع آلودگی آب احداث شده است.

 

پیر صاحب گفت: هم اکنون هم با اندازه گیری آب این تصفیه خانه؛ حدود ۸۵ الی ۹۰ درصد بدون رشد میکروب را نشان می دهد اما اجازه ندادیم که وارد شبکه آبرسانی پاوه قرار بگیرد چرا که این پروژه به طور کامل به اتمام نرسیده است و نیاز است نماینده آب منطقه ای به دنبال اعتبارات برای کل سامانه انتقال باشد.

 

وی در پایان گفت: من می توانم با این شرایط؛ کمبود آب شرب پاوه را تا هفته آینده رفع کنم اما به شرطی که آب مرتبا در تصفیه خانه جریان داشته باشد تا مشکل کمبود آب شهر پاوه مرتفع و در جریان مدار قرار بگیرد اما ان شاالله با پر شدن سفره های زیر زمینی در سراب هولی در فصل بهار ؛ آب تصفیه خانه هانی کوان نیز قطع می گردد تا ادامه عملیات پروژه انجام شود.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد