آیت الله رئیسی در کرمانشاه:

مسئله کوله بری باید سامان بگیرد/ حمایت از مدیرانی که تلاششان در جهت رفع مشکلات معیشتی مردم باشد

سرویس: اجتماعیکد خبر: 299155|14:11 - 1399/10/18
نسخه چاپی
 مسئله کوله بری باید سامان بگیرد/ حمایت از مدیرانی که تلاششان در جهت رفع مشکلات معیشتی مردم باشد
رئیس قوه قضائیه در شورای اداری استان کرمانشاه گفت: مسئله کوله بری باید سامان بگیرد به نحوی که مرز نشین احساس کند زندگیش اداره می شود.

به گزارشهزار ماسوله، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در شورای اداری استان کرمانشاه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای استان اظهار داشت: هر متر و هر وجب از خاک این استان شاهد رشادت ها و ایستادگی مردان غیور و زنان با همت در مقابل بعثی ها و منافقین است.

رئیس قوه قضائیه افزود: بدون تردید یکی از لوازم توسعه یافتگی استان انسجام و وحدت در هر منطقه است که در این استان به حمدالله علی رغم حضور اقوام، مذاهب و گویش های مختلف اعم از سنی، شیعه و اهل حق در شهر و روستا اما امروز با محوریت نماینده مقام معظم رهبری در استان و همت‌ مدیران شاهد وحدت و انسجام و یکپارچگی هستیم و رمز تلاش برای توسعه یافتگی در گرو حفظ همین انسجام است که باید از آن پاسداری کرد.

وی خاطر نشان کرد: تفاوت مدیریت در نظام اسلامی و تربیت دینی با دیگر نظامهای مدیریتی این است که مدیران خود را قبل از هر چیز در مقابل خداوند می ببینند که همین امر رمز مهمی برای سلامت و خدمت گزاری به مردم است.

وی بیان داشت: امروز در نظامات نظارتی همواره خودکنترلی بعنوان کارآمدترین نظام کنترلی تعریف می شود که می تواند هرکسی را در خلوت و آشکار از آسیب حفظ کند یعنی هر کس خود را در مقابل خداوند ببیند و تخلف و خطا را بر خود مجاز نداند.

آیت الله رئیسی افزود: در نظامات اداری هر چه بر معنویت تاکید شود در کنار کارآمدی که امر مهمی است، شاهد کاهش فساد اداری هستیم.

وی سلامت اداری را امری مهم و محوری خواند و گفت: نظام اداری سالم و کارآمد می تواند خدمت رسان خوبی برای مردم باشد همچنین‌ نظام سالم برخوردار از عدالت می تواند کام مردم را با اجرای عدالت شیرین کند.

نظام اداری عادلانه رضایت مندی مردم را به دنبال خواهد داشت

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: نظام اداری عادلانه در جذب، نگهداری نیروی انسانی، تقسیم کار و کارآمدی و خدمت رسانی به مردم و تقسیم عادلانه ظرفیت ها بسیار تاثیرگذار است و رضایتمندی مردم را به دنبال خواهد داشت.

وی اظهار داشت: تعریفی که ما در فرهنگ دینی از توجه به مردم داریم و امیرالمومنین به ما تکلیف کردند "مردم دوستی" مرتبه نازله محبت خداوند است و آنچه در سیره و سلوک امام(ره) بود دوست داشتن مردم و آنچه که امروز در سلوک مقام معظم رهبری است عشق به مردم است.

آیت الله رئیسی گفت: آنچه در سیره سردار سلیمانی و رفتار فردی ایشان می بینیم مردمداری و توجه به مردم و اعتماد عمومی سازمان اداری کشور است که باید بعنوان واقعی به آن عنایت کرد.

وی یادآور شد: باید نسبت به پاسخگویی به مجموعه سلسله مراتب اداری و یا دستگاههایی که نظارت در آنها نهادینه شده است اهتمام داشته باشیم و نظارت پذیری در راس امورات اداری باشد.

وی با اشاره به اینکه نظارت بی اعتمادی نیست بلکه تداوم اعتماد است، گفت: تداوم اعتماد در نظارت همیشگی است و برای اینکه اعتماد همواره باقی بماند مدیران باید نظارت درون سازمانی را تقویت و نظارت برون سازمانی را میدان دهند تا مجموعه های اداری سالم بمانند.

وی افزود: مجموعه نظارتی برای کمک به مدیریت در خوب دیدن است و به هیچ عنوان بعنوان مچ گیری نیست و ما هم در برنامه قوه قضائیه از مدیران شجاع، کارآمد، خطر پذیر و کسانی که علی رغم تهدیدها و تحریم ها تلاش می کنند که از همه فرصت ها بهره ببرند و تهدیدها را تبدیل به فرصت کنند و اجازه ندهند مشکلی در معیشت مردم پیش بیاید، حمایت خواهیم کرد.

مدیرانی که تلاششان در جهت رفع مشکلات معیشتی مردم باشد، حمایت می شوند

آیت الله رئیسی خاطر نشان کرد: مدیرانی که تلاششان در جهت رفع مشکلات معیشتی مردم و آلام آنها در شرایط کرونایی باشد مورد حمایت قرار می گیرند.

وی افزود: در استانی که آغاز و پایان جنگ در آنجا بود و دفاع جانانه مردم استان آنرا خاتمه داد آنچه مردم شاهد آن بودند مجاهدت و روحیه جهادی بود که باید همین روحیه تقویت شود تا برای استانی که ۱۰ هزار شهید داده است تلاشی متفاوت کرد.

رئیس قوه قضائیه همچنین با بیان اینکه سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه برکات بسیاری داشت، گفت: تلاش مدیران برای اجرای مصوبات این سفر قابل تقدیر است البته برخی از کارها هنوز باقی مانده است که به همت بالای مدیران بستگی دارد.

وی خاطر نشان کرد: همت و مجاهدت مدیران و مسئولین می تواند همچنان که برخی از کارخانه ها و کارگاههای تعطیل و نیمه تعطیل را به چرخه تولید بازگردانده، مابقی کارخانه های تعطیل و نیمه تعطیل را نیز به چرخه فعالیت برگرداند.

آیت الله رئیسی با اشاره به شعار سال گفت: امسال در راستای شعار جهش تولید اقدامات خوبی در بخش های مختلف انجام گرفت اما باز هم باید تلاشهای بیشتری صورت بگیرد و مورد انتظار آن است که تولید در کشور جهش پیدا کند و جهش آن در گرو آن است که موانع سر راه تولید را برطرف کنیم.

وی یکی از موانع جدی بر سر راه تولید را قاچاق کالا دانست و بیان داشت: قاچاق کالا نباید صورت بگیرد؛ مقام معظم رهبری نیز در این مورد تاکید کردند و قانون هم به صراحت بیان کرده که مسئولین و مامورین در جایگاهی قرار دارند که جلوی قاچاق کالا را بگیرند.

آیت الله رئیسی افزود: در رابطه با مساله کوله بری باید راه را برای صادرات و واردات مجاز باز کنیم و نسبت به مساله قاچاق سازمان یافته برخورد جدی داشته باشیم.

وی افزود: مساله کوله بری باید سامان بگیرد به نحوی که هم مرز نشین احساس کند زندگیش اداره می شود و هم نظام صادرات و واردات بتواند یک سامان جدی بگیرد.

وی به وجود بازارچه های مرزی اشاره کرد و خاطر نشان کرد: این بازارچه ها را از قدیم داشتیم، با این بازارچه ها هم گمرک، وزارت صمت، بهداشت و... فعال می شود و هم افرادی می توانند به نحو قانونمند در این بازارچه ها داد و ستد داشته باشند و یک نظام کنترلی ایجاد شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه زیرساخت های این مرزها به همت نیاز دارد، افزود: فعال شدن بازارچه های مرزی می تواند کوله بری را سامان بدهد، همچنین مسئله اشتغال را حل و فصل کند و بیکاری را کاهش دهد و در این راستا مسئله واردات و صادرات هم سامان جدی پیدا کند.

آیت الله رئیسی در بخش دیگری از سخنانش مساله خصوصی سازی را یک ضرورت دانست و گفت: این مساله در برنامه توسعه ششم، پنجم و چهارم به آن تاکید شده است؛ دولتی که ۷۰ درصد آن دولتی باشد بدون شک مشکلات بسیاری را ایجاد می کند و باید از تصدی گری بکاهیم و بر نظارت دولت بیفزائیم.

خصوصی سازی باید در چارچوب مقررات باشد

رئیس قوه قضائیه اظهار داشت: خصوصی سازی باید در چارچوب مقررات باشد و به کسی که اهلیت و توانایی لازم را دارد واگذار شود و دولت هم باید تلاش کند بخش خصوصی را توانمند کند و از آنها حمایت قانونی کند.

وی افزود: برخی از موارد که به بخش خصوصی واگذار شده است به دلیل اینکه در مقدمات کار، درست عمل نشده است دچار مشکل شدند و مساله پالایشگاه کرمانشاه هم که به آن اشاره شد گزارشاتی در سازمان بازرسی، دیوان محاسبات و مجلس دارد که جایگاه قانونی رسیدگی به این بحث اصل واگذاری هیات داوری است که باید گزارشات را جمع آوری کنند و به سازمان خصوصی سازی هم ارائه دهند.

وی تصریح کرد: به هیچ عنوان نباید نسبت به تولید چه در پالایشگاه و هر شرکتی که واگذار شده کوچکترین وقفه ای ایجاد شود و باید همواره چراغ تولید در آنها روشن و پرفروغ باشد و در عین حال اگر در مقدمات کار مشکلاتی هست باید در مرجع قانونی مورد توجه قرار بگیرد.

آیت الله رئیسی اظهار داشت: در یک استانی که بیکاری دغدغه ای جدی است و آمار ۱۵ درصدی بیکاری را دارد؛ استانی که توانمندی، غیرت و تلاش از ویژگی جوانان آن است باید همت مسئولین و مدیران جهت افزایش اشتغال و کاهش این آمار باشد.

این مسئول گفت: یکی از زمینه های جرم در جامعه فقر، بیکاری و جدایی از معنویت و اخلاق است که هر چه بر اخلاق و معنویت افزوده شود و از بیکاری کاسته و ایجاد اشتغال شود ما شاهد کاهش ناهنجاریهای اجتماعی هستیم.

فقر زیبنده نظام اسلامی نیست

وی ادامه داد: مطلقا فقر زیبنده نظام اسلامی نیست باید تلاش کنیم در این کشور آنرا از بین ببریم.

آیت الله رئیسی اظهار داشت: تلاش در جریان زلزله استان کرمانشاه و پیشرفت ۹۸ درصدی در ساخت و سازها نشان داد این همت در استان کرمانشاه وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: بنده یقین دارم زیرساخت هایی که در زمینه های کشاورزی، صنایع و معادن و صنعت گردشگری در استان وجود دارد می تواند استان کرمانشاه را به نقطه ای رساند که رونق اقتصادی و تولید فزاینده باشد و شاهد کاهش آمار بیکاری باشیم.

آیت الله رئیسی افزود: مجموعه این استان و تلاش همه مدیران در کشور امروز یک پیام جدی برای مردم و جوانان و ۸۰ میلیون نفر دارد همانطور که رهبری فرمودند و دلسوزان نظام بر آن تاکید کردند با توانایی که در کشور وجود دارد و ذخایر مادی و معنوی کشور می توانیم بسیاری از گره ها را با اتکال به خدا و اعتماد به نفس باز کنیم.

وی شهید حاج قاسم سلیمانی را جلوه "ما می توانیم" دانست و گفت: رهبر فرمود در منطقه دشمن می خواست و نتوانست اما ما خواستیم و توانستیم و همین تفاوت ما با دشمن است.

آیت الله رئیسی گفت: تجلیل از حاج قاسم به معنی تجلیل از یک شخصیتی است که او در عمل اثبات کرد که در منطقه "ما می توانیم" حرف اول را بزنیم، ما می توانیم علی رغم همه شیطنت های دشمن و جنایت ها و وحشیگریهایی که به دست نیروهای دست ساخته انگلیسی ها و آمریکا یعنی داعش و القاعده و... انجام شد، امنیت منطقه را تضمین کنیم.

حاج قاسم این "ما می توانیم" را به همه ما یاد داد

وی ادامه داد: حاج قاسم این "ما می توانیم" را به همه ما یاد داد و جوانان ما باید از این شهید بزرگوار این را یاد بگیرند که می توانند در عرصه های مهم توفیق پیدا کنند و بسیاری از گره ها را بگشایند.

رئیس قوه قضائیه گفت: این تجلیل همچنین یک پیام برای دشمن دارد و پیام مهمش آن است که فشار حداکثری شکسته است و آمریکا و هیات آمریکایی و غرب در ایجاد فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی شکست خورده و تحلیل گران غربی در تحلیل های خود به آن اعتراف دارند.

وی خاطر نشان کرد: استان کرمانشاه، استان مردان غیور و زنان با همت همانطور که در دفاع مقدس خوش درخشیدند در این دوران هم میتواند با کار و تلاش و تولید بیشتر در جهش تولید و ایجاد اشتغال و کاهش فقر  گام های ماندگاری در جهت افزایش اعتماد عمومی بردارد.

آیت الله رئیسی همچنین در خصوص مساله ترک فعل از طرف مدیران گفت: ادوار مختلف می گذرد اگر کسی در دوره مدیریت کاری انجام ندهد موجب خسارت می شود و گاهی خسارت ترک فعل ها به مراتب بیشتر از فعل هاست و ضمانت شرعی و قانونی دارد که باید جبران شود.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد