اهمیت ردیابی تماس در بیماریابی کرونا

سرویس: اجتماعیکد خبر: 299098|16:28 - 1399/09/28
نسخه چاپی
اهمیت ردیابی تماس در بیماریابی کرونا
یکی از راههای کنترل بیماری کرونا شناسایی وتشخیص سریع بیماران است که از طریق ردیابی تماس(contact tracing)انجام می گیرد،اغلب افراد مبتلا به کووید۱۹ بوسیله اعضای خانواده، دوستان، همکاران و یاهمسایگان آلوده شده اند، بنابراین نیاز است برای شناسایی بیماران جدید این افراد در فهرست ردیابی تماس قرار گیرند.

به گزارشهزار ماسوله، واحد مبارزه با بیماریهای شبکه بهداشت و درمان شهرستان پاوه در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت:یکی از راههای کنترل بیماری کرونا شناسایی وتشخیص سریع بیماران است که از طریق ردیابی تماس(contact tracing)انجام می گیرد،اغلب افراد مبتلا به کووید۱۹ بوسیله اعضای خانواده، دوستان، همکاران و یاهمسایگان آلوده شده اند، بنابراین نیاز است برای شناسایی بیماران جدید این افراد در فهرست ردیابی تماس قرار گیرند.

 

کیوان سامیان افزود: همچنین اگر فردی در تماس نزدیک با فرد مبتلا در مدت ۱۵ دقیقه و در فاصله کمتر از ۲ متر قرار گرفته در فهرست ردیابی تماس قرار می گیرد.

 

وی گفت: در کشورهایی که ردیابی تماس بهتری داشتند توانستند بیماری کرونا را بهتر و سریعتر کنترل کنند و بر اساس تحقیقات صورت گرفته اگر ۸۰ درصد تماس های افراد بیمار با سایرین شناسایی شود بیماری می تواند کنترل شود.

 

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه عدد سرایت پذیریR(شاخصی برای انتقال بیماری از یک فرد به دیگران است)بیماری کرونا ۲/۵  بوده و در مقابل این عدد در آنفلوانزا ۱/۲می باشد،نشان از قدرت سرایت پذیری بالای بیماری کرونا دارد، لذا شناسایی بیماران جهت کنترل بیماری و شروع درمان بسیارمهم است.

 

سامیان اضافه کرد: تجربه کشورهایی که در کنترل بیماری موفق بوده اند نشان می دهد که قطع زنجیره انتقال، با بیماریابی فعال ،ایزولاسیون، پیگیری موارد تماس، قرنطینه وانجام تست به میزان کافی مقدور است.

 

وی در پایان گفت:به همین دلایل با مساعدت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تستpcr(تست تشخیص قطعی بیماری)برای کلیه افراد بصورت رایگان در مرکز ۱۶ ساعته واقع در اورژانس بیمارستان قدیم انجام می گیرد. و همشهریان گرامی می توانند در صورت داشتن تماس نزدیک بر اساس ضوابط تشریح شده در متن جهت نمونه گیری و انجام تست به این مرکز مراجعه نمایند.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد