بمناسبت روز جهانی خاک؛

۱۰۰ اصله نهال درخت در پاوه کاشت شد

سرویس: صرفا جهت اطلاعکد خبر: 299061|19:35 - 1399/09/17
نسخه چاپی
۱۰۰ اصله نهال درخت در پاوه کاشت شد
رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان پاوه گفت: امروز با یاد و گرامی داشت و تجلیل از شهید هسته ای شهید فخری زاده و شهدای مدافع سلامت ۱۰۰ اصله نهال جنگلی کاشت خواهیم کرد.

به گزارشهزار ماسوله، رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان پاوه در مراسم درختکاری بمناسبت روز جهانی خاک در جاده مسیر نوسود در کله هله ویار در سخنانی ضمن خیر مقدم به مسئولین اظهار داشت: امروز روز جهانی خاک همزمان با سراسر کشور مراسم شروع عملیات درخت کاری در سطح ۲۳۲ هزار هکتار در عرصه های منابع طبیعی اجرا می شود.

 

سامان وسیمی افزود: این عملیات شامل ۳۰ هزار هکتار توسعه زراعت چوب؛ ۴۷ هزار هکتار جنگل توسعه و احیای جنگل؛ ۳۰ هزار هکتار جنگل کاری اقتصادی با مشارکت مردم؛ ۳۵ هزار هکتار مقابله با بیابان زایی و ۹۰ هزار هکتار احیا و اصلاح مراتع است.

 

وی گفت: در شهرستان پاوه با توجه به شرایط توپوگرافی و مطالعات انجام شده در طرح ۵۰ هکتار از مراتع شهرستان در حوزه های آبخیز مزیدی و میرعبدلی عملیات بیولوژیک و تقویت پوشش گیاهی با کاشت بذر گیاهان دارویی با اعتبار بالغ بر ۱۰۰ میلیون تومان در حال انجام است.

 

وی با اشاره به روز جهانی خاک نیز گفت: امروز نیز در مکانی هستیم که قبلا دپوخانه ساختمانی بود اما در حال حاضر با همت فعال زیست محیط و منابع طبیعی جناب دکتر برهان ولدبیگی و سایر یاری دهندگان احیا شده است و خوشبختانه بذور جنگلی بومی منطقه در آن کاشت شده است.

 

وی در پایان گفت: اکنون هم با یاد و گرامی داشت و تجلیل از شهید هسته ای شهید فخری زاده و شهدای مدافع سلامت ۱۰۰ اصله نهال جنگلی کاشت خواهیم کرد.

 

در ادامه معاون فرماندار پاوه نیز در سخنانی اظهار داشت: حرکت بسیار خوبی در سطح شهرستان در حفاظت از منابع طبیعی آغاز شده است و امیدواریم این رویه به سمتی برود که توجهی بهترو بیشتر را در حفظ این طبیعت داشته باشیم.

 

هوشیار عبدالله زاده افزود: انتظار این است که درختان کاشت شده ؛ در بخش نگه داری آنها حفاظت کاملی از انها را نیز داشته باشیم همانطور که دوستان انجمن ژیوا در کاشت درخت ؛ در نگه داری آنها نیز در سالهای اتی اقدام به آبیاری آنها کرده اند.

 

وی گفت: این یک کار ارزنده است و امیدواریم این موارد الگویی برای آیندگان باشد و به نحو صحیح به فرزندانمان انتقال دهیم.

 

وی در پایان ضمن تقدیر و تشکر از فعال زیست محیطی دکتر برهان ولدبیگی گفت: با توجه به آنکه رشته ایشان ارتباط و سنخیتی با طبیعت ندارد و در رشته طبابت خدمت می کنند اما با ایمان و اعتقادی که از فکر خود در حفاظت از منابع طبیعی دارد راسخ ایستاده است.

 

در ادامه جانشین فرماندهی سپاه ناحیه پاوه در سخنانی اظهار داشت: هدف شما عزیزان در جهت پیشبرد و صلابت کشور عزیز و انقلاب اسلامی است و این یادگاری که شهید و موضوعی که با یاد و نام شهدای هسته ای خصوصا با نام شهید فخری زاده مزین است این اقدام خوب خوب و ارزنده ای خواهد بود.

 

سرهنگ دوستی افزود: ترور شهید فخری زاده چند پیام را در پی دارد که یکی از پیام ها این است که دشمن همچنان در حال دشمنی با دانشمندان در عرصه های علم و فناوری ما است.

 

وی گفت: نکته دوم این شهادت حجت الهی بر مردم است و این آگاهی را پیدا می کنند که علی رغم تمام تبلیغاتی که در عرصه صلح و دوستی و ارتباط در عرصه جهانی دارند اما در عرصه عمل خلاف ان است.چرا که با این همه شعار و تبلیغات دانشمندان ما را در عرصه فناوری هدف قرار می دهند.

 

وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب ادامه داد: معظم له می فرمایند که دشمنی استکبار جهانی با جمهوری اسلامی فقط مناقشه سیاسی نیست بلکه نگرانی آنها در این است که ما در عرصه علم و فناوری و حوزه دفاعی به استقلال برسیم.و  با ترور این دانشمند بر این اقدامات خود صحه گذاشتند.

 

در ادامه فعال زیست محیطی شهرستان پاوه دکتر برهان ولدبیگی در سخنانی اظهار داشت: به عنوان یک شهروند امروز وظیفه خود را می دانیم که در حد توان خود برای سلامتی شهروندان و حفظ محیط زیست شهروندان تلاش کنیم.

 

وی افزود: امروز در این نقطه کله هله ویار مستقر هستیم که علاوه بر استراتژیک بودن آن؛ در بحث گردشگری حائز اهمیت است که متاسفانه اکثر نقاط این محوطه محلی برای تخلیه نخاله و زباله گردیده بود.

 

وی گفت: اکنون حدود ۲۵۰۰ متر از این مسیر که محل زباله دانی شده بود ؛ با همت دستگاهها اجرایی تخلیه زباله در این مکان تعطیل شد بلکه مانعی برای شهروندان باشد که این مسیر را به عنوان زباله دانی تصور نکند.

 

مدیر عامل انجمن هاومالی و برایتی نوریاو نیز در سخنانی از این اقدام در حفظ منابع طبیعی تقدیر و تشکر کرد.

 

ناصح محمودی در ادامه ،ضمن تقدیر از مشارکت تمامی افراد و دوایر در این برنامە زیست محیطی بر حمایت کامل انجمن هاومالی و مشارکت کمیتە محیط زیست انجمن در همکاری و همراهی با این حرکت ارزشمند تاکید نمود.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد