سالم مرادی:کاهش آب شرب شهر پاوه به کمتر از ۱۱۰ لیتر بر ثانیه/ دلايل قطعي آب در گفتگو با مدير آبفاي شهرستان پاوه

سرویس: صرفا جهت اطلاعکد خبر: 299058|12:47 - 1399/09/17
نسخه چاپی
مهندس مرادی گفت: درحال حاضر پاوه به ۱۵۰ لیتر در ثانیه آب نیاز دارد، این درحالی است که آب تولیدی کل منابع به کمتر از ۱۱۰ لیتر در ثانیه کاهش بافته است.

به گزارشهزار ماسوله، مدیر امور آبفا پاوه در گفتگویی با خبرنگار ما درخصوص قطعی آب شرب شهر پاوه ضمن تقدیر و تشکر از این سایت خبری تحلیلی و بقیه خبرنگاران شهرستان در اطلاع رسانی اخبار منطقه و کشور اظهار داشت: آب شرب سهر پاوه از سراب هولی و چهار حلقه چاه عمیق تامین می شود که درحال حاضر آبدهی آنها جمعا به ۱۱۰ لیتر در ثانیه کاهش یافته است.

 

سالم مرادي با اشاره به قطعی های آب در روزهای اخیر در پاوه گفت: بسیاری از شهروندان محترم می پرسند، چرا در تابستان که مصرف آب بیشتر بود قطعی آب نداشتیم ولی در این فصل سرد و زمستانی که مصرف آب کمتر شده است، آنقدر کمبود داریم که مجبوریم آب را با نوبت بندی در سطح شهر توزیع کنیم؟

 

وي گفت: به طور کلی سفره های آب زیر زمینی در فصل بهار اشباع شده و شاهد طغیان چشمه ها هستیم، یعنی منابع تامین آب در فصل بهار بیشترین آبدهی را دارند. به تدریج که هوا گرمتر می شود میزان آبدهی آنها نیز کاهش می یابد، تا اینکه در نیمه دوم پاییز به کمترین آبدهی خود می رسند. درحال حاضر! آبدهی آنها به حدی کم شده که امکان برقراری جریان دائم در شبکه توزیع آب وجود ندارد و به ناچار آب باید نوبت بندی شود تا به همه برسد.

 

مرادی اضافه کرد: معمولا کمبود آب شرب شهر پاوه در فصل تابستان احساس نمی شود. اما در بعضی از روستاهای این شهرستان متاسفانه کمبود آب دارند و آبرسانی به آنها با تانکر صورت می گیرد. یکی از دلایل آن استفاده از آب چشمه برای شرب و آبیاری است، به عبارت دیگر برای شرب و آبیاری یک چشمه دارند که بطور مشترک از آن بهره برداری می کنند. که این تقسیم آب با باغات یکی از دلایل کمبود آب در روستاها است. دلیل دیگری که می توان به آن اشاره کرد محدودیت منابع آبی است. و ....

 

مهندس مرادی گفت: درحال حاضر پاوه به ۱۵۰ لیتر در ثانیه آب نیاز دارد، این درحالی است که آب تولیدی کل منابع به کمتر از ۱۱۰ لیتر در ثانیه کاهش بافته است. طبیعی است که در شبانه روز چند ساعت قطعی آب داشته باشیم. و در شرایط فعلی چاره ای جز نوبت بندی نداریم.

 

مدير آبفاي پاوه افزود: البته نوبت بندی پیامدهایی دارد از جمله: شبکه توزیع آب که بیش از ۱۰۰ کیلومتر طول دارد، تخلیه شده و چند ساعتی طول می کشد تا مجددا لوله ها پر شوند، افزایش تعداد حوادث در اثر هوا گرفتگی شبکه نیز باعث هدر رفت بخشی از آب می شود. وقتی بطور دائم آب در شبکه نباشد سرریز تانکرها را نیز داریم و ...

 

وی افزود: عملا قطعی بطور متوسط به حدود ۶ ساعت در شبانه روز می رسد که در نتیجه ما قطعی آب شرب را به منظور ذخیره سازی از ساعت ۱۲ شب تا ۶ صبح برای تمام محلات شهر پاوه تعیین کرده ایم.

 

وی ادامه داد: در بدو تشکیل شرکت آب و فاضلاب یعنی در سال ۱۳۷۲ پاوه فقط ۲۳۰۰ اشتراک آب داشت. که در همان سال دو حلقه چاه در کوهستان بیدمیری حفاری و تجهیز گردیدند به عبارت دیگر آب سراب هولی کافی نبود دو حلقه چاه به تنها منبع تامین آب پاوه اضافه شدند.


وي اظهار كرد: این روند ادامه داشت تا اینکه در سال ۱۳۸۳ با ۴۳۰۰ اشتراک؛ پاوه دوباره با کمبود آب مواجه شد، که دو حلقه چاه دیگر در نزدیکی روستاهای سرکران و بندره را نیز به منابع آب شرب پاوه اضافه گردید.

 

وی افزود: پاوه هم اکنون دارای ۱۱ هزار اشتراک آب است، که از سال ۸۳ تا کنون منبع تامین آب دیگری به آن اضافه نشده است.

 

مرادي گفت: در عوض پروژه آبرسانی از طریق چشمه هانی کوان که منبع پایدار و تقریبا دایمی آب شهر پاوه می باشد مطالعه و اجرا شده است.

 

وی افزود: این پروژه توسط شرکت آب منطقه ای استان کرمانشاه انجام می گیرد. البته هر پروژه مشکلات خاص خود را دارد، پروژه هانی کوان، یکی از طرح های مهم ملی آب منطقه ای است که در سطح شهرستان پاوه اجرا شده است، من در جریان روند اجرای کار آنها نیستم ولی می دانم که مشکلاتی از قبیل؛ وجود معارض، عدم تخصیص به موقع بودجه، تحریم ها و ... در هنگام اجرای پروژه داشته اند.

 

وي افزود: ضمنا شرکت های آب و فاضلاب درسطح استان ها و شهرستان ها بهره بردار بوده و مدیریت توزیع آب شرب را بر عهده دارند.

 

در پایان مرادی از شهروندان محترم پاوه بابت همراهی آنها در مدیریت مصرف تشکر و قدردانی نمود، و خواهان ادامه این همراهی شد و گفت: شرایط ما ایجاب می کند در مصرف آب صرفه جویی کنیم و اجتناب از مصارف غیر ضروری را در روش زندگی خود نهادینه کنیم.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد