گزارش کردپرس از ساخت اولین سد در استان پنجم؛

سد روانسر 80 ساله شد

سرویس: اجتماعیکد خبر: 299042|23:28 - 1399/09/10
نسخه چاپی
سد روانسر 80 ساله شد
"سدانحرافی روانسر، اولین سد ساخته شده در استان پنجم ( شامل کرمانشاه، کردستان، همدان و ایلام) محسوب شود و همچنین یکی از اولین سدهای ساخته شده در ایران لقب گرفته و از این لحاظ دارای ارزش تاریخی بسیار مهمی است ."

به گزارشهزار ماسوله، سد روانسر امروز 80 ساله شد. یک سد انحرافی که در 10 آذر 1319 و در سال های آخر حکومت رضا شاه و در دوران استانداری عزیزاله نیک پی به بهره برداری رسید.  

 

این سد، اولین سد ساخته شده در استان پنجم ( شامل کرمانشاه، کردستان، همدان و ایلام) محسوب شود و همچنین یکی از اولین سدهای ساخته شده در ایران لقب گرفته و از این لحاظ دارای ارزش تاریخی بسیار مهمی است.

 دومین سدی که در کرمانشاه ساخته شد سد انحرافی الوند قصرشیرین بود که در سال 1337 به بهره برداری رسید.

 پروژه سد انحرافی روانسر در آن زمان با ۴ میلیون ریال اعتبار ساخته شده و طول تاج سد ۱۰ متر و ارتفاع آن از پی ۵/۵ متر است. هدف اصلی از احداث این پروژه، آبی کردن بخشی از زمین های دشت روانسر بوده و چند هزار هکتار زمین را تحت پوشش قرار داده است.

دشت روانسر ممنوعه است!

دشت روانسر از قدیم الایام یکی از حاصل خیزترین مناطق استان کرمانشاه بوده و به دلیل منابع آب فراوان، قطب کشاورزی منطقه محسوب می شود. متاسفانه به دلیل مدیریت غلط منابع آبی و برداشت های بی رویه از منابع زیرزمینی، چندین سال است که این منطقه جزو دشت های ممنوعه محسوب می شود و این وضعیت تبدیل به مانعی در مسیر توسعه روانسر شده است که برای حل مشکل باید در برنامه های حوزه آب و کشاورزی شهرستان بازنگری اساسی شود.

سد روانسر ظرفیتی برای توسعه گردشگری

روانسر دروازه اورامانات است و این سد نیز در پایین دست سراب زیبای روانسر و در ابتدای رودخانه قره سو احداث شده است. دریاچه پشت این سد در پیوستگی با سراب روانسر قرار دارد و یک ظرفیت عظیم برای توسعه گردشگری منطقه ایجاد کرده است. ولی متاسفانه به دلیل عدم راه اندازی تصفیه خانه، بخشی از فاضلاب شهری مستقیم به این دریاچه می ریزد و آن را عملا تبدیل به یک تهدید زیست محیطی کرده است.

 

گزارش: بهزاد خالوندی

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد