ماموستا قادری: در تاریخ انقلاب نباید سابقه و خدمات مردم غرب کشور فراموش شود

سرویس: اجتماعیکد خبر: 298963|09:38 - 1399/08/27
نسخه چاپی
ماموستا قادری: در تاریخ انقلاب نباید سابقه و خدمات مردم غرب کشور فراموش شود
حاج ماموستا ملا قادر قادری در مراسم اختتامیه هجدهمین جشنوارۀ سراسری کتاب دفاع مقدس گفتند: ما با خون خودمان با جمهوری اسلامی اعلام وحدت کردیم و لذا نباید در تاریخ انقلاب سابقه و خدمات مردم غرب کشور فراموش شود.

به گزارشهزار ماسوله، مراسم اختتامیه هجدهمین جشنوارۀ سراسری کتاب دفاع مقدس از طریق ویدیو کنفرانس با حضور نویسندگان و شخصیت‌هایی از تمامی استان‌های کشور و باهمت سردار کارگر مسئول محترم بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برگزار شد.

 

در این مراسم، حاج ماموستا ملا قادر قادری به‌عنوان فردی تأثیرگذار در تاریخ انقلاب اسلامی و راوی کتاب ارزشمند "ماموستا" به‌عنوان سخنران ویژه این جشنواره به ایراد سخن پرداختند که بخشی از سخنان ایشان در ادامه می‌آید

بسم‌الله الرحمن الرحیم

خداوند عزیز و حکیم را شاکر و به روح پیامبر بزرگوار اسلام (ص) درود می‌فرستم؛ یاد شهدای انقلاب اسلامی و امام شهدا را گرامی می‌دارم. برای مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا  آرزوی عزت، سلامتی و سعادت را دارم.

خدمت تمامی‌بینندگان و شنوندگانی که سیمای ما را می‌بینند و سخنان ما را می‌شنوند عرض سلام و احترام دارم.

عرض ارادت دارم خدمت مهمان جلسه برادر ارجمندم جناب آقای دکتر حداد عادل و خسته نباشید عرض می‌کنم خدمت سردار کارگر یادگار هشت سال دفاع مقدس و دوستان عزیز وی و بانیان این جلسۀ ارزشمند و از دوستان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس که به اینجانب اعتماد کردند و جلسه را به شهرستان پاوه آوردند کمال تشکر و تقدیر را دارم.

سه مطلب خیلی مختصر خدمتتان عرض می‌کنم که باهم مرتبط هستند.۱-چرا جنگ را علیه ما شروع کردند؟ ۲-آثار مثبت دفاع ملت شریف ایران ۳-انگیزۀ تألیف کتاب ماموستا

مطلب اول: چرا جنگ را علیه ما شروع کردند؟

با پیروزی انقلاب اسلامی سردمداران کفر جهانی، چه شرقی و چه غربی و چه عوامل آن‌ها، انقلاب اسلامی برایشان سنگینی می‌کرد و قابل‌تحمل نبود و به فکر سرکوبی انقلاب افتادند و صدام را برای مقابله با جمهوری اسلامی در بین کشورهای همجوار مناسب‌تر دیدند.

صدام که خود یک عنصر دیکتاتور، مستکبر بود، اعلام آمادگی کرد و از ابتدای انقلاب هرروز جمهوری اسلامی را تحریک می‌کرد و نیروهای ضد جمهوری اسلامی را به داخل کشور می‌فرستاد؛ تا نهایتاً در سال ۵۹ یک‌شب در تلویزیون بغداد ظاهر شد و پیمان‌نامۀ الجزایر را پاره کرد و به ۱۲ لشکر زرهی و پیاده و مکانیزه، ۱۵ تیپ مستقل، ۸۰۰ قبضه توپ، ۵۴۰۰ دستگاه تانک، ۴۰۰۰ قبضه توپ ضد هوایی، ۳۶۶ هواپیما و ۴۰۰ فروند بالگرد دستور آماده‌باش داد. ساعت ۲ بعدازظهر دوشنبه ۳۱/۶/۵۹ به شهر بعقوبه آمد و در شهر بعقوبه به‌صورت نمادین یک توپ را به‌سوی ایران شلیک کرد. سپس به ۱۹۲ هواپیما مأموریت داد از امیدیه تا تبریز محله‌های حساس را در جنوب و غرب بمباران کردند.

به این شیوه در ۳۱ شهریور سال ۵۹ جنگ تحمیلی ۸ ساله علیه ملت بی‌گناه ایران شروع شد.

مطلب دوم:آثار مثبت دفاع ملت شریف ایران

فقط یک سال و اندی از عمر انقلاب اسلامی گذشته بود و درحالی‌که دست‌های ما خالی و نیروهای منظمی نداشتیم با جنگ خطرناکی روبرو شدیم خصوصاً ما در غرب دچار نوعی اضطراب شدیم؛ در آن ایام بحرانی بنیان‌گذار جمهوری اسلامی رحمة‌الله‌علیه خطاب به محبان خود فرمود: دزدی آمده و چند تا سنگ پرتاب کرده و با این فرمایش ابهت نظام بعث و صدام را خیلی تحقیر کرد و آگاهی و امید به مردم ایران داد و صدام را با هواپیماهایش دزد معرفی کرد و بمباران را به‌عنوان چند تا سنگ.

این بیان امام، مردم شریف ایران را جان دیگری داد و بیدار و آماده شدند تا از ایران و انقلاب اسلامی دفاع کنند. مردم شریف ایران جاناً و مالاً در کنار سپاه، ارتش، نیروهای انتظامی و بسیج ۸ سال ایستادند و با تقدیم ۲۱۰ هزار شهید ایران، انقلاب، شرف و اسلام را حفظ کردند و نباید این موضوع فراموش شود.

یکی از اصحاب پیامبر بزرگوار (ص) می‌فرماید: در عصر اول قرن اول تاریخ اسلام، ما در کنار تعلیم قرآن کریم، تعلیم غزوات و جنگ‌های تحمیلی بر پیامبر اسلام را تدریس می‌کردیم؛ مانند جنگ‌های بدر و احد و احزاب و غیره تا شهامت و دفاع سابقین به نسلهای آینده و لاحقین برسد.

این مسئله می‌رساند که ما ضمن آنکه نباید موضوع دفاع را فراموش کنیم بلکه باید آن را به نسل‌های آینده نیز منتقل کنیم. اصحاب صدر اول در کنار قرآن دفاعیات پیامبر اسلام را به نسل‌های جوان تعلیم دادند تا کرامت و شرافت و شجاعت نسل‌های سابق فراموش نشود.

مطلب سوم: انگیزۀ تألیف کتاب ماموستا

مردم غرب و جنوب کشور بخصوص استان کرمانشاه مشهور و معروف به مردمی صابر، مقاوم و شجیع هستند؛در شروع جنگ‌ها همیشه استان کرمانشاه اول و در خاتمۀ جنگ‌ها آخر بوده است.

در خاتمۀ جنگ قلم‌به‌دستان محترم در تهران شروع به نوشتن کتاب‌هایی در رابطه با جنگ کردند و خاطرات و مسائل جنگ را از روی آرشیوها ‌نوشتند که در این بین استان کرمانشاه و منطقۀ ما که کرد و اهل سنت هستیم بعضاً حذف شده بودیم.

دوستان عزیز ما در حوزۀ هنری سازمان تبلیغات اسلامی و دوست عزیزم پاسدار باسابقه جناب ‌آقای علی رستمی اسدآبادی به پاوه آمدند و گفتند: از سوی حوزۀ هنری مأمورم تاریخ شفاهی را از شما بگیرم. بنده در طول سه سال  ۵۴ ساعت با ایشان مصاحبه انجام دادم تا کتابی شد که امروز در دسترس دوستان است. انگیزه از تألیف کتاب این بود که ما ثابت کنیم کرد و فارس و شیعه و سنی و عرب و عجم در دفاع مقدس یکی بودند و خون‌های ترک و فارس و شیعه و سنی برای دفاع از این مملکت دریک سنگر ریخته شد.

ما با خون خودمان با جمهوری اسلامی اعلام وحدت کردیم و لذانباید در تاریخ انقلاب سابقه و خدمات مردم غرب کشور فراموش شود.اینجانب به‌عنوان شاهدی از منطقه و به مصداق«وَ شَهِدَ شاهِدٌ مِنْ أَهْلِها »مقاومت، ایثار، خون دادن و وحدت را شاهد بودم و فرصت دانستم این ایثارگری و وحدت و مقاومت را برای نسل‌های بعدی به رشته تحریر درآورم.

قبل از این کتاب هم خواهرزاده‌ام آقای بهرام ولدبیگی زمانی که در دهه ۶۰ بنده در بنیاد شهید بودم کتابی به نام تاریخ سیاسی پاوه نوشت که در آنجا هم ما از همه نیروهای مخلص در مملکت دفاع کرده‌ و به‌عنوان مرزبانی از مرز جمهوری اسلامی دفاع کرده‌ایم و انتظار توجه مسئولین محترم به این مرزداران زحمتکش و مدافع و مقاوم و ایثارگر را داریم.

در خاتمه از طرف خود و مسئول محترم بنیاد حفظ آثار استان کرمانشاه سردار باباخانی عرض سلام مجدد و درود بی‌پایان دارم خدمت عزیزان در استان‌های مختلف بخصوص دوستانی که در تهران هستند و از جناب سردار باباخانی تشکر می کنم.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

در ادامه سردار کارگرضمن تشکر از ماموستا قادریگفت:به‌حق ماموستا قادری از مجاهدین فی سبیل الله هستند و قبل از انقلاب و در انقلاب و دفاع مقدس و بعد از دفاع مقدس بنده خودم از نزدیک شاهد ازخودگذشتگی‌ها و ایثارگری این مرد بزرگ بودم و افتخار داشتم که از سال ۶۰ تا سال ۶۷ در منطقۀ غرب کشور به فرماندهی شهید بروجردی و در قرارگاه نجف خدمت این مرد بزرگ باشیم.

تشکر می‌کنم از اینکه زحمت کشیدند خاطرات خودشان را نگاشتند و دوستان عزیز تنظیم کردند و در جلسه‌ای هم که در محضر مقام معظم رهبری بودیم ایشان تشریف آوردند و کتابشان را به مقام معظم رهبری هدیه کردند. بنده از ایشان تشکر می‌کنم. ما به ایشان افتخار می‌کنیم امیدواریم که سال‌های سال سالم و تندرست باشند و بتوانند منشأ خدمات بیشتری در آن منطقه که مردم بسیار شریفی دارد، باشند و ما هم از وجودشان نهایت استفاده را ببریم.

در ادامه نیزدکتر غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسیبه‌عنوان سخنران جلسۀ تهرانضمن تشکر و تقدیر از ماموستا قادری ایشان را دوست و یار قدیمی و دیرینه خود و اخوی شهیدش خواند و بابیان اینکه سال‌هاست در انتظار دیدار با دوست دیرین خود است، از زحمات ماموستا در طول حیات جمهوری اسلامی تقدیر نمود و از خدای متعال خواست تا ایشان را برای ملت و انقلاب نگه دارد و حفظ فرماید.

در خاتمه از برندگان و صاحبان آثارمختلف در امر دفاع مقدس از جمله جناب ماموستا تقدیر و تکریم شد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد