کیوان سامیان:

بیش از۹۰ درصد نمونه های (pcr) هفته جاری مثبت شدند/ انکار بیماری ریسک عوارض بعدی را افزایش خواهد داد

سرویس: اجتماعیکد خبر: 298873|09:16 - 1399/08/08
نسخه چاپی
 بیش از۹۰ درصد نمونه های (pcr) هفته جاری مثبت شدند/ انکار بیماری ریسک عوارض بعدی را افزایش خواهد داد
مسیول واحد پیشگیری ومبارزه با بیماریهای شبکه بهداشت و درمان پاوه گفت: انکار بیماری ریسک عوارض بعدی را افزایش خواهد داد.

به گزارشهزار ماسوله، مسیول واحد پیشگیری ومبارزه با بیماریهای شبکه بهداشت و درمان پاوه در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: با توجه به اینکه بیش از۹۰ درصد نمونه های گرفته شده(pcr) طی هفته جاری مثبت شدند.لازم است نکاتی را به اطلاع شهروندان برسانیم.

 

کیوان سامیان گفت: در شرایط فعلی هر فردی که حتی یکی از علائم کووید-۱۹ را داشته باشد، ممکن است به کووید-۱۹ مبتلا شده باشد.

 

وی ادامه داد: اگر امکان داشته باشد حتی پیش از قطعی شدن ابتلایش، در اتاق مجزا در منزل بماند و فاصلۀ فیزیکی را با اعضای خانواده رعایت کند و از سرویس بهداشتی و حمام جدا استفاده کند.

 

وی افزود: در افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند یا در سن بالا هستند، در صورت ابتلا ریسک بیشتری وجود دارد که بیماری رو به وخامت برود، لذا باید سعی بیشتری در پیش‌گیری از بیماری داشته باشند و در صورت بروز علائم سریع‌تر به پزشک مراجعه کنند.

 

وی اضافه کرد: برخی از افراد زمانی که پزشک تشخیص کووید-۱۹ را برایشان مطرح می‌کند، با اکراه از پذیرش بیماری، سعی دارند که علل دیگری برای علائمشان پیدا کنند، چون تصور می‌کنند اگر دیگران متوجه بشوند که آن‌ها به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند، برایشان انگ دارد. سامیان تصریح کرد: انکار بیماری ریسک عوارض بعدی را افزایش خواهد داد.

 

وی گفت: گاهی افراد مسن یا بیمارانی که ضعف سیستم ایمنی دارند، تب نمی‌کنند، نداشتن تب، بیماری کووید-۱۹ را رد نمی‌کند.

 

وی افزود: در مواردی اطرافیان فرد مسن مشکوک به بیماری می‌گویند «شخص مورد نظر نباید تست کووید-۱۹ بدهد چون در صورتی که نتیجه مثبت باشد بیش از حد نگران می‌شود»

 

مسیول واحد پیشگیری ومبارزه با بیماریهای شبکه بهداشت  گفت: در حالی که زیان بی‌اطلاعی از مثبت بودن علاوه بر این‌که سبب انتقال بیماری به اطرافیان می‌شود، ریسک نتایج ناگوار را برای اشخاص به‌ویژه اشخاص مسن دارند.

 

وی در ادامه شهروندان را به ذکر چند نکته فراخواند:

 

آزمایش سرولوژی که آنتی‌بادی کووید-۱۹ را در خون نشان می‌دهد، در مطالعات اپیدمیولوژی کاربرد دارد و برای تشخیص بیماری کارآیی ندارد، گاهی متأسفانه بیماران با یک آزمایش سرولوژی که ارزش تشخیصی ندارد، آسوده‌خاطر شده و دیرتر و با عوارض بیشتر مراجعه می‌کنند.

 

افرادی که دچار تنگی نفس هستند و تشخیص کووید-۱۹ با آزمایش پی‌سی‌آر شده اند در صورت افت درصد اشباع اکسیژن سریعاً به مراکز درمانی مراجعه کنند.

 

بیماران مبتلا به کووید-۱۹ به علت تب و یا اسهال و استفراغ معمولاً دهیدره هستند (آب بدنشان کاهش یافته) لذا مصرف مایعات توصیه می‌شود، توجه داشته باشید که بیماران دیابتی از مصرف مایعات شیرین اجتناب کنند.

 

گاهی افراد برای تقویت، مصرف غذاهای حاوی قند را افزایش می‌دهند، توجه داشته باشید که مصرف قند زیاد سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند، لذا در شرایط پاندمی کووید-۱۹ توصیه به کاهش مصرف شکر می‌شود. افراد دیابتی مبتلا به کووید-۱۹ باید رژیم دیابتی معمول خود را رعایت کنند.

 

فرد بیمار یا مشکوک به کووید-۱۹ باید از ماسک ساده جراحی استفاده کند.استفاده از ماسک‌های ولودار (که به ماسک‌های فیلتردار معروفند) نیز در این شرایط ممنوع است .


 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد