فرماندار پاوه:

با تجارت چمدانی ، واژه کولبری حذف می شود/ بازار عراق حق ما است/ معافیت گمرکی کالای وارداتی

سرویس: اجتماعیکد خبر: 298829|17:35 - 1399/07/29
نسخه چاپی
با تجارت چمدانی ، واژه کولبری حذف می شود/ بازار عراق حق ما است/ معافیت گمرکی کالای وارداتی
فرماندار پاوه گفت: ما با این کار می توانیم واژه کولبری را برای همیشه حذف کنیم و افراد و وارد کننده کالا و همچنین تولید کننده کالا بنامیم.

به گزارشهزار ماسوله، فرماندار شهرستان پاوه در جلسه هماهنگی واردات کالا توسط تجار و پیله وران  به صورت مرز چمدانی اظهار داشت: امروز ما می توانیم بگوییم که مرز چمدانی و مرز شوشمی شاید به عنوان تنها فرمانداری در کشور هستیم که با زحمت دوستان در مرز محموله هایی را به شهرستان وارد کنیم.

 

پرویز ایده پور افزود: آغاز به کار این مرز چمدانی سخت است و با زحمت دوستان این کار تحقق پیدا کرد و این جلسه علی رغم مشکلت تحریم و جنگ اقتصادی این کار انجام شود که برای هر مرزنشین در پاوه به تعداد ۹ هزار خانوار و میانگین جمعیت خانوار تقریبا ۳۰ هزار نفر کارت مرزنشینی دارند.

 

وی گفت: در هر ماه مبلغ ۷۰۰ هزار تومان به حساب این مرز نشینان واریز می شود و سایر شهرستان های همجوار تاکنون نتوانسته اند کاری انجام دهند اما امروز ما می توانیم مرز شوشمی را مورد مبادله قرار دهیم.

 

وی ادامه داد: وقتی این مبلغ ماهانه در کارت مرز نشینان واریز می شود باید تا ۲۹ هر ماه خرج شود چرا که در روز ۳۰  این درآمدها در ماه بعد واریز می شود که باید دهیار .و بخشداران و گمرک و اداره صنعت باید به این موضوع توجه داشته باشیم.

 

وی اضافه کرد: در این مرحله نیازی به تماس تلفنی نیست چرا که هرکس باید در سامانه تجارت آسان پیگیر موضوع باشند همچنانکه پیله ور فعال ما آقای فرتاش این روال ثبت نام را به خوبی انجام داده است.

 

ایده پرو افزود: قبلا ما صد قلم کالا داشتیم اما امروز بیش از صد سر فصل و بیش از هزار قلم کالا داریم و به ما اجازه داده شده است که این اقلام را وارد کنیم با این شرایط که بررسی کنیم و سختی کار در زمانی است که ببینیم کدام کالا مجاز نباشد و دوستان باید از فردا در اولین مرحله اقدام به ثبت نام ۶ مرحله ای در سامانه تجارت آسان باشند و اگر اقدام به ثبت کالای غیر مجازی نمایید مراحل ثبت نام کامل نمی شود.

 

فرماندار پاوه با بیان اینکه دنیای امروز دنیای الکترونیک است و شرط کار هم آگاهی است گفت:  پس از ثبت سفارش جنس یک برگه دریافت می شود و این برگه را به مرز برده و با هماهنگی کالاهای ثبت شده در پشت مرز تحویل گمرک داده می شود و پس از آن پیله ور با در دست داشتن کارتهای مرزنشینی مردم ، کالاها و اجناس خود را ترخیص می کند.

ایده پور خاطر نشان کرد: دوستان باید خود تلاش کنند و نسبت به ثبت نام در سامانه اقدام کنند چرا که ما نیز شاید مراحل ثبت نام را به طور کامل نتوانیم توضیح دهیم و این مرحله از تجارت هم مرحله ای است که باید هم پوشانی داشته باشیم و ضعف های همدیگر را بر طرف کنیم و این که در سایر شهرستان های استان کرمانشاه نتوانسته اند که این روال را انجام دهند بدین دلیل است که مراحل را به ترتیب انجام نداده اند اما ثبت نام آنها با تاخیر انجام می شود ولی اکنون ما در شهرستان پاوه دو محموله را وارد کرده ایم که بسیار سخت بوده است.

 

وی افزود: از بندر بصره تا به سلیمانه و از گمرک سلیمانه تا مرز شوشمی و تا وارد شدن به خاک کشور و همچنین ثبت مراحل شش گانه با مراحل سختی ، همراه است که باید انجام شود و اکنون نیز که این مراحل را انجام داده ایم برای مراحل بعدی آسانتر می شود.

 

فرماندار پاوه تصریح داشت: با شرایط کرونایی نمی شود که هر بار این عزیزان و دوستان را دعوت کنیم که باید هرکدام از بخشداران جلسات خاص خود را پیله وران و تجار برگزار کنند و از طریق همین بخشداران تعداد کارتهای روستاها را بگیرید.

 

ایده پور اضافه کرد: این روال ثبت نام واردات کالا برای اولین بار در سطح کشور در شهرستان پاوه انجام می شود و بقیه شهرستان های مرزی استانها این چنین اقداماناتی را طی نکرده اند.

 

وی تصریح کرد: ما با این کار می توانیم واژه کولبری را برای همیشه حذف کنیم و افراد و وارد کننده کالا و همچنین تولید کننده کالا بنامیم.

 

وی افزود: همه دستگاههای مرتبط باید در این حوزه فعالیت کنند و شما دوستان نیز باید خود اقدام به ثبت نام کنید اما موارد مربوط به مرز در بین دو کشور را با رایزنی و برگزاری جلسات در هماهنگی جهت تحویل و دریافت کالاها در زمان مشخصی را ما انجام خواهیم داد.

 

رییس ستاد بحران شهرستان پاوه با بیان اینکه استراژی نهایی ما باید مونتاژ کردن اجناس باشد اظهار داشت: یک موضوع گمرکی در استان داریم که باعث می شود که بیشتر به شما کمک کنیم و ان هم این است که اگر وارد کنندگان بتوانند قطعات برخی از کالاها که ظرفیت مونتاژ و تکمیل آنها با راه اندازی یک کارگاه در کشور و خاک ما داشته باشند مشمول معافیت ۵۰ درصد گمرک می شوند.

 

وی با اشاره به اینکه این کار باعث برند شهرستان ما می شود افزود: اکنون مردم ما محصولات غذایی شهرستان را به صورت غیر رسمی به قیمتی بالاتر به کشور همسایه می فروشند که در نهایت باعث کمبود محصولات و گرانی اجناس خواهد شد اما با این اقدام ما می توانیم برای همیشه درآمد با مونتاژ کردن کالاها را داشته باشیم.

 

ایده پور گفت: این قاچاق که به ظاهر و سوددهی آن خوب است اما به ما ضربه وارد کرده و ما را فریب داده است چرا که جوانان ما به دنبال تولید و مونتاژ کالاها نمی روند یک مثال ساده هم از زمان آغاز احداث سد داریان افراد متخصص قالب بندی و آرماتور بندی در شهرستان زیاد شد و همین هم باعث شد که ساختمانهای ما از سال ۱۳۸۵ به بعد به صورت بتنی احداث شوند اما از قاچاق هیچ آثاری نداریم.

 

فرماندار پاوه خاطر نشان کرد: تجارت شخصیت و قاچاق شهرت می آورد و آخر این کار به جایی رسیدیم که آقای فرتاش که ادبیات تجاری کشور را می تواند عملی نماید در این کار توانست ثبت نام نماید و در اوج تحریم و جتگ اقتصادی اقدام به ورود محموله کالاهای خود کند.

 

وی افزود: با این کار ما می توانیم هم معافیت های گمرکی را بگیریم و هم باعث اشتغال زایی در شهرستان می شود و همین کار هم به عنوان هدف بلند مدت ما در شهرستان محسوب می شود.

وی تصریح کرد: ما ممنون شما هستیم چرا که در شهرستان ثلاث باباجانی تاکنون کسی اقدام به ثبت نام نکرده است و من ممنون شما عزیزان هستم که در پاوه اعلام آمادگی کرده اید و در این جلسه حضور پیدا کرده اید و ان شاالله از فردا ثبت نام و اجناس خود را خرید کنید.

 

ایده پور گفت: امیدوارم که واردکنندگان بتوانند با رعایت آیتم های واردات کالا و با درآمد ۷۰۰ هزار تومانی برای هر خانوار بیش از ۵۰ میلیون تومان درامد کسب کنند.

 

وی با بیان اینکه بازار عراق حق ما است گفت: اگر بخواهیم زندگی خوبی را داشته باشیم باید تجارت خارجی را بسط دهیم و هیچ کشوری بدون تجارت خارجی موفق نخواهد شد  و ما نیز به دنبال آن هستیم مشکلات تجارت را مرتفع کنیم.

 

ایده پور با اشاره به تحریم های ظالمانه امریکا گفت: کشور ما با ۱۵ کشور همسایه نمی تواند در تحریم قرار بگیرد و شکست بخورد با این شرایط تحریمی به طول ۴۰ سال و با شدیدترین تحریمهای سه ساله اخیر باز کشور عراق هم اکنون به ما نیاز دارد .

 

ما در شرایط سخت به کشور همسایه کمک کرده ایم و امروز هم در برابر آن خدماتی که به عراق می دهیم از بازار عراق استفاده کنیم.

 

وی در پایان گفت: مصلحت جمهوری اسلامی این است که امروز باید مرز باز شود

 

در ادامه پیله فعال شهرستان پاوه در سخنانی با اشاره به چگونگی روند ثبت نام در سامانه اظهار داشت: امروز دوستان می توانند کارت مرزنشینان را که از قبل فعال شده است دریافت و در سامانه تجارت اقدام به ثبت نام کنند.

 

ارمان فرتاش افزود: تمام دوستانی که اجناس در دست دارند باید در سامانه توسعه تجارت اقدام به ثبت نام کرده و اجناس و کالاهای خود را در این سابت به ثبت برسانند و این را هم مد نطر داشته باشند که میزان اجناس خود را نسبت به تعداد کارت مرزشنینانی که در دست دارند تقسیم کنند و باید ثبت آماری را انجام دهند .

 

وی گفت: با کد آماری ثبت شده می توانید به گمرک مراجعه کرده و مجوز ورود اجناس را بگیرید و در نهایت پس از گذشت روال ترخیص کالای خود را تحویل خواهید گرفت.

 

در ادامه رییس اداره گمرک شهرستان پاوه نیز در سخنانی اظهار داشت: در مورد مسیله دارایی در بحث عوارض واردات، ۹ درصد مالیاتیک درصد هلال احمر و ۴ درصد حقوق گمرکی وصول می شود و پس از آن کالا ترخیص می شود.

 

سنجابی افزود: این سوای آن تخفیف ۷۰۰ هزارتومان برای هر خانوار خواهد بود که دولت در ابتدا حقوق خود را گرفته است و در مجموعه حقوق و عوارض گمرکی ۹ درصد جزی مالیات خواهد بود.

 

وی گفت: محدوده ورود کالاها هم از بازارچه تا شهرستان پاوه است و خروج از شهرستان مشمول عوارض گمرکی است.

 

در ادامه رییس اتاق اصناف نیز در سخنانی اشهار داشت: این کار برای توسعه شهرستان و درامد برای خانوارها مطلوب است اما پیشنهاد می شود که کل کارها و امورات واردکنندگان به صورت واحد انجام شود و هزینه ها و درآمدها هم به صورت مساوی در بین اعضا تقسیم شود.

 

شفیعی افزود: یک مکان واحد برای امورات و کارها تعیین شود و در نهایت کمبود سود و افزایش سود برای برخی از واردکنندگان و یا شاید یک وارد کننده هم یک کارت مرزنشینی به وی نرسد حذف خواهد شد.

 

معاون فرماندار پاوه نیز در سخنانی اظهار داشت: حقیقتا باید بیشتر بحث این واردات کالا برای حاضرین به صورت شفاف اراپه داده شود اما کسانی که قصد واردات کالا را دارند کارت مرز نشینی مشمول افراد شهرستان به شعاع ۲۰ کیلومتر منهای مرکز شهرستان خواهد بود.

 

هوشیار عبدالله زاده افزود: خیلی از مردم دارای کارت مرز نشینی هستند اما مشمول دریافت درامدهای واردات کالا نمی شوند چرا که لیست مورد تایید ما از دهیاران و مراکز بهداشت و بخشداری ها این اطلاعات خانوارها بدست ما رسیده و در سامانه تایید شده است.

 

وی گفت: هر کدام از این مرزشنینان در سامانه باید ثبت نام کنند و رمز و پسورد را در اختیار واردکنندگان قرار دهند.

 

وی ادامه داد: در روستاها دهیاران مسیول ساماندهی کارتها باشند که به صورت تجمیعی رمز و پسورد مرزنشینان را در اختیار بگیرند و همچنین درآمدها به صورت مساوی در بین آنها تقسیم شود نه اینکه برای برخی، مبالغ کمتری واریز شود.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد