مدير كل ميراث فرهنگي استان كرمانشاه در پاوه:

تمركز ما در ثبت جهاني اورامانات، در ساماندهي محيطي است

سرویس: اجتماعیکد خبر: 298750|23:36 - 1399/06/30
نسخه چاپی
تمركز ما در ثبت جهاني اورامانات، در ساماندهي محيطي است
قادري اضافه كرد: بيشتر تمركز ما در ساماندهي محيطي است به صورتي كه در اين مرحله بايد كوچه ها و محله هاي روستاهاي ما، كاملا بهداشتي و عاري از هرگونه زباله اي باشند كه خوشبختانه 70 درصد اين كارها نيز انجام شده است .

به گزارشهزار ماسوله، مدير كل اداره ميراث فرهنگي و گردشگري استان كرمانشاه در جلسه هماهگني ثبت جهاني اورامانات  ضمن تقدير و تشكر از فرماندار پاوه در سخناني اظهار داشت: از مردم شريف اورامانات در اقصي نقاط كشور كه خود را متعهد به انجام امورات ثبت جهاني اورامانات مي دانند تقدير و تشكر داريم.

 

قادري افزود: شايد در اوايل سال 98 كه بحث ثبت جهاني اورامانات پيش آمد كسي باور نمي كرد كه ظرف يكسال اين موضوع تا به اين حد جدي شود و بالاخره همه همدل و با هم تلاش كردند تا به اين نقطه كه بايد ارزياباني از يونسكو براي منطقه بيايند رسيديم.

 

وي گفت: تقدير و تشكر ويژه اي از حاج ماموستا قادري عالم فرزانه شهرستان داريم كه از سال قبل با مطرح شدن ثبت جهاني اورامانات حمايت كردند و اعلام كردند كه موضوع با شرايطي كه هست، مي تواند براي مردم منطقه رونق بخش باشد.

 

وي ضمن تقدير و تشكر از نمايندگان سابق و فعلي مردم اورامانات در مجلس ادامه داد: هر دو نماينده قبلي و فعلي نيز پيگير موضوع بوده اند و خوشبختانه در سطح كلان وزارتي هم پيگير شده اند.

 

مديركل اداره ميراث فرهنگي استان افزود: بايد از نقش بي بديل مهندس بازوند استاندار كرمانشاه نيز تقدير كنيم كه اين موضوع به سرانجام رسيد.

 

وي با اشاره به سفر رئيس جمهور به استان كرمانشاه گفت: مهندس بازوند موضوعات منطقه از جمله گردشگري و ثبت جهاني اورامانات را در خدمت جناب رئيس جمهور در ارديبهشت 98 بيان كردند.

 

قادري تصريح داشت: وزارت ميراث بايد پاسخگوي تمام استان ها باشد چرا كه در كل كشور در سال تنها مي توانيم يكي از آثار را براي ثبت جهاني ارسال كنيم.

 

وي افزود: در نامه ارسالي مهندس بازوند به رياست جمهوري، شخص رئيس جمهور در اين موضوع به وزير ميراث فرهنگي دستور دادند اولويت ثبت، براي اورامانات باشد و اين موضوع هم كمتر به آن پرداخته شده است اما دستور قاطع رئيس جمهور بود كه اكنون به سرانجام رسيده است.

 

وي ضمن تقدير و تشكر از مدير پايگاه منظر اورامانات، مسئولين شهرستان و رئيس ميراث فرهنگي شهرستان گفت: پرونده ثبت جهاني اورامانات به صورت دقيق به يوسنكو ارسال شده است چرا كه در ظرف يك ماه اعلام كردند كه اورامانات قابليت ثبت جهاني را دارد و اين هم خيلي مهم است و حاصل تلاش و زحمات دوستان خصوصا مهندس طالب نيا است.

 

مدير كل اداره ميراث فرهنگي و گردشگري استان كرمانشاه خاطر نشان كرد: در اين ميان شيوع بيماري كرونا نيز باعث تاخير در زمان ارسال آن شد و اكنون هم در مرحله اي هستيم كه ارزياباني از سازمان يونسكو در روزهاي آتي به منطقه مي آيند.

 

وي اظهار كرد: از فرمانداران و بخشداران شهرستان هاي اورامانات هم در همراهي و انجام تمهيدلات لازم در ثبت جهاني اورامانات تقدير و تشكر دارم.

 

قادري اضافه كرد: بيشتر تمركز ما در ساماندهي محيطي است به صورتي كه در اين مرحله بايد كوچه ها و محله هاي روستاهاي ما، كاملا بهداشتي و عاري از هرگونه زباله اي باشند كه خوشبختانه 70 درصد اين كارها نيز انجام شده است .

 

وي گفت: در بعد دوم ، همكاري و همراهي مردم در قالب انجمن هاي مردمي خواهد بود كه آن چه را كه وجود دارد نشان دهند نه اينكه ما بخواهيم به مردم آموزش دهيم كه چه كاري انجام دهند بلكه مي خواهيم آنچه را كه وجود دارد ، انتقال دهند.

 

قادري در پايان افزود: به اين صورت كه جريان روند زندگي منطقه، آداب و رسوم، باغداري، كشاورزي، دامداري، صنايع دستي، روش تهيه رب انار، غذاهاي محلي و بسياري موارد ديگر كه وجود دارند نشان داده شود.

 

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد