کوته‌نظری مسئولان اقتصادی کرمانشاه در استفاده از یک سد؛

محرومیت پاوه‌ای‌ها از برکات سد هزار میلیاردی «هیروی»/ نامه فرمالیته وزارت نیرو

سرویس: اجتماعیکد خبر: 298655|22:23 - 1399/05/21
نسخه چاپی
 محرومیت پاوه‌ای‌ها از برکات سد هزار میلیاردی «هیروی»/ نامه فرمالیته وزارت نیرو
سد «هیروی»‌ بلااستفاده مانده و با وجود نامه وزارت نیرو برای استفاده از آن برای پرورش ماهی اما ظاهرا این موضوع عملی نشده است.

به گزارشهزار ماسوله،  اردیبهشت ماه سال گذشته بود که سد تنظیمی «هیروی» به ارتفاع ۴۵ متر در ۳۵ کیلومتری شهر پاوه در شمال غرب استان کرمانشاه که آب رودخانه سیروان را به تونل ۵۰ کیلومتری نوسود منتقل می کند به دستور رییس جمهور افتتاخ شد..

 

سد «هیروی» که در قالب طرح سامانه گرمسیری غرب کشور تعریف شده است و قرار است به کمک تونل نوسود آب را به صورت ثقلی به فاصله ۴۵۰ کیلومتری از شمال غرب کرمانشاه به دهلران و موسیان در استان ایلام برساند.

 

مردم منطقه اورامانات به ویژه پاوه‌ای ها خواستار بهره‌گیری از این سد برای مصارف پرورش ماهی هستند، اما ظاهرا با مخالفت سرسخت معاون هماهنگی امور اقصادی استاندار کرمانشاه مواجه شده‌اند و به آنها اعلام شده چون این آب برای مصرف آب شرب است پرورش ماهی در آن ممنوع است. 

 

عدم بهره‌گیری از ظرفیت سد «هیروی» برای پرورش ماهی در حالی است که در بسیاری از کشورهای دنیا برای تصفیه آب از برخی گونه های آبزیان استفاده می کنند؛ حتی برخی گونه‌های آبزیان امروزه در دریاچه های فنلاند، نروژ و... تکثیر و رها می شود و مردم نیز آنها را صید می‌کنند و با این وجود می‌توان از ظرفیت‌ها مورد استفاده برای آب شرب هم می توانیم بهره ببریم، اما به دلیل عدم وجود دانش و اطلاعات لازم ترجیح می‌دهیم یک سد هزار میلیاردی را همین طور بلااستفاده برای مردم منطقه نگه داریم.

 

درخواست مردم منطقه برای پرورش ماهی در قفس بی‌نتیجه بوده 

 

ایده‌پور، فرماندار پاوه در این خصوص به خبرنگار مرصاد اظهار داشت: طبق اعلام وزارت نیرو، آب سد «هیرویی» که در پایین تر از سد داریان واقع است به عنوان آب شرب و برای مصارف استان ایلام تعیین شده است .



وی افزود: البته باید از طریق مسئولان استان ایلام حتما پیگیر شویم تا  ببینیم آیا در برنامه تامین آب این استان به سد هیرویی اشاره شده است؟!



فرماندار پاوه گفت: سد «هیرویی» یک سد انحرافی با ۴۲ کیلومتر تونل انحرافی در ارتفاعات نهایتا به شهرستان ثلاث باباجانی و دشت ذهاب با زمین های زیاد می رسد .



ایده پور با بیان اینکه دشت ذهاب بی آب نیست، ادامه داد: دشت ذهاب به لحاظ وجود ۷ سراب و چشمه های خروشان یکی از مناطق پر آب کشور هم محسوب می شود و تونل انحرافی به این منطقه تا کنون به بهره برداری نرسیده است .



وی اضافه کرد: در این مدت مردم زیادی هم درخواست پرورش ماهی در قفس را برای سد هیرویی داشته اند که پیگیری های لازم از جانب ما انجام شده است، اما نتیجه مطلوب را تا کنون از مسئولین دریافت نکرده ایم .

 

فرماندار پاوه با بیان اینکه معاون اجرایی طرح تونل نوسود هم یک نامه علیه بنده به استانداری ارسال کرده است، افزود: نظر استاندار کرمانشاه هم با نظر ما مساعد است و باعلام کرده که نظر فرماندار پاوه مورد تایید است .

 

ایده پور ادامه داد: ما امروز به جایی رسیده ایم که مجوز وزارت نیرو را داریم که پرورش ماهی در قفس را در سد هیرویی برای مردم روستا داشته باشیم، اما این دوستان باز اعلام کرده اند که این سد برای آب شرب است و من هم اعلام نمی کنم که حرف این دوستان اشتباه است .

 

فرماندار پاوه تصریح کرد: آب سد هیرویی اکنون در بستر سد هیرویی است و هیچ استفاده ای از آن نمی شود .

 

وی با اشاره به هزینه تمام شده سد هیرویی افزود: این سد با ۲۴۰ میلیارد تومان اعتبارات و پول مملکت ساخته شده که امروز نمی توان با بیش از یک هزار میلیارد این سد هیرویی را به مرحله اتمام رساند، اما بلااستفاده مانده است .



ایده پور گفت: تنها دلیلی ممانعت دوستان از این پروژه این است که می گویند در اطراف قفس کلونی ها ایجاد می شوند که باعث آلودگی آب شرب سد می شود .

 

فرماندار پاوه با انتقاد وزارت نیرو در عدم پیگیری این موضوع برای سد هیرویی پاوه گفت: این در حالی است که در کردستان قبل از سد داریان مجوز پرورش ماهی در قفس را داده اند و باز این در حالی است که سرچشمه سد داریان هم از استان کردستان است .



بر اساس این گزارش، با توجه به مشکلات بیکاری و عدم اشتغال پایدار در مناطق مرزی ضرورت دارد مسئولان اقتصادی استان نسبت به پیگیری نامه وزارت نیرو برای پرورش ماهی در سد هیروی در اسرع وقت اقدام کنند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد