ماموستا قادری در نشست هم اندیشی با خبرنگاران اورامانات:

گران‌ترین کالای عصر ما اطلاع‌رسانی است/خبرنگاران باعث رشد و آگاهی دادن به جامعه هستند

سرویس: اجتماعیکد خبر: 298653|01:19 - 1399/05/21
نسخه چاپی
گران‌ترین کالای عصر ما اطلاع‌رسانی است/خبرنگاران باعث رشد و آگاهی دادن به جامعه هستند
به مناسب روز خبرنگار امروز دوشنبه ۹۹/۰۵/۲۰ نشست هم‌اندیشی اصحاب رسانۀ اورامانات با حاج ماموستا ملا قادر قادری در مسجد قباء پاوه برگزار شد.

به گزارشهزار ماسوله، امام‌جمعه پاوه در ابتدای جلسه درگذشت مرحوم حاج ماموستا محمد محمدی امام‌جمعۀ محترم اهل سنت کرمانشاه را تسلیت گفتند و خاطرنشان کردند: از فوت ایشان خیلی متأثر و ناراحت شدم؛ به خانواده ایشان، نمازگزاران مسجد شافعی، اهل سنت و تشیع کرمانشاه و خصوصاً جامعۀ روحانیت تسلیت عرض نموده از خدای تبارک‌وتعالی خواستارم آن مرحوم را به رحمت خود شاد و به خانوادۀ وی صبر عطا فرماید.

 

ماموستا قادریسپس ضمن تبریک ۱۷ مرداد روز خبرنگار گفتند: ۱۷ مرداد که چند روزی از آن گذشته است را به‌تمامی خبرنگاران ایران‌زمین و شما عزیزان که به مناسبت یاد شهید صارمی دور هم جمع شده‌اید، تبریک می‌گویم و برای تمامی شما ارزش قائلم و از اینکه دعوت دفتر ما را اجابت نموده‌اید، ممنون و سپاسگزارم.

 

ایشان در ادامه به نقش رسانه‌های ارتباط‌جمعی در دنیای امروزی اشاره کردند و گفتند: در جهان امروز روزنامه، تلویزیون و سایر رسانه‌های عصر ما چون فیس‌بوک و اینستاگرام و تلگرام و ... و باقی شبکه‌های خبری در انتقال اطلاعات و در راستای آگاهی افراد جامعه و پیشرفت فرهنگ و تمدن نقش بزرگی به عهده دارند

 

امام‌جمعۀ پاوه افزودند: معروف‌ترین و گران‌ترین کالای عصر ما اطلاع‌رسانی است که ارزش آن به‌مراتب بیشتر از طلا و نفت است.

 

ایشان مهم‌ترین نقش رسانه را اعتمادسازی دانستند و گفتند: در کنار اعتمادسازی وظیفۀ یک رسانۀ خوب و پویا انعکاس واقعیت‌ها و نقد سازنده و آگاهی دادن به افراد جامعه است.

 

ایشان گفتند: اگر صاحب یک رسانه بخواهد نزد عقلا و سیاستمداران و اهل تدیّن موفقیت و ارزشی داشته و عمر رسانه‌اش طولانی باشد، باید به مسائل زیر توجه کند.
۱-علیه دین و فرهنگ مردم صحبت نکند و ننویسد.
۲-زمینۀ جنگ مذهبی و قومی را فراهم نکند.
۳-به افراد جامعه در هر لباسی که هستند و با هر فرهنگی که زندگی می‌کنند، اهانت نکند.
۴-در مدح و ذم افراد افراط‌وتفریط نداشته باشد.
۵-با رسانۀ خود میدان شهوانی را برای جوانان جامعه فراهم نکند.

 

ماموستا قادری کار خبرنگاری را سخت و مصداق امربه‌معروف و نهی از منکر دانستند و گفتند: خدای بزرگ در قرآن کریم به رسول گرامی اسلام (ص) که کار او یک نوع خبر دادن و انجام امربه‌معروف و نهی از منکر بوده است، می‌فرماید: «وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَاصْبِرْ عَلَىٰ مَا أَصَابَكَ» پس امربه‌معروف و خبر دادن به مردم سخت و دشواراست.

 

ایشان خبرنگار را دارای جایگاهی ویژه در جامعه دانستند و گفتند: در عصر ما خبرنگاران باعث رشد و آگاهی دادن به جامعه هستند و اگر خبرنگاران در جامعۀ ما نبودند ملت ما تا صدسال دیگر بیدار نمی‌شدند.

 

امام‌جمعۀ پاوه افزودند: از زمان محمدعلی قاجار نزدیک به ۲۰۰ سال است در مملکت ما خبر و خبرنگاری بوده است. یکی از دانشمندان می‌گوید: والله اگر خبر و خبرنگاری نبود، مردم اروپا برای ۲۰۰ سال دیگر هم بیدار نمی‌شدند. پس خبرنگار باعث رشد و آگاهی است و سرش هم بلند است و هر کس سرش بلند باشد دچار مشکل هم خواهد شد. ماموستا هیمن موکریانی شعری دارد می‌گوید:
ئه وه ی سه ری به رزه له م ویرانه دا تووشی خه م وده رده
چیای سه ر که ش ببینه قه ت سه ری بی هه ور و ته م نابیت

 

ماموستا قادری به حدیث رسول گرامی اسلام (ص) «نعمتان مجهولتان ...» اشاره کردند و گفتند: امروز بنده و شما که اهل‌قلم هستیم باید دو مسئلۀ امنیت جامعه و سلامتی افراد نزد ما مهم باشند.

 

ایشان به تبلیغات شبکه‌های ضدانقلاب در طول شبانه‌روز علیه جمهوری اسلامی اشاره کردند و گفتند: در طول شبانه‌روز صدها شبکۀ معاند و ضدانقلاب دارند مردم ما را به خشونت و ناامیدی و آیندۀ تاریک دعوت می‌کنند و با جنگی تمام‌عیار در طول ۴۰ سال گذشته فشار اقتصادی را برای ملت ما درست کرده‌اند. خروجی تبلیغات دشمنان بیشتر ضرر فقرا و کارگران است. آنان که در ایران پول و مقام دارند، در معیشت مشکلی ندارند تنها تودۀ مردم فقیر ما گرفتار هستند. لذا نباید به لبخند دروغین آن‌ها خوش‌بین باشیم. صائب تبریزی چه زیبا می‌سراید:
ز تعظیم و تواضع‌های خصم ایمن مشو صائب ... کمر خم کردن صیاد آفت‌هاست مرغان را
چون شود دشمن ملایم احتیاط از کف مده ... مکرها در پرده دارد آب زیرکاه را

 

امام‌جمعۀ پاوه به مشکلات دنیای اسلام اشاره کردند و گفتند: همه ما اطلاع داریم دنیای اسلام و مملکت ما امروزه در اثر دخالت قدرت‌های زورگو و ضعف مدیران دنیای اسلام و تفرقۀ ملت‌ها و اختلاف قومی و مذهبی شاهد هستیم ملت‌های مسلمان با مشکلات معیشت و بیکاری و ده‌ها مشکل دیگر مواجه هستند و مافوق همۀ این‌ها ویروس منحوس کرونا بزرگ‌ترین ضربه را به انسان‌ها وارد کرده است. امروزه جوانان مسلمان در کشورهای اسلامی به اروپا فرار می‌کنند و اروپا را بهشت آمال خود کرده‌اند و دلیل این است در اکثر کشورهای اسلامی جنگ و فقر حاکم است.

 

ماموستا قادری با اشاره به حادثه انفجار بیروت؛ ضعف مدیران را بزرگ‌ترین مشکل دولت لبنان دانستند و گفتند: خواه توطئۀ دشمنان لبنان باشد یا دلایل دیگری هر چه باشد لبنان را به مصیبت عظیمی گرفتار کرده است.

 

وی خاطرنشان کردند: مطمئناً ضعف مدیران در حادثۀ بیروت نقش اساسی داشته است؛ ۶ سال پیش یک کشتی پر از آمونیوم به بندر بیروت می‌آید و به هر دلیلی از آن شکایت می‌شود و پهلو می‌گیرد و آمونیوم را به یک انبار بزرگ در بیروت منتقل می‌کنند و پس از گذشت ۶ سال مسئولان امر هنوز نتوانسته‌اند برای این مواد که قدرت تخریب آن‌ها همانند یک بمب اتم است تصمیم درستی بگیرند. پس شکی نیست که ضعف مدیران باعث شده که ۶۰۰۰ نفر زخمی و نزدیک به ۲۰۰ نفر کشته و مفقودند و تخریب عظیمی صورت گرفته که سال‌های سال جبران نخواهد شد.

 

ایشان به جمله‌ای زیبا از امام صادق (ع) اشاره کردند و گفتند: امام جعفر صادق (ع) می‌فرماید: کار مدیر بی‌تجربه در جامعه کمتر از کار دشمن نیست و به‌عبارتی‌دیگر کاری که یک انسان بی‌تجربه در مدیریت انجام می‌دهد همانند کار دشمن است. باید ما خیلی هشیار مدیران بی‌تجربه باشیم بعضاً مخلص و مؤمن هستند ولی تجربۀ مدیریتی ندارند و به ملت و مملکت ضرر وارد می‌کنند.


ندهد هوشمند روشن‌رأی     به فرومایه کارهای خطیر
بوریاباف اگرچه بافنده است،    نبرندش به کارگاه حریر

 

وی اضافه کردند: در بین افراد جامعه کسی که مسئولیتی را قبول می‌کند باید توانایی انجام آن را داشته باشد.

 

ماموستا قادری گفتند: بنده توانایی انجام کار برایم مهم است؛ سنی و شیعه و جاف و هورامی و گرایش جناحی داشتن و اینکه فردی اصولگرا و یا اصلاح‌طلب است، زیاد مهم نیست ما عملکردش را می‌بینیم اگر عملکرد و توانائی‌اش خوب بود دستش را می‌بوسیم. امروزه دولت و ملت از مسئولین کار می‌خواهند.

 

ایشان افزودند: مدیرانی داریم تحصیل‌کرده اند اما کاری که به آن‌ها واگذارشده است متناسب تخصص آن‌ها نیست و این امر بزرگ‌ترین ضربه را به مملکت ما وارد کرده است.

 

ماموستا قادری در بخش دیگری از سخنان خود رسانۀ منبر را قدیمی‌ترین رسانه در اسلام دانستند و گفتند: رسانۀ منبر که عمرش به ۱۴۴۱ سال می‌رسد، رسانۀ ملی و مذهبی مسلمانان در ۱۵ قرن گذشته بوده است و خطبا از عصر نبوت تا به امروز و در طول تاریخ اسلام خبرنگارانی صادق بوده و مردم به آن‌ها باور داشته‌اند

 

ایشان بابیان اینکه امروزه نقش منبر کم‌رنگ شده است علت این کمرنگی را دو مسئله دانستند و گفتند: اول اینکه انتخاب ماموستایان به‌عنوان امام‌جمعه زیاد هماهنگ با مردم نیست و دوم اینکه ما به‌عنوان روحانی دورۀ خطابت ندیده‌ایم و به‌محض اتمام طلبگی بر منبر قرار می‌گیریم و بعضاً کم علم و بی‌تجربه هستیم و مردم را به دسته‌جات و گروه‌گروه تقسیم کرده‌ایم این‌ها باعث شده منبرها اکثراً کم‌رنگ شده‌اند.

 

امام‌جمعۀ پاوه افزودند: خبرنگاران هم همانند روحانیون دوره‌های لازم برای کار و حرفۀ خود را نگذرانده‌اند. لذا ادارات متولی امر چون ارشاد اسلامی در طول سال می‌بایست از صاحبان رسانه پشتیبانی و درراستای تجربه‌اندوزی برای آن‌ها کلاس‌های توجیهی برگزار و تجهیزات لازم را در اختیار آنان قرار دهد.

 

ماموستا قادری در ادامه گفتند: ما شما دوستان را دعوت نکرده‌ایم که سخنان و مطالب ما را پخش کنید؛ از شما می‌خواهیم اگر ما حرفی می‌زنیم و به این نتیجه می‌رسید که نفع دین و دنیای مردم و مملکت در آن است را پخش کنید ان شاء الله شما هم در خیر آن شریک خواهید بود.

 

ایشان افزودند: صاحب رسانه و خطیب جمعه و مدیر روزنامه باید فکرش این نباشد که مشتری خود را بیشتر کند و هر بحث و مطلبی به دستش برسد منتشر کند، این روش برای خطیب و صاحب رسانه شاید مدتی سروصدا کند، اما در نهایت بدون تردید خود و مردم را دچار اشتباه می‌کند، همه سعی کنیم چیزی را که به واقعیت نزدیک است به مردم بگوییم.

 

ایشان در پایان سخنان خود گفتند: امروز مملکت ما نیاز به همکاری و وحدت و تفاهم دارد بنده ممنون شما هستم و از دوستان صداوسیما هم تشکر می‌کنم؛ صداوسیمای کرمانشاه در مسئلۀ زلزله و سیل و امروزه هم در خصوص بیماری کرونا نقش خوبی داشته‌ و دارد. امیدوارم همۀ شما در رسالت خود که همانا اطلاع‌رسانی درست به مردم است موفق و پیروز و سربلند باشید.

 

گفتنی است قبل از سخنان ماموستا قادری، حاج مصلح قادری مسئول دفتر امام‌جمعۀ پاوه به بیان اهداف نشست پرداختند و در ادامه نیز جمعی از اصحاب رسانه و آقای حاجی‌زاده معاونت محترم خبر صداوسیمای مرکز کرمانشاه به بیان نقطه نظرات خود پرداختند و جلسۀ هم‌اندیشی پس از دو ساعت با صلوات بر محمد و آل و اصحاب محمد به اتمام رسید.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد