مصاحبه با پزشک حافظ قرآن کریم در پاوه

سرویس: اجتماعیکد خبر: 298642|15:54 - 1399/05/12
نسخه چاپی
مصحابه این هفته را با دکتر سالار بابایی پزشک عمومی شهرستان پاوه فردی اخلاق مدار اختصاص داده ایم. کسی که توانست در سن ۵۲ سالگی و با مشغله کاری و کمبود وقت کل قرآن کریم را حفظ کند به امید اینکه علاقه مندان در زمینه حفظ قرآن، استعدادهای خودشان را شکوفا کنند و پا به این عرصه بگذارند.

به گزارشهزار ماسوله، مصحابه این هفته را با دکتر سالار بابایی پزشک عمومی شهرستان پاوه فردی اخلاق مدار اختصاص داده ایم کسی که خدمت به مردم را در اولویت برنامه های خود قرار داده و همواره نام نیک ایشان ورد محافل بوده است و کسی که توانست در سن ۵۲ سالگی و با مشغله کاری و کمبود وقت کل قرآن کریم را حفظ کند به امید اینکه علاقه مندان در زمینه حفظ قرآن، استعدادهای خودشان را شکوفا کنند و پا به این عرصه بگذارند.

 

ضمن تشکر از جناب اقای دکتر سالار بابایی پزشک عمومی شهرمان به جهت تعامل با رسانه، مصاحبه وی جهت استفاده عموم انتشار داده می شود.

 

به عنوان اولین سوال متولد چه سالی و حفظ قٰران کریم را در چه سالی شروع کردید؟

 

بنده متولد ۱۳۴۷ هستم ، در سال ۱۳۶۵ معلم بودم و در سال ۱۳۷۳ در رشته پزشکی پذیرفته شدم و همزمان در شغل معلمی در رشته پزشکی هم ادامه تحصیل دادم تا اینکه در سال ۸۰ فارغ التحصیل شدم و از سال ۱۳۹۵ هم در نهاد آموزش و پرورش بازنشست شدم و امسال هم ۱۹ مین سال طبابتم در شهرستان پاوه است.

و به صورت رسمی ، حدود ۲ و نیم الی سه سال پیش حفظ قرآن کریم را شروع کردم .

 

چطور شد که وارد کار حفظ قرآن کریم شدید؟

 

با توجه به آنکه من بازنشسته فرهنگی هستم و از همان دوران دبیرستان به حفظ قران کریم علاقه داشتم در سال ۱۳۶۹ تا ۷۰ من را برای سخنرانی برای بچه ها دعوت کردند و قرار بر این شد که یک موضوع دینی و قرانی را بیان کنم من هم سوره انسان را آماده و معنی آن را بیان کردم، اما جالب این بود که این سوره برای خودم حفظ شده بود.



اما علاقه قلبی و ایمانی در من باعث شد که در سال ۹۷ به مدت دو سال و نیم الی سه سال و هرروز به مدت حداکثر سه ساعت به حفظ قرآن روی بیاورم.

 

از آنجایی که صبح و بعداظهر و گاها تا شب در مطب و در خدمت به بیماران هستم، تنها فرصت باقی مانده برای من سه الی چهار ساعت ظهر و در زمان استراحت بود، که به لطف و کمک پروردگار و با کمبود وقت توانستم به مدت سه سال قرآن را به طور کامل حفظ کنم.
وقتی سن انسان رو بالا رفت حفظ کردن هم برایش سخت می شود اما اگر همت و علاقه داشته باشد قطعا موفق خواهد شد.
در بحث حفظ از اشعار اگر یکی از مصراع ها اشتباه حفظ و بیان شود اهمیتی ندارد اما در مورد قرآن این موضوع باید به صورت کامل و بدون اشتباه حفظ و بیان شود چرا که تغییر در کلمات و فتحه و کسره معنی ایه قران را عوض خواهد کرد.
اگر علاقه و همت داشته باشی در سن ۷۰ سالگی به نظر من امکان حفظ قران وجود دارد

 

نقش خانواده و اطرافیان در حفظ کامل قرآن کریم چه بود؟

 

در این وسط نقش خانواده هم یک پسر سال آخر رشته دندان پزشکی دارم که اکنون کرمانشاه است و پسر دومی هم در مقطع دبیرستان می باشد و همسرم هم با مدرک فوق لیسانس علوم اجتماعی در حال ادامه تحصیل برای کسب مدرک دکتری می باشد که هرکدام در منزل مشغول به تحصیل و مطالعه هستیم و الحمدالله خانواده ام بخصوص همسرم زحمت زیادی متقبل شدند و در زمانی که به حفظ قران مشغول بودم کمک و حمایت کردند.
و من جا دارد از ماموستا ملا هاشم حکیمی و ملا اکرم سابقی هم به جهت کمک در رفع مشکلات حفظ قرآن نهایت تقدیر و تشکر را داشته باشم.

 

روش حفظ قرآن شما به چه صورت بود؟

 

روش حفظ قرآن هم به صورت استفاده از برنامه اندروید بود بدین صورت که سوره ها را بر روی صفحه گوشی نگاه و حفظ می کردم و ان شاالله به همین منوال و به صورت مداوم حفظ قران را ادامه خواهم داد بلکه دوری از آن باعث فراوشی نشود.

 

مهمترین آیه ای که آن را به عنوان سرلوحه زندگی خود انتخاب کرده ای؟

 

مهمترین آیه که از آن به عنوان سرلوحه زندگی استفاده کرده ام این آیه بود که ما انس و جن را جز برای عبادت خلق نکرده ایم و افرینش انسان هم با همین هدف و برای پرستش و عبادت خداوند است ما هم در واقع در زندگی کوتاه دنیایی نهایتا تا صد سال عمر به عبادت خدا خواهیم پرداخت چرا که این این عمر کوتاه نسبت به عالم هستی با میلیون ها سال عدد و رقمی نیست.

 

در این رابطه پیامبران و عالمان دینی هم تاکید کرده اند که در این زندگی دنیایی نوعی فعالیت داشته باشید که انگار در کل دنیا زنده اید و برای اخرت هم نوعی زندگی کنید که انگار فقط امروز را در دنیا بوده اید.

 

پس باید سرلوحه کار ما دین اسلام و قرآن باشد در روش زندگانیمان و الحمد الله اکنون من هم پزشکم و همین راه و روش دینی را در پیش گرفته ام و ان شاالله خداوند هم از ما بپذیرد.

 

مهمترین عامل تشویق شما برای حفظ قران، چه بود؟

 

مهمترین عامل تشویق من برای حفظ قران، تنهاعلاقه شخصیبنده بوده است.

ایات قرآن علاوه بر معانی و مفاهیم عمیقی که دارند تمام امورات زندگی و قوانین زندگی از قبیل مشخص کردن حرام و حلال ، طرز برخورد ، حقوق اجتماعی ، حقوق در خانواده در قٰران وجود دارد در نتیجه آخرت ما هم وابسته به این موارد است و خودم را موظف دانستم که بهترین چراغ راه زندگی انسان را که همین قرآن است انتخاب کنم.

 

مهمترین آیات و یا سوره هایی که در زمان حفظ قرآن با آن مشکل داشتید کدام بود؟


مهمترین آباتی که در زمان حفظ قران با آن مشکل داشتم و یا روش حفظ آن سخت بود بسیاری از کلمات قرآنی همچون <فسیکفیکهم الله> <فسنیسرهه للیسرا >< فلینافس المتنافسون> سخت است اما جالب این است که هر کلمه از قرآن که سخت بود به آسانی برای من حفظ می شد و دوست داشتم که آیات قرآن سخت باشند تا ماندگاری آنها در ذهنم بیشتر باشد. اما سوره ای که حفظ آن برایم به طول انجامید سوره محمد(ص) بود و سنگین بود .

 

چه توصیه ای برای افرادی که میخواهند به حفظ قرآن روی بیاورند دارید؟

 

توصیه من به این افراد این است که برای رسیدن به نتیجه مطلوب اگر انسان همت کند و در کنار همت علاقه قلبی داشته باشد موفق خواهد شد و اگر نباشد قطعا به نتیجه نخواهد رسید و کسی که با همت و توان و با علاقه دنبال هدف خود برود قطعا به نتیجه مطلوب خواهد رسید.
اگر کسی در سن جوانی به حفظ قرآن روی بیاورد خیلی راحت می تواند قرآن را حفظ کند مغز آمادگی آن را دارد اما به نظر خودم که برایم ثابت شد در هر سنی با علاقه به حفظ قرآن اقدام کنی موفق خواهی شد.

 

سخن پایانی؟

 

امیدوارم که ان شاالله بتوانم با مرور و روخوانی و تکرار آیه ها، قرآن در ذهنم باقی بماند و بتوانم به آیات قرآن هم عمل کنم.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد