مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه:

آتش‌سوزی منطقه بوزین و مرخیل تنها محدود به «دره ژاله» شده است

سرویس: اجتماعیکد خبر: 298590|16:29 - 1399/04/12
نسخه چاپی
آتش‌سوزی منطقه بوزین و مرخیل تنها محدود به «دره ژاله» شده است
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه با اعلام اینکه آتش‌سوزی در حدود ۱۵ کیلومتر از خط الراس نواری مرزی ایران با عراق در منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل شهرستان پاوه مهار شده است، گفت: اکنون آتش‌سوزی تنها به «دره ژاله» که دره‌ای سخت‌گذر و شیبدار است، محدود می‌باشد.

به گزارشهزار ماسوله، «جلیل بالایی» روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از ادامه حضور نیروها و تجهیزات اعزامی تا کنترل کامل آتش در پاوه خبر داد و افزود: بخش اعظم توان انسانی و اطفای حریق محیط زیست و منابع  طبیعی استان و شهرستان های همجوار به شهرستان پاوه اعزام شده اند و تا کنترل کامل آتش این نیروها و تجهیزات در منطقه حضور خواهند داشت.

وی اظهار داشت: انسداد مسیر انتقال آتش به روش آتش بر و ایجاد فاصله با ماشین آلات راه سازی انجام می شود که تکمیل خط مذکور تا عصر امروز به پایان می رسد.

وی مسیر تردد را جاده مرزی، خاکی با عرض کم معرفی و گفت: چند دستگاه ماشین آلات راهسازی توسط راهداری و بنیاد مسکن در حال تعریض و حذف پوشش خشک گیاهی برای جلوگیری از انتقال آتش و بلافاصله اطفای حریق در اطراف جاده توسط شهرداریهای محلی، دهیاری و  تیم اعزامی آتش نشان از شهرداری کرمانشاه و جوانرود انجام می پذیرد.

وی از حضور مستمر و همراهی ارزشمند گروه های محلی و فعالان زیست محیطی به ویژه هیات های ورزشی کوهنوردی خبر داد و ضمن تقدیر از همراهی آنان گفت: عرصه دسترسی، صعب العبور بودن و آلودگی منطقه به مواد منفجره با شیب زیاد امکان بهره مندی از تمام داوطلبان را محدود نموده که بدینوسیله مراتب تقدیر و عذر خواهی خود را اعلام می نمایم

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه شاهد آتش سوزی در دره ژاله که منطقه ای سخت گذر یا شیب ۸۰ درصد است، هستیم و گفت: دسترسی به این نقطه به هیچ وجه امکان پذیر نیست اما نیروهای مستقر در منطقه در حال تلاش برای عدم سرایت آتش این منطقه به پایین دست هستند.

بالایی افزود: با استفاده از تجهیزات و امکانات در اختیار آتش سوزی در نوار مرزی را مهار کردیم و اکنون در حال حذف پوشش گیاهی برای جلوگیری از سرایت آتش به نقاط دیگر هستیم.

وی به دستور استاندار کرمانشاه برای استفاده از همه توان و ظرفیت استان برای مهار آتش خبر داد و گفت: ما برای استفاده از همه امکانات و تجهیزات مشکلی نداریم اما نقطه ای که در آتش می سوزد راه دسترس ندارد و نمی شود با هیچ وسیله ای به این نقطه رفت.

وی با بیان اینکه این بحران اکنون مدیریت شده است، افزود: تنها اقدام موثر نیروهای مستقر در منطقه جلوگیری از راه توسعه و انتشار آتش به پایین دست است و با استفاده از لودر و گریدرهای در اختیار در حال انجام اقدامات لازم هستیم.

او با اشاره به پوشش مرتعی بسیار غنی این منطقه نیز گفت: به دلیل سخت گذر بودن، عدم چرا و خالی از سکنه بودن، شاهد پوشش گیاهی بسیار غنی در منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل هستیم و این موضوع باعث شده که تنها این پوشش گیاهی در آتش بسوزد و خسارت بسیار اندکی به جنگل منطقه وارد شده است.

به گفته او کمتر از پنج درصد جنگل های منطقه حفاظت شده بوزنی و مرخیل در آتش سوخته و مابقی تنها پوشش گیاهی و مرتع بوده است.

او از اعلام آمادگی نیروهای مردمی برای مهار آتش نیز قدردانی کرد و گفت: بیش از ۱۰۰ نفر از نیروهای مردمی در منطقه برای مهار آتش اعلام آمادگی کرده اند اما به دلیل سخت گذر بودن منطقه امکان حضور هیچ نیرویی در این نقطه برای مهار آتش وجود ندارد.

به گفته او اکنون در هر شیفت کاری حدود ۷۰ نفر از نیروهای محیط زیست، منابع طبیعی، آتش نشانی و نیروهای مردمی، اعضای گروه‌های کوهنوردی و سایر ورزشکاران به ما در کنترل آتش کمک می کنند.

وی اظهار داشت: سه دستگاه لودر و گریدر و یک دستگاه خودرو آتش نشانی در منطقه مستقر است و درمجموع بستر استفاده از امکانات به دلیل سخت بودن منطقه محدود است.

آتش سوزی در منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل امروز وارد هشتمین روز خود شد و عصر یکشنبه سه تن از نیروهای مردمی منطقه به نام های «مختارخندانی» از مؤسسین انجمن ژیوای شهرستان پاوه، «یاسین کریمی» عضو کمیته عملیاتی این انجمن و نیز «بلال امینی» در حین مهار آتش جان خود را از دست دادند.

براساس برآوردهای اولیه تاکنون هزار و ۴۰۰ هکتار جنگل و مرتع این منطقه در آتش سوخته است.

منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل باهدف حمایت از گونه با ارزش شوکا و ارزش‌های رویشگاهی با مساحت ۲۳ هزار و ۷۲۴ هکتار در پاییز هزار و ۳۷۴ به عنوان منطقه شکار و تیراندازی ممنوع و در سال ۱۳۷۸ حفاظت شده اعلام شد.

شهرستان پاوه در ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه و در منطقه ای کوهستانی واقع شده که بیش از ۷۷ هزار هکتار منابع ملی شامل جنگل و مرتع دارد، منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل حدود ۲۳ هزار ۷۲۴ هکتار مساحت دارد و در منطقه صفر مرزی در بخش باینگان واقع شده است.

استان کرمانشاه ۲ میلیون و ۴۹۹ هزار هکتار مساحت دارد که ۷۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار مرتع تشکیل داده است. 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد