ماموستا قادری:

امریکا در داخل ویران است/ دموکراسی آمریکا را دیدیم

سرویس: اجتماعیکد خبر: 298526|09:41 - 1399/03/17
نسخه چاپی
امریکا در داخل ویران است/ دموکراسی آمریکا را دیدیم
همه ما در رسانه‌ها وضع امریکا را دیدیم. رسانه‌ها در ۲ هفتۀ گذشته نشان دادند که امریکا در داخل ویران و دچار بحران است. بنده این بحث چهارم را زیر عنوان «دموکراسی آمریکا را دیدیم» آورده ام که چگونه با سگ و اسلحه و قدرت مردم خود را سرکوب می‌کنند.

به گزارشهزار ماسوله، امام جمعه پاوه در چهاردهمین هفته متوالیهمزمان با وقت نماز جمعه در سخنانی با اشاره بهنقش اخلاق در حفظ جامعه اظهار داشت:اخلاق جمع خُلق است و به مجموعه‌ای از شیوه و روش و گفتار و کردار پسند اطلاق می شود در صورت حاکمیت آنها انسان‌ها با آرامش، محبت و عزت زندگی می‌کنند.

 

ما مسلمانیم و به دین و قرآن و رسالت رسول گرامی اسلام (ص) افتخار می‌کنیم. پیامبر بزرگوار ما می‌فرمایند:«إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ»مأموریت من برای پیاده کردن اخلاق در جامعه بوده است؛ و اِلاّ بشر قبل از پیامبر اسلام هم زندگی کرده‌اند و قدرت داشته‌اند اما بسیاری از اخلاق و روش‌های پسند در میان آن‌ها معمول نبوده است. خداوند پیامبر اسلام (ص) را فرستاده تا اخلاق را پیاده و بعضاً عقاید آن‌ها را تغییر دهد.

 

این پیامبر بزرگوار می‌فرمایند:«یولد المرأ علی الفطرة»انسان به پاکی متولد می‌شود؛ اماپدر و مادرشو جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند و دوستانی که با او معاشرت و نشست‌وبرخاست دارند، در اصلاح  و انحراف او نقش دارند. پس جامعه و خانواده از هر حیث درزندگی ما مؤثرند.

 

پیامبر ما در سلوک و در عبادت و نمازخواندن و روزه گرفتن و انجام حج سرآمد و نمونه بوده است اما خداوند هیچ‌گاه خطاب به پیامبر اسلام ایشان را به خاطر نماز و روزه گرفتن تعریف نکرده است بلکه با اخلاق او را تمجید نموده است و می‌فرماید:«وَإِنَّكَ لَعَلىٰ خُلُقٍ عَظيمٍ»تو ای پیامبر در بلندترین قله اخلاق قرار داری.

 

پیامبر عزیز ما (ص) با اخلاق پسندش بود که مردم را جذب کرد و در میان آن قوم جاهلی و مریض از حیث عقیدتی بعد از دو دهه توانست بیش از ۲۰۰ هزار نفر انسان را زیر چتر پرچم اسلام بیاورد و در حجة الوداع با ۱۲۰ هزار نفر مراسم حج را انجام داد.

 

مرحوم احمد شوقی که یکی از کُردهای ساکن مصر بوده است می‌فرماید:

إِنَّمَا الأُمَمُ الأَخْلاقُ مَا بَقِيَتْ ... فَإِنْ هُمُ ذَهَبَتْ أَخْلاقُهُمْ ذَهَبُوا

 وإذا أُصيب القوم فى أخلاقهم... فأقم عليهم مأتماً وعويلا

 

اخلاق سبب بقای جوامع بشری و حکومت‌ها و انسان‌ها از طوایف و قبایل مختلف است. اگر اخلاق نباشد آن‌ها هم بقا ندارند. اگر جامعه‌ای دچار مصیبت و گرفتاری و بداخلاقی و رباخواری و ظلم شد، هرچند مال و زندگی و امکانات و قدرت داشته باشند اما چون اخلاق ندارند برایشان فاتحه بخوانید و با صدای بلند برایشان گریه کنید که واقعاً دارند از مسیر غلط حرکت می‌کنند.

نکته:

حضرت ابوبکر صدیق (رض) زمانی به خلافت رسید، طی حکمی حضرت عمر (رض) را به‌عنوان قاضی مدینۀ منوره منصوب کرد. یک سال کسی برای اقامۀ دعوی و شکایت به ایشان مراجعه نکرد. به نزد خلیفه اول حضرت ابوبکر (رض) رفت و فرمود: من می‌خواهم استعفا بدهم زیرا مدت یک سال است کسی به من مراجعه نکرده است. خلیفۀ اول فرمود: چرا مراجعت نکرده اند؟ در جواب گفت: این مردم درمدرسۀ رسول الله (ص) فارغ التحصیل شده اند؛کوچک‌ترها به بزرگترها احترام می‌گذارند ،بزرگ‌ترها حقوق کوچک‌ترها را رعایت می‌کنند. اقویاء حقوق ضعفاء را پایمال نمی‌کنند. هرگاه کسی از آن‌ها مریض شود، به عیادتش می‌روند. همگی در تشیع جنازۀ فوت‌شدگان شرکت می‌کنند.چنین قومی با این اخلاق نیاز به قضاوت عمر را ندارند.

 مطلب دوم: نقش عدالت در حفظ حاکمیت

 

عدالت یعنی هر کس صاحب حق خود شود و به او ظلم نشود و حقش پایمال نشود. عرب می‌گویند: عدالت یعنی«اعطاء کلِ ذی حقٍ حقه»

 

ما در جامعه دو نوع حکومت داریم. حکومت اخلاقی داریم که رأس آن به حدی ازنظر اخلاق بر روی مردم کار کرده است و آن‌ها را تزکیه و تربیت کرده که مردم جامعه تحت سلطۀ او هستند. خداوند متعال به پیامبر ما (ص) مأموریت داد و فرمود: اگر می‌خواهی حکومتی داشته باشی که مردمش درخدمت شما باشند، باید در میان آنها عدالت حاکم باشد. باید مردم را تربیت کنید.«هُوَ الَّذي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَکِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ»وقتی تربیت شدند هرکدام حدود خود را می‌دانند و با اخلاص و عقیده در خدمت دین و حکومت و مردم خدمت و عمل می کنند . رسول الله (ص) با عدالت و اخلاق این حکومت را تشکیل دادند و شاهد ما شهادت یک نفرکافر است.

 

در صلح حدیبیه که پیامبر بزرگوار اسلام (ص) همراه ۱۴۰۰ نفر به قصد عمره به مکه رفته بودند و کافران مکه جلوی آن‌ها را گرفتند، مردی معروف و مشهور در میان قریشیان به نامعروة بن مسعودکه مشرکان مکه به‌عنوان فردی سیاسی و دارای دیپلماسی قوی برای انجام امور او را به نزد کسری و قیصر و نجاشی می‌فرستادند را به نزد حضرت محمد (ص) فرستادند تا به پیامبر اسلام بگوید به هیچ نحوی مسلمانان حق ندارند به مکه وارد شوند. پیامبر اسلام (ص) فرمودند: ما مسلح نیستیم و همراه خود چندین رأس حیوان قربانی آورده ایم و برای جنگ نیامده‌ایم. مصلحت شما نیست جلوی ما را بگیرید. عروه برگشت و به نزد قریشیان رفت. آن‌ها خیلی مشتاق بودند که این سیاستمدار قریش نتیجه سفر خود را برایشان بیان کند. او گفت ای مردم گوش کنید«والله لقد وفدتُ علی الملوک و وفدتُ علی قیصر و کسری و النجاشی والله ما رأیت مَلِکاً تُعظمه اصحابُهُ ما یُعظم اصحاب محمدٍ محمداً»من از طرف شما به نزد قیصر و کسری و نجاشی رفته‌ام قسم به خدا هیچ‌کس را از قیصر و کسری و نجاشی ندیده‌ام که پیروانشان مانند پیروان محمد به او تعظیم کنند و برایش احترام قائل شوند. من از شما یک تقاضا دارم با او جنگ نکنید. گفتند: دلیل تو چیست؟ گفت: جمعی که در اطرافش بودند وقت وضو مسابقه می‌دادند که چه کسی به دستان او آب بریزد تا شاید کمی از آب وضویش بماند و از آن بهره بگیرد. در وقت صحبت کردن به حدی آرام و مؤدبانه با وی صحبت می‌کردند، به سخی کسی صدای آن‌ها را می‌شنید. وقتی به پیروانش امر می‌کرد به‌درستی امر او را اجابت می‌کردند. وقتی در جلسات کنار محمد می‌نشستند، به شرم سیمای پیامبرشان را نگاه می‌کردند. این قوم شکست‌ناپذیرند. عدالت و اخلاق است که آن‌ها را این‌گونه مطیع رسول و راهنما و فرمانده خود کرده است.

 

روش دیگر در حکومت‌داری را قرآن کریم به ما معرفی می‌کند و در آیۀ ۵۴ سورۀ زخرف در خصوص حکومت‌داری فرعون می‌فرماید:«فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ إِنَّهُمْ كَانُوا قَوْمًا فَاسِقِينَ»فرعون دارای حکومت بود اما مردم را تربیت نکرده بود و به‌وسیلۀ اخلاق مطیع او نبودند بلکه با زور و تطمیع و تحمیق مردم را مطیع خود کرده بود.

 

در عصر ما در دنیا این دو نوع حکومت حاکم است. الآن در ۹۵ ٪ دنیا نوع و سیستم فرعون حاکم است. خدای بزرگ این روش فرعونی را قبول ندارد. در آیۀ ۵۸ سورۀ نساء می‌فرماید:«إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُمْ بِهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ سَمِيعًا بَصِيرًا»خدای بزرگ ما را نصیحت می‌کند و می‌فرماید: حق مردم را ادا کنید. با عدالت با مردم رفتار کنید و وقت قضاوت در بین مردم با عدالت قضاوت نمایید و در تقسیم ثروت و سایر مسائل به هر کس حق او را ادا نمایید.

 

در اینجا این سؤال مطرح است آیا اگر خداوند بعضی‌اوقات از مردم انتقام بگیرد، به خاطر عقیدۀ آنان است یا به خاطر فساد و ظلم است؟ خداوند در آیۀ ۱۱۷ سورۀ هود می‌فرماید: «وَمَا كَانَ رَبُّكَ لِيُهْلِكَ الْقُرَى بِظُلْمٍ وَأَهْلُهَا مُصْلِحُونَ»(ای محمد (ص) پروردگار تو مردم شهر و روستا را اگر جمعی در میان آن‌ها صالح و خدمتگزار بقیه باشند به خاطر ظلم جمع دیگری هلاک و دچار صدمه و بلا نمی‌کند). مفسرین در ذیل این آیه دو دیدگاه دارند

 

مفسرین اهل سنت کلمۀظلمرا در این آیه بهکفرمعنی می‌کنند و می‌گویند اگر جامعه‌ای ازنظر عقیده و ایدئولوژی کافر باشند، اما نسبت به هم خوب برخورد کنند و به یکدیگر ظلم نکنند و حاکمان آن‌ها

نسبت به ملت خود ظالم نباشند، خداوند آن‌ها را به خاطر عقیده از بین نمی‌برد چون باهم به نیکی برخورد می‌کنند و به هم ظلم نمی‌کنند.

 

در بعضی از کشورهای اروپایی نهایت حقوق مردم رعایت می‌شود اما مسلمان نیستند حتی ممکن است از یهودیت و مسیحیت هم بهره نبرده باشند اما چون نسبت به قوم خود برخورد درست دارند خداوند زندگی دنیوی آن‌ها را به این خاطر دچار زحمت و مشکل نمی‌کند.

 

در تفسیر دوم آیهظلمهمانظلماست. آقایان اهل تشیع ظلم را به ظلم معنی می‌کنند و می‌گویند: خداوند تبارک‌وتعالی هیچ جامعه و اهل روستا و شهری را به خاطر ظلم جمعی از بین نمی‌برد؛ به شرطی که جمعی از افراد اصلاح‌گر و مصلح در میان آن‌ها باشند. خداوند به احترام این جمع مصلح جامعه را از بین نمی‌برد. پس اگر در جامعه‌ای جمعی ظالم و جمعی عادل باشند، خداوند متعال به خاطر آن جمع عادل جامعه را حفظ خواهد کرد.

 

از قدیم‌الایام شنیده‌ایم که«الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم»در جامعه‌ای اگر حاکمان هم کافر باشند و ایدئولوژی و فکر دینی هم نداشته باشند، اما نسبت به جامعۀ خود عادل باشند. خداوند تبارک‌وتعالی حاکمیت آن‌ها را بقا می‌دهد اما اگر به قوم خود ظلم کنند، انتظار داشته باشند خداوند متعال با آن‌ها برخورد کند.

 مطلب سوم: کرونا چه مأموریتی دارد؟

این مصیبت بیش از ۵ ماه است از چین کمونیست شروع شده و ملت‌های مسلمان و اروپا و آمریکای سرمایه‌داری را در برگرفته است؛ اما ظاهراً در کشورهای آفریقایی کمتر نمود دارد. استنباط بنده این است ملت آفریقا به حدی درد و مصیبت دارند که ممکن است درد کرونا در آنان چندان تأثیر نداشته باشد. مع هذا این ویروس در هر ۵ قاره ملت ها را گرفتار کرده است.

 

تا این لحظه که بنده در خدمت شما هستم نزدیک به ۷ میلیون نفر در دنیا گرفتار ویروس کرونا شده‌اند و حدود ۴۰۰ هزار نفر فوت کرده‌اند. بالاترین خسارت مربوط به امریکاست که حدود دو میلیون نفر مبتلا دارد. ده حکومت هم در حال مسابقه هستند چون امریکا و برزیل و روسیه و اسپانیا و انگلیس و ایتالیا و هندو آلمان و پرو و ترکیه

در کشور ما هم تا دیروز ۱۶۴ هزار نفر مبتلا وجود داشته و حدود ۸ هزار نفر هم تاکنون فوت کرده‌اند و بعضی استان‌ها چون آذربایجان و کردستان و کرمانشاه و هرمزگان در وضعیت هشدار قرار دارند. علی‌الخصوص استان کرمانشاه و بخصوص اورامانات که آمار مبتلایان در جوانرود از ۱۵۰ نفر بالاتر رفته و در ثلاث باباجانی به بیش از ۱۴۰ نفر و در روانسر به بیش از ۶۰ نفر و در پاوه هم به بیش از ۵۰ نفر رسیده است.

خسارت کرونا تنها از دست دادن انسان‌ها نیست. بلکه خسارت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و دینی را همراه خود دارد. ما خسارت زیادی دیده‌ایم که یکی از آن‌ها از دست دادن برادران و خواهران است.

اگرچه  الآن حدود ۷ میلیون نفر مبتلای جسمی دردنیا داریم ولی به حقیقت چندین میلیارد نفر هم در دنیا مبتلای فکری، اقتصادی، معیشتی و بیکاری هستند.

در منطقه خودمان این هجوم اخیر مهمانان که بعد از عید فطر صورت گرفت سبب شیوع گستردۀ کرونا شد؛ البته تا ۷۰ ٪ مقصر اصلی مردم خودمان هستند چرا که تفریح و گردشگری و باکمال تأسف شب خوابیدن در بعضی روستاهای شهرستان پاوه این بلا را به منطقۀ ما وارد کرد و مردم ما گرفتار شدند.

جای تعجب است بعضی از مردم ما هم کرونا را جدی نمی‌گیرند. ۴۰۰ هزار نفر فوت کرده‌اند اما باز بسیاری از مردم کرونا را به باد تمسخر می‌گیرند و می‌گویند کرونا را جمهوری اسلامی برای سرگرم کردن مردم درست کرده است.

گروهی دیگر هم می‌گویندمردم به خدا توکل ندارند. اگر توکل باشد چرا باید از یک موجود بسیار ریز ترسید؟ بنده عرض می‌کنم ما به پروردگار خود توکل و اعتقاد داریم خداوند خیلی بزرگ است؛ اما در دنیا ۷ میلیون نفر مبتلا شده و حدود ۴۰۰ هزار نفر هم فوت کرده‌اند آیا هنوز هم باور نکنیم که این بیماری خطرناک است؟ ما هم به خداوند ایمان داریم ولی خداوند می‌فرماید:«وَ لا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ»(با دست خود، خودتان را در تهلکه نیندازید)

مطلب بعدی هم این است که مردم ما بیکارند و از بس که در خانه نشسته‌اند، خسته شده‌اند و جمعی از اخبار داخل و خارج و از اوضاع بی‌خبرند، این‌ها درد ماست.

درد دولت ما هم این است که شب برنامه ها را شل و روز سفت می‌کند؛ می‌گویند راه‌ها را ببندید که مسافر مثلاً به پاوه وارد نشود و ساعت ۸ صبح تا ۶ عصر جاده را می‌بندند؛ اما بعد از آن ۲ هزار مسافر به شهر ما وارد می‌شود این‌همه مسافر را می‌خواهند چگونه کنترل کنند؟ این سیاست دولت ماست که رفت‌وآمد را گاهی سفت و گاهی شل می‌کند و این امر باعث شده مردم مسائل را جدی نمی گیرند و درد مهمتر این است که قاطعیت در کار نیست و مافوق همه این‌ها، این است که ما امکانات هم نداریم. ما در پاوه و جوانرود و روانسر اگر هم گرفتار شویم مثل تهران و اصفهان امکانات در اختیار مردم ما نیست.

بنده جمعۀ گذشته عرض کردمما نباید بگوییم این وبا انتقامی است که خدا از کافران می‌گیرد؛ شگ نکنیم ما مسلمانان هم مقصریم و با خدای خود صادق نیستیم و حقوق یکدیگر را پایمال می کنیم و دارای اشتباهات زیادی هستیمو شاید این برخوردی است که خداوند این سرباز صغیر خود کرونا را فرستاده تا به قدرتمندان علمی چون اروپا و امریکا و کانادا و قدرتمندان مالی و قدرتمندان تسلیحاتی و کشورهایی چون چین و هند که به جمعیت زیاد خود مغرور شده‌اند اعلام کند، شما همگی اشتباه می‌کنید.«وَ ما أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلًا»علم و ثروت و مال و قدرت شما در برابر قدرت پروردگار چیزی نیست. حضور کرونا در بین شما به این خاطر است شاید بیدار شوید اما متأسفانه کمتر درس گرفته‌ایم. بنده امیدوارم خدای بزرگ توفیق دهد حداقل ما مسلمانان در این ایام مقداری بیدار شویم.

 مطلب چهارم: دموکراسی آمریکا را دیدیم

همه ما در رسانه‌ها وضع امریکا را دیدیم. رسانه‌ها در ۲ هفتۀ گذشته نشان دادند که امریکا در داخل ویران و دچار بحران است. بنده این بحث چهارم را زیر عنوان«دموکراسی آمریکا را دیدیم»آورده ام که چگونه با سگ و اسلحه و قدرت مردم خود را سرکوب می‌کنند. آمریکائی‌ها اگر مردم سوریه، عراق، افغانستان و یمن را می‌کشند، شاید برای خود دلایلی داشته باشند اما برای کشتن مردم خود چه دلیلی دارند؟ آنچه ما دیدیم این است که آمریکا عملا نشان داد مستبد، ظالم، نژادپرست و بی‌رحم است. آمریکا در دنیا امروزه با زور و زر و تزویر دارد حکومت می‌کند؛ و در داخل ویران است. خصوصاً از روزی که ترامپ دیوانه سرکار آمده واقعاً آبروی امریکا را برده است. آمریکا در قدیم و حدود ۱۵۰ سال پیش دارای نظام دموکراسی خوب و تشکیلات سازمان ملل و حقوق بشردر آنجا بود و اگر دنیا بر سر یک مسئله به مشکل برمی‌خوردند، به آنان پناه می‌بردند اما الآن خودشان دارند به مردم خود و مردم دنیا ظلم می‌کنند.

بنده کتاب«آفت آمریکا»را که دو نفر بنام‌هایجان بلامیومک جستینوشته‌اند و به زبان فارسی هم ترجمه شده است، در ظرف دو روز گذشته مطالعه کردم. این دو استاد کارشناس آمریکایی وضع نژادپرستی در آمریکا را بررسی کرده‌اند که انسان از خواندن این کتاب تعجب می‌کند.

بنده دو ماه پیش از کتابی نام بردم که مرحوم سیدقطب به امریکا رفته بود و به هنگام برگشت کتاب نوشته بود تحت عنوان «آمریکایی که من دیدم». در کتاب «آمریکایی که من دیدم» این عبارت آمده است؛«امریکا ابتعدت عن طرق الله و سارت فی طریق الشیطان لابدّ ان تبدأ بالتراجع فأنَّ امةً بلا فضائل اخلاقیة لا یمکن ان تستمر فی قیادة البشریة»آمریکا کاملاً از راه خدا دور شده و به راه شیطان رفته است. باید امریکا برگشت و تجدیدنظر کند. اگر در جامعه‌ای فضائل اخلاقی حاکم نباشد عن‌قریب آن حاکمیت از بین می‌رود چون دیگر نمی‌تواند رهبر جامعه باشد.

بله عزیزان من؛آمریکا زور می‌گوید و اهل قتل و غارت و چپاول و حقیقتاً شیطان بزرگ است.

در سالگرد رحلت بنیان‌گذار جمهوری اسلامی قرار داریم. امام (ره) فرمودند: آمریکا شیطان بزرگ است. رحمت خداوند بر امام باد. در ده روز گذشته شاهد دموکراسی آمریکایی بودیم. این اطلاعیه‌ای است برایعاشقان امریکا که دارند اشتباه می‌روند تا بدانند امریکا یعنی یک سیستم ظلم، کشتار، غارت، چپاول و حاکمیت زر و زور و تزویر.

در پایان عرض می‌کنم در طول هفتۀ گذشتهجنگل‌های زاگرس و سایر جنگل‌های ایران در آتش سوختند.بنده خیلی از این آتش‌سوزی‌ها و جنگل سوزی‌ها ناراحت هستم که در منطقه ما و سایر مناطق به وقوع پیوستند و معتقدم ۹۰ ٪ این آتش‌سوزی‌ها عمدی است ولی کسانی که این کارها را می‌کنند و می‌گویند: می‌خواهیم به جمهوری اسلامی ضربه بزنیم، بدانند که ازنظر دین و ملیت و مصلحت، اشتباه می‌کنند. جنگل داریان و هجیج و نجار در شهرستان پاوه در آتش بسوزد جمهوری اسلامی خیلی ضرر نمی‌کند بلکه این مردم هستند که دچار ضرر و زیان می‌شوند. پس عزیزان من؛ جمعی ازنظر دین و ملیت و ایرانی بودن و مصلحت قوم خود مریض هستند. آن‌ها ضد این ملت‌اند و حر کت آن‌ها در نزد ما محکوم است. بنده از جوانان پاوه در روستاها و شهرها که این چندروزه برای مهار آتشی که به سرمایۀ ما افتاده بود، زحمت کشیدند تشکر می‌کنم.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد