فرماندار پاوه:

ظرفیت مراتع پاوه ده برابر آمار جمعیتی دام کنونی است/ مواجهه با انزوای فکری برخی افراد در جامعه در برابر حفظ محیط زیست

سرویس: اجتماعیکد خبر: 298512|22:36 - 1399/03/11
نسخه چاپی
ظرفیت مراتع پاوه ده برابر آمار جمعیتی دام کنونی است/ مواجهه با انزوای فکری برخی افراد در جامعه در برابر حفظ محیط زیست
فرماندار پاوه تصریح کرد: در خصوص حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی کار فرهنگی بزرگی را باید آغاز کنیم ما انزوای جغرافیایی نداریم در خصوص حفاظت از محیط زیست خود با انزوای فکری برخی در جامعه مواجه هستیم .

به گزارشهزار ماسوله، فرماندار شهرستان پاوه در جلسه  کمیته ی حفاظت از منابع طبیعی شهرستان با اشاره به شهادت مدافع محیط زیست شهید احسان عزیزی که در چند روز اخیر در حین آتش سوزی مراتع باینگان پاوه به شهادت رسید گفت: شهید احسان عزیزی جسمش سوخت و روحش به ملکوت سفر کرد تا زاگرس سرسبز و زیبا همچنان سرافراز بماند .

 

پرویز ایده پور افزود: از فرمانده تیپ سرافراز انصار الرسول سرهنگ علی احمد فیض الهی که خود نیز در عملیات اطفای حریق در منطقه ی حفاظت شده ی بوزین و مرخیل تا مهار آتش حضور داشتند صمیمانه قدردانی می نماییم .

 

وی گفت: مردم و مسئولین نباید بگذارند برای آتش سوزیها هر ساله این منطقه و کل کشور این همه هزینه بپردازد.

 

وی گفت: همه می دانیم وجود جنگل ها و مراتع برای زیست و زندگی انسانها حیاتی است پس باید از آتش سوزی این منابع به هر نحوی از انحاء به ویژه با گسترش فرهنگ حفاظت از محیط زیست در جامعه جلوگیری و ممانعت نمود .

 

فرماندار پاوه ادامه داد: از برخی از دوستان تبر به دست که به مانند آتش به جان منابع طبیعی افتاده اند و این منابع را حق فقط خود می دانند می خواهیم تبرهایشان را بر زمین بگذارند .

 


ایده پور تصریح کرد: در خصوص حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی کار فرهنگی بزرگی را باید آغاز کنیم ما انزوای جغرافیایی نداریم در خصوص حفاظت از محیط زیست خود با انزوای فکری برخی در جامعه مواجه هستیم .

 

وی افزود: وظیفه ی سازمانهای مردم نهاد NGO  ها فرهنگی و فرهنگ سازی است در تمامی دنیا قشرهای مختلف جوامع داوطلب می شوند تا به هر صورتی که در توان دارند از منابع طبیعی و زیست محیطی کشور خود حراست و نگاهبانی نمایند مردم ما در شهرها و روستاها نباید منتظر بمانند تا کسانی دیگر (داوطلب یا موظف) از جایی دیگر بیایند تا آتش سوزی منابع طبیعی کنار شهر و روستای آنها را مهار و خاموش نمایند همه باید در این خصوص پای کار باشند.

 

وی با بیان اینکه انجمن زیست محیطی ژیوای پاوه در مهار آتش گسترده ی  بوزین و مرخیل بسیار خوب عمل کردند و از اعضای آن قدردانی می کنیم گفت: سایت ها و پیام رسان ها در خصوص فرهنگ سازی حفظ و حراست محیط زیست اقدام مستمر داشته باشند . لازم است در این خصوص هم اداره ی حفاظت از محیط زیست و هم منابع طبیعی از همین امروز در پیام رسانها فعال شوند .  

 

فرماندار شهرستان پاوه گفت: ریشه ی آتش سوزی ها همیشه عمدی نیست .

 

وی خاطر نشان کرد: اداره ی کشاورزی در خصوص قطع درختان باغی نگاه و حساسیت ویژه داشته باشند و از قطع درختان مثمر ثمر بدون دلیل موجه کارشناسی جلوگیری نموده از خروج چوب درختان باغی از شهرستان بدون دلیل موجه ممانعت قانونی نمایند ادارات اجرایی باید با افراد قانون ستیز ، قانون گریز و قانون پرهیز با جدیت برخورد کنند .

 

وی گفت: آموزش تنها عنصر مفید و کار آمدی است که می تواند راهکارهای عملی را برای تغییر دید افراد به صورت مثبت  را نهادینه نموده به تدریج به خرده فرهنگ و گاهی فرهنگ تبدیل نماید .

 

ایده پور اضافه کرد: ظرفیت مراتع شهرستان پاوه برابر بررسی های کارشناسان منابع طبیعی استان و شهرستان ده برابر آمار جمعیتی دام کنونی موجود در شهرستان است . لازم است کسانی که در خصوص چرای دام عشایری که برای مدتی محدود به منطقه می آیند  حساسیت دارند و گاهی معترض ، دقت نظر بیشتر و کارشناسانه ایی به موضوع داشته باشند در صورت چرای دام در مراتع و جنگلها درصد آتش سوزیها  مراتع و جنگلها بصورت معنی داری کم خواهد شد .

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد