فرماندار پاوه:

بازارچه مرزي شوشمي فردا بازگشايي مي شود/مبادلات 864 ميلياردي اين مرز در سال گذشته

سرویس: اجتماعیکد خبر: 298443|14:33 - 1399/02/09
نسخه چاپی
بازارچه مرزي شوشمي فردا بازگشايي مي شود/مبادلات 864 ميلياردي اين مرز در سال گذشته
ايده پور با بيان اينكه ما در اين خصوص مرز را گندزدايي و ضدعفوني خواهيم كرد گفت: ان شاالله با اعلاني كه به تجار و بازرگانان دو طرف خواهيم داشت از فردا 10 ارديبهشت كار مبادلات اقتصادي شروع مي شود و كار صادرات را به كشور عراق انجام خواهيم داد.

به گزارشهزار ماسوله، فرماندار شهرستان پاوه در گفتگويي با خبرنگار ما در خصوص بازگشايي مرز شوشمي اظهار داشت:  از ديروز تا الان، خبري در اكثر سايتهاي خبري تحت عنوان بازگشايي مجدد بازرچه مرزي شوشمي انتشار داده مي شود .

 

پرويز ايده پور ضمن تاييد اين خبر افزود: از تاريخ 5 اسفند ماه تا امروز بازارچه مرزي شوشمي پاوه يا بازارچه تويله عراق به مدت بيش از دو ماه تعطيل بود.

 

وي گفت: اين بازارچه از بازارچه هاي با سابقه غرب كشور است كه حدود 70 سال پيش، پس از عقد قرارداد الجزاير و تعيين حدود در نوار مرزي كشور با عراق، افتتاح و شروع به كار كرد و گمركات اين بازارچه به رسميت شناخته شد .

 

وي با بيان اينكه ما سابقه بسيار خوبي در اين بارازچه داريم ادامه داد: فاصله مركز شهر پاوه تا مرز شوشمي 35 كيلومتر است كه حدود 200 پيچ جاده در اين مسير داريم و باعث شده است كه به عنوان يك جاده سخت از آن ياد شود.

 

ايده پور گفت: از ارتفاع 1500 متر از سطح دريا در پاوه كه حركت كنيم ، در ارتفاع 500 متر در پل دوآب از يك منطقه سردسير به يك منطقه گرمسير مي رسيم و مجدد از پل دوآب به سمت شهر زيبا و تاريخي نوسود كه از سال 1333 به عنوان شهرهاي مرزي كشور به رسميت شناخته شده است، به ارتفاع 1000 متر از سطح دريا در شهر نوسود و 1050 متر به مرز شوشمي خواهيم رسيد.

 

فرماندار پاوه گفت:جاده پر پيچ و خم با تفاوت اقليمي در طول اين 35 كيلومتر، يك زيبايي خاصي به مسير داده است كه براي افراد گردشگر و توريست كه به اين مسير وارد مي شوند، يك مسير فوق العاده زيبا و جذابي است.

 

وي تصريح كرد: در طول اين مدت تلاش زيادي شده است كه قانونا از واژهبازارچهاستفاده نشود كه پيگير بوديم مرز را به عنوانمرز شوشمياعلام كنيم كه خوشبختانه در تاريخ 17 مرداد 98 به دستور آقاي رئيس جمهور موضوع در هيئت وزيران مطرح و هيئت وزيران نيز مرز شوشمي را به عنوان مرز رسمي، تاييد و رسميت آن هم به كشور عراق اعلام گرديد.

 

ايده پور خاطر نشان كرد: متاسفانه مشكلاتي در بين اقليم كردستان و حكومت مركزي عراق وجود دارد كه اميدوار هستيم با تعهداتي كه با ما دادند اين مشكل را مرتفع كنند و مقامات نظامي حاضر در بين مرز ما تحت عنوان مقامات "حرث حدود" تحت فرمان حكومت مركزي، اين دروازه درقالب دروازه رسمي بازگشاييشود.

 

فرماندار شهرستان پاوه ادامه داد: بعد از شيوع ويروس كرونا در كشور و جهان ، مقامات عراقي براي ايمني بيشتر، دچار تصميمات زودهنگام و با توجه به پديده ويروس تصميم منطقي بر تعطيلي مرز گرفتند و امروز خوشبختانه كشور ايران از شرايط حاد كرونا عبور كرده و عراقي ها كه به مرز نياز دارند و مجددا راغب به مبادلات اقتصادي با كشور ما هستند، رايزني هاي لازم را انجام داده اند.

 

وي افزود: مكاتبات لازم از گمرك شوشمي نيز با اقليم انجام شده مجوزهاي لازم هم صادر گرديده است و دستورات بازگشايي از طرف مقامات گمرك ما نيز در تهران از طريق سلسله مراتب اعلام شده و ما نيز دستورات لازم را با رعايت پروتكل هاي بهداشتي صادر كرديم.

 

ايده پور با بيان اينكه ما در اين خصوص مرز را گندزدايي و ضدعفوني خواهيم كرد گفت: ان شاالله با اعلاني كه به تجار و بازرگانان دو طرف خواهيم داشت از فردا 10 ارديبهشت كار مبادلات اقتصادي شروع مي شود  و كار صادرات را به كشور عراق انجام خواهيم داد.

 

فرماندار پاوه در خصوص مبادلات گذشته از اين مرز خاطر نشان كرد: در طول سال گذشته از اين مرز 368 هزار تن مبادلات  ، به ارزش 54 ميليون دلار با نرخ ارز امروز معادل 864 ميليارد تومان صادر شده است و ان شاالله از فردا نيز عراق با جديت پاي كار باشد و تجار بتوانند زمينه هر چه بيشتر تجارت را با عراق فراهم كنند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد