امام جمعه پاوه : به بهانه کرونا، نمی توانیم روزه را ترک کنیم / مؤمنین نماز تراویح را در منزل بخوانند

سرویس: اجتماعیکد خبر: 298420|09:58 - 1399/02/02
نسخه چاپی
 امام جمعه پاوه : به بهانه کرونا، نمی توانیم روزه را ترک کنیم / مؤمنین نماز تراویح را در منزل بخوانند
حاج ماموستا قادری در جلسه هم اندیشی روحانیون شهرستان پاوه با محوریت ماه مبارک رمضان گفتند: اگر واقعا کسی به ویروس کرونا مبتلا شده و نمی تواند روزه بگیرد، نگیرد؛ ولی به بهانه اینکه کرونا در منطقه وجود دارد نمی توانیم روزه را ترک کنیم.

به گزارشهزار ماسوله، حاج ماموستا قادری در این جلسهضمن عرض خیر مقدم و تشکر از حضور گرم عزیزان و دعای رفع مصیبت کرونا بر سر ملتهای مسلمان و تمام دنیا خاطرنشان کردند: با مطالعه تاریخ در می یابیم که پیش از مرض کرونا، در سال ۵۴۱ تا ۵۴۲ میلادی در چین طاعون شیوع و یکصد میلیون انسان را به کام مرگ فرستاد و در سال ۱۹۶۰ تا امروز در اثر روابط نامشروع مرض ایدز تا کنون ۳۹ میلیون نفر را در دنیا کشته است؛ شاکر خداوند هستیم که به علت پایبندی مردم ما به آیین اسلام تاکنون چنین مرگ و میری را در منطقۀ خودمان شاهد نبوده ایم.

ایشانبه وبای سال ۱۸۹۴ میلادی در چین و هندوستان اشاره نمودند و گفتند: در سال ۱۸۹۴ تا سال ۱۹۰۳ میلادی به مدت ۹ سال وبایی در چین و هندوستان که همیشه منشأ بیماری های خطرناک بوده اند، شیوع پیدا کرد که ۱۰ میلیون نفر را کشت و در دوران اسلام هم وبایی در هند شروع و حاجیان هند آن را به مکه بردند و در آن سال یک سوم حجاج فوت کردند. این وقایع چون در عصر ما نبوده در نزد ما هم مهم نیستند.

ایشانافزودند:اگر این مرض کرونا در یکصد سال پیش ورود می کرد، در دنیا شاید یکصدمیلیون انسان را به زیر خاک می فرستاد؛ حمداً لله امروزی هوشیاری و دانش علم پزشکی خیلی کمک کرد. ما هم از پزشکان و پرستاران و سایر افراد زحمتکش ممنون و سپاسگزاریم.

امام جمعه پاوهدر ادامه افزودند: اینکه کرونا از مار یا خفاش و یا در اثر هر چیز دیگری شیوع یافته است کاری نداریم اما همه می دانیم که منشأ آن چین، بعد از چین تمام دنیا و هر ۵ قاره را گرفتار خود کرد.

ایشانبه آمار مبتلایان کرونا در دنیا اشاره نمودند و گفتند: تا امروز ساعت ۱۰ صبح تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در جهان به ۲ میلیون و ۴۰۵ هزار نفر رسیده که بیشترین آمار مبتلا مربوط به امریکا است. تا این لحظه در دنیا ۱۶۵ هزار نفر فوت کرده اند و ۶۲۶ هزار نفر یعنی یک چهارم مبتلایان هم بهبود یافته اند.  در کشورمان هم آمار مبتلایان به ۸۲ هزار نفر رسیده است.

ماموستا قادریسپس بههجمه هایی که به روحانیون می شوداشاره کردند و گفتند:روحانیون در هر حال مسئول و در صحنه هستند، به همین دلیل است مورد هجمه قرار می گیرند

ایشانافزودند:اگر ما روحانیون در این ایام همه گیری کرونا مساجد را نمی بستیم حمله عجیبی علیه ما صورت می گرفت و هر کس فوت می کرد می گفتند روحانیون او  را کشته اند و حال که مساجد را به احترام مقررات و سلامتی مردم بسته ایم باز به ما حمله می کنند و می گوید چرا دین و جمعه و جماعت را تعطیل کرده اید؟ لذا ما باید خیلی هوشیار باشیم.

امام جمعه پاوهبه پیام هایی جمعه خود که روزهای جمعه برای مومنین منتشر می کنند اشاره کردند و گفتند:شاکر خداوند هستم که بحث هایم در ۷ جمعه گذشته به عنوان پیام جمعه مورد اقبال عمومی قرار گرفته است. امیدوارم خداوند از من قبول فرماید و مسلمانان از آن استفاده کرده باشند.

ایشانسپستصویری را به حضار نشان دادند که یک خانم پرستار، سه رهبر یهودی، مسلمان و مسیحی را به سکوت فرا میخواندو در این خصوص گفتند: این خانم خطاب به رهبران مسلمان و مسیحی و یهودی می گوید: سکوت کنید، شما کاری برای دین نکردید؛ بنده جمعه گذشته در پیام جمعه پاسخ این تصویر را دادم و گفتم:این خانم به جای اشاره به رهبران دینی، می بایست به دانشگاه های چین و امریکا و فرانسه و انگلیس و مسکو علامت اشاره می کردند که در مقابل یک ویروس 5 گرمی که 5 قاره را تسلیم کرده است چکار کرده اند!؛

ایشانتصریح کردند:اگر هدف از اینچنین مطالبی، بحث تداوی است، ما روحانیون تخصص نداریم ولی اگر می گویید همکاری نکرده ایم، بی انصافی است؛ تمام مراکز دینی و مساجد و تکایا و حسینیه ها و کلیساها و کنیسه ها و از همه مهمتر حرمین شریفین تعطیل شده اند. آیا این همکاری نیست؟

حاج ماموستا قادری بعد از استماع گزارش نمایندۀ شبکۀ بهداشت شهرستان پاوه در بخش دیگری از سخنان خود بهروزه ماه مبارک رمضاناشاره نمودند و گفتند: در خصوص ماه مبارک رمضان سئوالات بسیاری مطرح شده و فقهای بزرگوار به همه سئولات جواب داده اند و در ایران هم شخص مقام معظم رهبری و سایر فقها از قم و الازهر و حرمین شریفین و سایر بلاد همگی بالاتفاق فرموده اند: گرفتن روزه حتمی و شیوع کرونا در استقبال از روزۀ رمضان بی اثر است، مگر کسی که مبتلا و مریض باشد.

امام‌جمعۀ پاوهافزودند:اگر واقعا کسی به ویروس کرونا مبتلا شده و نمی تواند روزه بگیرد ، نگیرد ولی به بهانه اینکه کرونا در منطقه وجود دارد نمی توانیم روزه را ترک کنیم.

ایشاندر خصوص زکات فطر و فدیههم  گفتند:برای زکات فطر پارسال ۷ هزار تومان و برای فدیه هم ۳ هزار تومان و حد مال زکوی را هم ۴۵ میلیون تومان در نظر گرفته بودیم، اما امسال حداقل زکات فطر را ۱۰ هزار تومان و فدیه را هم ۵ هزار تومان و حدنصاب مال زکوی را هم ۶۰ میلیون تومان در نظر بگیریم خیلی مناسب است.

امام‌جمعۀ پاوهدر خصوص نماز جمعهنیز گفتند:پیشنهاد این است تا اطلاع ثانوی کماکان نماز جمعه تعطیل باشد.

ایشاندر خصوص مسئله تراویحهم گفتند:تراویح برکت رمضان است ولی ما به خاطر مصالح مردم متدین، جمعه را که واجب دین است تعطیل کرده ایم در حالی که تراویح سنت و مستحب است، همچنین حسب حدیث صحیح، رسول الله (ص) قسمتی از نماز تراویح را در مسجد و بقیۀ آن را در منزل اقامه فرموده است. رأی علمای بزرگوار این است تا اطلاع ثانوی تراویح را در منازل خود و  با خانوادۀ خود بخوانیم؛ امیدواریم با تغییر در شرایط تا وسط رمضان، هم جمعه را با عزت شروع کنیم و هم جماعت تراویح را در مسجد.

ماموستا قادریدر خاتمه گفتند: قرار شد در این ایام از طریق مؤسسۀ قباء به روحانیون محترم سطح شهرستان مساعدتی هر چند قلیل داشته باشیم؛ دیروز مهمانانی داشتیم،آنها هم وعده کمک به روحانیون را دادند و عمل کردند که از این دوستان هم ممنون و سپاسگزاریم.

در پایان مقررشد با صدور اطلاعیه ای موارد مصوب در این جلسه به استخضار عموم برسد. جلسه ساعت ۳۰ : ۱۲ با صلوات بر محمد و آل محمد پایان یافت.

گفتنی است جلسه امروز با رعایت فاصله اجتماعی و بهره گیری از دستورات بهداشتی و با محبت درونی برگزار شد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد