اطلاعيه شورای روحانیت پاوه در خصوص برگزاری نمازهای جمعه و تجمعات دینی

سرویس: اجتماعیکد خبر: 298256|12:26 - 1398/12/07
نسخه چاپی
اطلاعيه شورای روحانیت پاوه در خصوص برگزاری نمازهای جمعه و تجمعات دینی
شورای روحانیت شهرستان پاوه با صدور اطلاعیه ای در خصوص برگزاری نمازهای جمعه و جماعت و تجمعات دینی باتوجه به شیوع ویروس کرونا، توضیحاتی ارائه کردند.

به گزارشهزار ماسوله، حاج ماموستا ملا قادر قادری امام جمعه پاوه، ائمه جمعه باینگان، نوسود، نودشه  و بانه وره و اعضای شورای روحانیت شھرستان پاوە با صدور اطلاعیه ای،ضمن تأکید بر لزوم هشیاری در مقابله با شیوع ویروس کرونا، در خصوص برگزاری نمازهای جمعه و جماعت و تجمعات دینی در این برهه از زمان، توضیحاتی ارائه کردند.

متن این اطلاعیه در ادامه آمده است :

 حاج ماموستا ملا قادر قادری امام جمعه پاوه، ائمه جمعه باینگان، نوسود، نودشه  و بانه وره و اعضای شورای روحانیت شھرستان پاوە با صدور اطلاعیه ایضمن تأکید بر لزوم هشیاری در مقابله با شیوع ویروس کرونا، در خصوص برگزاری نمازهای جمعه و جماعت و تجمعات دینی در این برهه از زمان،توضیحاتی ارائه کردند.

متن این اطلاعیه به شرح ذیل است :

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله الذی بیده الموت و الحیاة ، ثم الصلاة والسلام علی سیدنا محمد الذی قال بسم‌الله الذی لایضر مع اسمه شیی فی‌الارض و لافی السماء و علی آله و صحبه الذین کان شعارهم حسبنا الله و نعم الوکیل و لا حول ولا قوة الا بالله و بعد؛

به دنبال اخبار و اطلاعات منتشره در خصوصشیوع ویروس کروناو طرح سؤالاتی در خصوصنمازهای جمعه و جماعات و سایر مراسمات در وضعیت فعلی جامعه، اعضای «شورای روحانیت پاوه» وائمۀ جمعۀ پاوه، باینگان، بانه­وره، نوسود و نودشهبعدازظهر روز ۶/۱۲/۹۸ در بیت امام‌جمعۀ پاوه طی یک نشست مشورتی بعد از بحث و بیان و تحقیقات لازم، به شرح آتی اتخاذ تصمیم و مطالب ذیل را تصویب کردند:

۱-در خصوص اقامه "نماز جمعه" به عرض مسلمانان و مؤمنین عزیز می‌رسد؛نماز جمعه یک فریضۀ الهی و یک امر واجب استو به نص کتاب آسمانی و سنت رسول‌الله(ص) و اجماع امت،بدون عذر شرعی ترک و تعطیل آن جایز نیستو از سوی دیگربرابر اعلام­ های رسمی، تاکنون ویروس کرونا در دیار ما ظهـور چندانی نداشته است؛لذا چون ما دلیل و سند قوی در دست نداریم؛اقامۀ نماز جمعه را یک تکلیف و از اعزّ علما و تمامی مسلمانانِ متدین که عذر شرع پسندی ندارند، خواستاریم این فریضۀ آسمانی را تعطیل نکرده و با قوت وقدرت آن را اقامه نمایند.

۲-در خصوصنمازهای جماعتو مراسماتی چون جلساتفاتحهوعروسی، افراد آزادند، ولی توصیه این است درصورت برگزاری، مراسمات را کوتاه و مختصر برگزار نمایند.

۳-در خصوص سایر مراسمات چونتدریس در مساجدوجلسات تعلیم قرآن و تفسیر و احکام، اگر این مراسمات به مدت کوتاهی تعطیل شوند و برادران و خواهران در منازل استراحت کنند، به صلاح دین و دنیای آن‌هاست.

۴-مقرر شد اعزّ علما در مساجد و نمازهای جمعه،مسلمانان را به رعایت بهداشت فردی، عمل به دستورات پزشکان و همچنین دوری از تجمعات غیرضروری تشویق و از ترس و خوف بی‌مورد، مردم را بر حذر دارند.

۵-درگذشته، مؤمنین خداجو در وقت خوف و جنگ و هجوم دشمن، به مساجد و مراکز مذهبی و متبرک پناه می‌بردند؛ امروز بخاطر ترس از این مهمان ناخوانده،روا و صلاح نیست به تحریک دوستان ناآگاه و دشمنان آگاه، مؤمنین را از مساجد و مراکز دین و محل‌های مورداحترام اهل ایمان فراری دهیم؛ چرا که برای قیامت پاسخی نداریم.

۶-توصیۀ ما این است در چنین شرایط حساسی ضمن دعوت یکدیگر به هوشیاری، دوستان خود را به تلاوت قرآن کریم، ذکر، قنوت نازله و دعاهایی چون «أللهُمَّ إِنی أَعوذُ بِکَ مِنْ جَهدِالبَلاءِ وَ دَرکِ الشَّقاءِ وَ سوء القَضاء» و یا «أللهُمَّ إِنی أعوذُبِکَ مِنَ البَرَصِ و الجُنون والجُذام و سَیّئِ الأسْقام» دعوت کنیم تا این مصیبت به لطف خداوند از جامعۀ ما دور شود. ان شاء­الله.

شورای روحانیت شهرستان پاوه

۶ / ۱۲ / ۹۸ 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد