شرایط ثبت نام مرزنشینان‌ در دفاتر پیشخوان دولت جهت بهره مندی از تسهیلات مبادلات مرزی در بازارچه های مرزی

سرویس: اجتماعیکد خبر: 298230|21:02 - 1398/11/20
نسخه چاپی
شرایط ثبت نام مرزنشینان‌ در دفاتر پیشخوان دولت جهت بهره مندی از تسهیلات مبادلات مرزی در بازارچه های مرزی
فرمانداري پاوه در اطلاعيه اي شرایط ثبت نام مرزنشینان‌در دفاتر پیشخوان دولت جهت بهره مندی از تسهیلات مبادلات مرزی در بازارچه های مرزی را ارسال نموده است كه در متن خواهد آمد.

به گزارشهزار ماسوله، فرمانداري پاوه در اطلاعيه اي شرایط ثبت نام مرزنشینان‌در دفاتر پیشخوان دولت جهت بهره مندی از تسهیلات مبادلات مرزی در بازارچه های مرزی را ارسال نموده است كه در ذيل خواهد آمد:

 

_ بر اساس تصویب نامه هیات وزیران به شماره ۱۵۶۵۹۱/ت۵۵۴۴۶ ه مورخ ۹۸/۱/۲۴ و اصلاحیه آن به شماره ۱۳۰۹۷۳/ت۵۶۷۵۵ ه مورخ ۹۸/۱۰/۱۱ تمامی ساکنین مناطق مرزی با تائید اقامت سه سال سکونت از نقطه صفر مرزی تا شعاع ۲۰ کیلومتر به استثنای ساکنین مرکز شهر ستان ( شهر پاوه) مشمول استفاده از مبادلات مرزی می باشند .

 

_ لذا به جهت استفاده از مزایای مبادلات مرزی با شرایط اعلام شده ثبت نام مرزنشینان دارای کارت الکترونیک مرزنشینی دارای تاریخ اعتبار در سامانه جامع تجارت می باشد.

 

_دو سال پیش با همکاری شوراها، دهیاران و بهورزان خانهای بهداشت لیست ساکنین مناطق مرزی تا شعاع ۲۰ کیلومتر با اقامت سه ساله در مناطق مشمول طرح به تعداد ۹۵۱۴ خانوار با تائید نهایی از سوی فرمانداریها به وزارت صنعت ، معدن و تجارت اعلام و در سامانه جامع تجارت ثبت گردیده است و دو سال پیش در مراحل قبلی اجرا شدن طرح مبادلات مرزی چندین مرحله با حق توکیل به پیله وران ، مرزنشینان از مزایایی تخفیفات گمرکی بهرمند شدند؛ که با ممنوعیت واردات کالاهای مورد درخواست تجار منطق مرزی از سوی وزارت صمت در راستای حمایت از تولید داخلی باقی مانده کالاهای مشمول معافیت گمرکی در این طرح مورد استقبال تجار و پیله وران قرار نگرفت طرح متوقف گردید.

 

_ توجه: بسیاری از ساکنین شهرستان از جمله شهر پاوه دارای کارت الکترونیک مرزنشینان می باشند اما به دو دلیل مشمول استفاده از تسهیلات مبادلات مرزی نمی باشند .

 

۱-اقامت سه ساله آنها به دلیل عدم سکونت در شعاع ۲۰ کیلومتر از مرز منهای مرکز شهرستان‌( شهر پاوه)براساس تصویب نامه هیئت وزیران مورد تائید وزارت کشور ( شورا ، دهیار ، خانه بهداشت روستا ) قرار نگرفته است .

 

۲- نام سرپرست خانوار مشمول استفاده از مزایای مبادلات مرزی در سامانه جامع تجارت ثبت نگردیده است هر چند دارای کارت الکترونیک مرزنشینیان می باشد.

 

این افراد عضو تعاونیهای مرزنشینان‌می باشند که دولت سالیانه با اختصاص سهمیه واردات کالا با ارز دولتی به تعاونیها مرزنشین که از طریق گمرکات‌رسمی انجام‌می شود و در پایان هر سال تعاونیها سود سهام را بنا به نظر هیات مدیره و مجمع بین‌مرزنشینان‌در قالب پول و یا کالا تقسیم می کنند.

 

_ تسهیلات مبادلات مرزی با کوله بری دو موضوع کاملا متفاوت و جدا از هم می باشند ؛ وموضوع بحث ما مبادلات مرزی در بازارچه های مرزی است؛ در صورت ابلاغ دستورالعمل کوله بری ، شرایط ثبت نام و مشمولان آن متعاقبا" اطلاع رسانی خواهد شد.

 

_ نکته مهم و قابل توجه :
برای واردات کالا از طریق بازارچه ها در قالبطرح مبادلات مرزی براساس تصویب نامه شماره ۱۳۰۹۷۳/ت ۵۶۷۵۵ ه مورخ ۹۸/۱۰/۱۱ موضوع مصوبه کار گروه ماده ۱۲ قانون ساماندهی مبادلات مرزی پیرامون بر قراری فرآیند ثبت آماری کالهای وارداتی به صورت تجمیعی و امکان‌حق توکیل به شرح ذیل می باشد.

 

((حق توکیل به مشمولان تسهیلات مذکور مربوط به افرادی که دارای کارت بازرگانی ، پیله وری و یا تعاونیهای مرزنشین صرفا" با تایی شورای ساماندهی مبادلات مرزی استانهای مشمول آیین نامه مذکور صورت میگیرد))

 

_ لذا بر اساس مصوبه شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان مورخ ۸ا۱۱ا۹۸ اختیار انتخاب تجار خوش نام و خوش حساب که در دورهای قبل در این زمینه فعال بودن به فرمانداریها داده شده که نسبت به معرفی آنها به شورای ساماندهی مبادالات مرزی استان جهت تائید نهایی اقدام نمایند و این لیست به صلاح دید شورای ساماندهی با هماهنگی فرمانداران قابل ویرایش می باشد .

 

نکته: هر خانوار مرزنشین تا سقف پنج نفر( سرپرست و چهار عضو خانواده) مشمول بهره مندی از تسهیلات مبادلات مرزی خواهند شد.

 

نکته دوم: براساس اعلام مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت ، نعدن و تجارت طی نامه شماره ۶۰/۳۰۲۵۶۷ مورخ ۹۸/۱۱/۱۴ بر اساس بند ۱ مصوبه شماره ۱۳۰۹۷۲/ت ۵۶۷۵۵ ه مورخ ۹۸/۱۰/۱۱هیات محترم وزیران پیرامون اصلاح‌ثبت سفارش مشمولان آیین‌نامه ساماندهی مبادله کالا در بازارچه های موقت مرزی به ثبت آماری ، واردات مشمولان آیین نامه فوق الذکر با معافیت گمرکی ۷۰۰ هزار تومان در ماه برای هر نفر گمرکات اجرایی مربوطه نسبت به انجام‌تشریفات گمرکی با در نظر گرفتن‌سقف معافیت برای هر فرد مشمول آیین‌نامه برابر با سقف واردات اقدام می نمایند.

 

_ نکته سوم: نوع کالاهای واردتی، شرایط استفاده تجار از کارت مرزنشینان جهت واردات کالا در قالب حق توکیل، نحوه دریافت حق مرزنشینان از تجار و تحویل آن به صاحبان کارت در زمان اجرای شدن طرح بعد از تائید ثبت نام‌نهایی خانوارها در سامانه جامع تجارت با تائید از سوی شورای ساماندهی مبادلات مرزی انجام خواهد شد.

 

_ لازم به ذکر است کارتهای مشمول معافیت گمرکی خواهند سد که در سامانه جامع تجارت تایید و از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به گمرک ایران ابلاغ و در سامانه گمرکات مشخصات کارت و صاحب آن ثبت شده باشد.

 

(( شرایط فعال سازی ،تمدید و یا تعویض کارتهای الکترونیک مرزنشینان))

 

_ سرپرستان خانوار (دارندگان کارت الکترونیک) با همراه داشتن کارت الکترونیک مرزنشینان به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه نمایند.

 

- در صورتی که کارت الکترونیک مرزنشینی آنها تاریخ اعتبارآن‌منقضی نشده باشد و مشخصات صاحب کارت قبلا" بعنوان‌مرزنشین مشمول مبادلات مرزی در سامانه جامع تجارت تائید شده باشد کارت وی به روز رسانی و ثبت نام‌مجدد انجام خواهد شد.

 

_ در صورتی که فرد دارای کارت، اعتبار کارت وی منقضی شده باشد می بایست اول تاریخ اعتبار کارت خود را تمدید و بعدا" جهت به روز رسانی کارت اقدام‌نماید و این احتمال وجود دارد که فرد دارای کارت مرزنشین مشمول مبادلات مرزنشینی نباشد و در این سامانه ثبت نام مجدد وی انجام نپذیرد و این فرد صرفا" از مزایای مرزنشینان و تعاونی مرزنشینان در قالب سهمیه ارزی سالیانه که به مرزنشینان تعلق خواهد گرفت می تواند استفاده نماید؛ که پیش تر توضیح داده شد. ولی افرادی که لیست آنها تحت عنوان اقامت سه ساله در روستا و جزء مناطق مشمول طرح‌می باشد ثبت نام آنها انجام خواهد شد.

 

نکته مهم:
در خصوص افرادی که مزدوج هستن ، و یا کمتر از سه سال در روستا اقامت دارند( بعد از تائید لیست ساکنین روستاهابه روستا برگشتن) منتظر اطلاعیه های بعدی باشند که در صورت اعلام شرایط ثبت نام افراد جدید از سوی کارگروه ماده ۱۲ ، وزارت صنعت ، معدن و تجارت و یا شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان اطلاع رسانط خواهد شد و از مراجعه به فرمانداری و بخشداریها جدا" خوداری نمایند.

 

روابط عمومی فرمانداری شهرستان پاوه

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد