افتتاح ساختمان پزشكي قانوني مرحوم دكتر سابقي در پاوه

سرویس: فرهنگ و هنرکد خبر: 298204|18:17 - 1398/11/14
نسخه چاپی
افتتاح ساختمان پزشكي قانوني مرحوم دكتر سابقي در پاوه
ساختمان پزشکی قانونی پاوه با همتی بلند توسط خانواده مرحوم دکتر سابقی و پس از دو سال کلنگ زنی سرانجام افتتاح شد.

به گزارشهزار ماسوله، در آئین افتتاح این پروژه كه با حضور دكتر شمسياني، مشاور عالي سازمان پزشكي قانوني كشور، فرماندار پاوه، معاونت پزشكي قانوني استان، مسئولين شهرستان و اقشار مختلف مردم در مسجد ملا مقصود برگزار شد، امام جمعه پاوه در سخناني ضمن تبريك 41 مين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي و ضمن تشكر از افراد زحمتكش در آرامگاههاي پاوه و گراميداشت ياد و خاطره مرحوم دكتر سابقي اظهار داشت: پاوه پزشكي قانوني نداشت و براي ساده ترين مسائل بايد به شهرستان همجوار مي رفتيم.

 

ماموستا ملا قادر قادري با اشاره به آيه اي از قران كريم گفت: تغيير و پيشرفت هر جامعه اي در دستان خود مردم آن جامعه است و تغييرات در گرو افراد جامعه است و شانس و اقبال تحولي، را ايجاد نخواهد كرد.

 

وي گفت: خداوند در قرآن مي فرمايد كه دو شكر خدا و والدين را به جا آوريد و پيامبر بزرگوار اسلام(ص) نيز تشكر از مخلوقين را كه با علم، ثروت و قلمشان  بر جامعه تاثير گزار هستند اضافه كرده است.

 

ماموستا قادري با بيان اينكه اگر ما موفق باشيم و جامعه اي موفق را داشته باشيم بايد از خودمان شروع كنيم افزود: امروز با اين وضعيت اقتصادي اين كار بزرگ احداث ساختمان پزشكي قانوني توسط خانواده مرحوم دكتر سابقي انجام شده است پس اگر اراده كنيم مي توانيم به مرحله عمل برسانيم.

 

فرماندار شهرستان پاوه نيز در سخناني ضمن تبريك 41 مين بهار انقلاب اسلامي اظهار داشت: دكتر سابقي علاوه بر اينكه بر مردم سنگ تمام گذاشتند قدردان زحمات خدمتگزاران نيز بودند.

 

پرويز ايده پور با بيان اينكه در 90 سال پيش سازمان بلديه يا شهرداري امروز و 80 سال پش سازمان برنامه و بودجه يا سازمان و مديريت امروز تشكيل شدند گفت: بخاطر سامان بخشي به امورات شهري مسئولين و قانون گذاران سال 1335 به تشكيل شهرداري موافقت كردند.

 

وي افزود: بعضي از كارها همچون مديريت آرامستانها به شهرداري ها واگذار شد و در سال 75 كه 70 سال از تشكيل بلديه مي گذشت، در دستور كار جمهوري اسلامي ايران براي تشكيل سازمانهاي مردم نهاد و محول نمودن اين امورات به اين سازمانها قرار گرفت.

 

وي گفت: اما در شهرستان پاوه در تمام اين سالها امورات آرامستان ها در اختيار مردم بوده است و توسط هيئت امناها اداره شدهاست.

 

وي ادامه داد: فرهنگ در بستر اين شهر وجود دارد كه سالهاي سال شهرستان هاي ديگري به دنبال شخصيت هاي همچون عبدي ها و حسامي ها هستند بلكه هيئت امناي ارامستان ها را تشكيل دهند.

 

ايده پور گفت: در اين شهرستان وقتي كسي به رحمت خدا مي رود، كسي به دنبال كندن قبر در نيمه شب نيست و خودبخود اين امورات توسط اين افراد زحمتكش انجام مي شود.

 

فرماندار پاوه با بيان اينكه اين كار مباركي است لذا بايد قدردان باشيم گفت:چيزي كه در پاوه سينه چاك مي كند اراده است كه نهادينه شده است و مردم از مال خود چه در حيات و چه در ممات انفاق مي كنند.

 

وي در پايان گفت: امروز هم افتخار داريم كه ساختمان پزشكي قانوني را با نام دكتر سابقي افتتاح مي كنيم.

 

مهدي عبدي هم در سخناني در ابتداي مراسم با اشاره به احداث اين ساختمان گفت: امروز خدا را شاكريم كه شاهد افتتاح ساختمان پزشكي قانوني اين شهرستان كه حاصل زحمات مردم، مسئولين شهرستان و استان، امام جمعه محترم، فرماندار ، شوراي اسلامي شهر، و ... هستيم و لذا تقدير و تشكر وي‍ژه را دارم.

 

وي افزود: زمين احداث اين ساختمان با شيب 60 درجه بود كه باعث صرف هزينه هاي زياد ديگري همچون تخليه خاك آن به مقدار 300 ماشين سنگين شد .

 

وي گفت: اما خيري همچون دكتر سابقي از همان اوايل در ساخت اين ساختمان اعلام آمادگي كرد.

 

وي با اشاره به همياري هاي مردم با كمترين كمكهاي خود گفت: همين همياري هاي مردم باعث شد كه اميدي مضاعف براي احداث اين ساختمان را دشته باشيم .

 

وي گفت: در زماني كه نياز فوري به خريد مصالح اين ساختمان را داشتيم، كمكهاي مرحوم دكتر سابقي از ما قطع نشده است.

 

وي ادامه داد: پس از فوت ايشان و در زمان مراسم ترحيم آن مرحوم، امام جمعه محترم اظهار كردند كه بنا به اينكه باني اين كار خير توسط دكتر سابقي بوده است از خانواده ايشان درخواست داريم كه اين اثر ماندگار را با نام ايشان به ثبت و اتمام برسانند كه امروز ما شاهد افتتاح اين اثر با نام ان مرحوم هستيم.

 

عبدي با اشاره به هزينه هاي احداث اين ساختمان گفت: اين ساختمان در دو طبقه و با زيربناي 316 متر و با هزينه اي بالغ بر 550 ميليون تومان احداث شده است.

 

مدیرکل پزشکی قانونی کرمانشاه نيز در آیین افتتاح این ساختمان گفت: زمین ساختمان توسط هیأت امنای امور خیریه شهرستان پاوه اهدا شده و تمامی هزینه های ساخت آن را خانواده مرحوم دکتر مسعود سابقی(جراح خوشنام ارتوپدی استان کرمانشاه)تقبل کرده اند.

 

سلیم خانی افزود: این ساختمان در ۲ طبقه مجزا شامل سالن تشریح و ساختمان معاینات بالینی و مساحت ۳۱۶ مترمربع احداث و توسط اداره کل پزشکی قانونی استان کرمانشاه تجهیز شده است.

 

وی اضافه کرد: با افتتاح سالن تشریح این شهرستان دیگر نیازی به ارجاع اجساد به مرکز استان نیست و این کار موجب تسریع در انجام امور و همچنین عدم رفت و آمد غیرضروری به مرکز استان می شود که به معنی ارتقای عدالت اجتماعی و امنیت اقتصادی برای مردم منطقه است.

 

در ادامه خانم دکتر پانیذ سابقی دختر ارشد مرحوم سابقی در سخنانی که بصورت متن نوشته بود از تکلیف بازماندگان این چهره سرشناس و تداوم اهداف والای پدرشان از جمله مردمداری ، حق مداری ، قانونمداری ، عشق به خاک و مهین و مقدسات کشورمان گفت وی دلنوشته زیبایی را قرائت کرد و در آن گفت :

بنام طبیب مطلق

 

او که دلهای آشفته و بیمارمان را به یک توانای او سپرده ایم و به یاد انسانهای پاک و وارسته ای که خاک را برای رضای حق به افلاک پیوند داده اند و دستان پاک و سخاوتمندشان التیام بخش جسم خسته و دردمند خلق الله است.

 

خدای را سپاسگزارم که آرزو و تلاش بزرگمردی قانونمند و طبیبی حاذق به ثمر نشست تا در شهر و دیارش طبابت و قانون در امتزاجی زیبا مسیر رسیدن به عدالت و انصاف را شاهد باشد.

 

هر چند جسم نازنینش دیگر در میان ما نیست اما اهداف بزرگش ارجحترین میراث او و مهمترین تکلیف بازماندگانش در اجرای اهداف والایش خواهد بود.

 

ارج می نهیم قدوم مبارک مسئولین گرانقدر و بانیان جلیل القدری که در افتتاح اولین یادگار پدر همراهمان هستند تا چنین عملی زیبا معروف و مشهور و مرسوم گردد که علما و اطباء در امور خیر دست در دست مسئولین راه رسیدن به قانونمداری را تسهیل بخشند.

 

حضورتان تسلی بخش قلب بازماندگان علی الخصوص دختران داغدار می باشد.

 

سپاس بیکران ساحت تمامی مردم غیرتمند و مسئولین دلسوزی که در تمامی مراسمات تدفین و ترحیم پدر همراه و همدرمان بودند و فرصتی نیافتیم تا قدردان زحمات بی مانندشان باشیم.

 

و اینک سخنی با روح پاکت ای ستون زندگانیم.

 

پدرجان اولین و آخرین استاد علم و اخلاق ،بنده به عنوان فرزند ارشدت و نیز خواهران عزیزم با تو عهد و پیمان می بندیم که راهت را در مردمداری ، حق مداری ، قانونمداری ، عشق به خاک و مهین و مقدسات کشورمان با تقید به اخلاق و انسانیت و پیمودن مسیر نیکی و درستی ادامه دهیم و روح پاکت را همواره از خویشتن شاد و خشنود نگه داریم.

 

مبارکباد بر روح پاکت افتتاح پزشکی قانونی که کلنگ آغازش را زدی اما…..افتتاحش را در آسمان ها نظاره کردی. اولین باقیات الصالحات پس از عروجت مبارکباد.

 

همچنین در این مراسم لوح های تقدیری توسط مشاور عالی رییس سازمان پزشکی قانونی به پاس زحمات و پیگیری های ماموستا ملا قادر قادری امام جمعه پاوه و خانواده مرحوم سابقی تقدیم شد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد