غار «خالو حسین» در فهرست آثار ملی جایی ندارد/ میراث فرهنگی: این اثر به عنوان یک جاذبه گردشگری ثبت می‌شود

سرویس: اجتماعیکد خبر: 298092|22:37 - 1398/10/05
نسخه چاپی
غار «خالو حسین» در فهرست آثار ملی جایی ندارد/ میراث فرهنگی: این اثر به عنوان یک جاذبه گردشگری ثبت می‌شود
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: غار «خالو حسین» بخش باینگان شهرستان پاوه، به صورت ملموس یا ناملموس شرایط ثبت اثر ملی را ندارد.

به گزارشهزار ماسوله، به نقل از

خبرگزاری فارس از کرمانشاه، غار سنگی «حسین کوهکن» نام غاری دست‌ساز است که در منطقه توریستیمیگورهاز توابع شهر بانه‌ورهبخشباینگانشهرستان پاوه، استان کرمانشاه قرار دارد.

این غار توسط مردی کرد به نام خالو حسین کوهکن معروف به فرهاد دوم از اهالی بانه‌ورهایجاد شده که فقط یک پا داشت. وی پس از 19 سال کندن صخره‌ها و ساخت سرپناه برای خود و فرزندانش؛ در تاریخ  پنجم مردادماه سال 95، درگذشت.

این بنا از چهار خانه مجزا و 9 اتاق تشکیل شده که در بعضی نقاط نسبت به سطح زمین ارتفاع کمتری دارد.

خالوحسینخانه‌هایش را به طول 2 تا سه متر و ارتفاع 1.2 تا 1.7 متر ساخته است. ورودی اصلی سرا در قسمت شمالی و پشت صخره، واقع است.

ورودی غار، دریچه‌ای باریک در دل صخره با شیبی اندک و ارتفاعی کوتاه و چند پله دارد. در محل ورود، دالانی بسیار کوچک به سه ورودی دیگر ختم می‌شود، در این غار سنگی دستشویی و حمام نیز ساخته شده است.

اما این غار شگفت‌انگیز هنوز ثبت ملی نشده است برای اطلاع از دلیل عدم این ثبت، به سراغ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه رفتیم.

امید قادری در خصوص اینکه چرا غار خالو حسین درباینگانبه ثبت تاریخی نرسیده است؟ به خبرنگار فارس، گفت: واقعیت موضوع این است، یک اثر برای اینکه به صورت ملموس ثبت ملی شود باید در یک بنای و یا محوطه تاریخی باشد و یا قدمت تاریخی حداقل بیش از 100 سال را دارا باشد.

وی افزود: با توجه به ضوابط حاکم بر میراث فرهنگی این مجموعه شامل ثبت ملی نمی‌شود، چون آیتم‌های که برای ثبت اثر ملموس در نظر گرفته شده را ندارد، این بنا جدید است و عمرش به 100 سال نمی‌رسد.

قادری در توضیح ثبت آن به صورت ناملموس هم، تصریح کرد: اگر میراثی، رسومی، آدابی و سننی در طول سال‌ها باشد به صورت ناملموس به ثبت می‌رسد که در این مورد آداب و سنن خاصی ندارد که به صورت ناملموس ثبت شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: این اثر را می‌توان به عنوان یک جاذبه گردشگری ثبت کرد که در این راستا مسئله اصلی راه دسترسی با این غار است، البته مطالبه‌گری خود را طی مکاتباتی با فرمانداری پاوه و راه و شهرسازی انجام داده‌ایم که با درست شدن راه‌ دسترسی، مجوز ثبت گردشگری آن از سوی میراث فرهنگی ارائه می‌شود.

وی در ادامه به ظرفیت‌ها پتانسیل‌های گردشگری و صنایع دستی فراوانی در بخشباینگانشهرستان پاوه اشاره کرد و افزود: بخشباینگانبه خصوص روستایزردوییآن در خصوص ثبت اثرها ناملموس در حوزه رسوم، سنن و آداب در استان رتبه اول را دارد.

وی به وجود اقامتگاه‌های بوم‌گردیفراوانیدر این بخش اشاره و بیان کرد: فعالان گردشگری در حوزهباینگانبسیار فعال هستند و بیشتر مواقع خود زحمت تکمیل پرونده‌های ثبتی آثار ناملموس را متحمل می‌شوند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد