اغتشاش و ویرانی و کشتن ممنوع و مردود است/ مردم پاوه در وقایع اخیر با اعتدال و عقلانیت رفتار کردند

سرویس: صرفا جهت اطلاعکد خبر: 298023|23:07 - 1398/09/01
نسخه چاپی
اغتشاش و ویرانی و کشتن ممنوع و مردود است/ مردم پاوه در وقایع اخیر با اعتدال و عقلانیت رفتار کردند
امام جمعه پاوه گفت: در اصل ۲۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی اذن و اجازه داده شده که اگر تجمع مردم مخل نظم عمومی نباشند می‌توانند تجمع و ابراز عقیده نموده و مطالب خود را به حاکمیت بگویند ولی اغتشاش و ویرانی و آتش زدن و کشتن ممنوع و مردود است و مشکلی را حل نخواهد کرد.

به گزارشهزار ماسوله، امام جمعه پاوه در خطبه های نماز جمعه این هفته با اشاره به قضایای اخیر در کشور اظهار داشتند: این نوع قضایا که جمعی از افراد نسبت به موضوعی اعتراض کنند چیز جدیدی نیستند و در کشورهایی چون امریکا، کانادا و فرانسه نیز که ازنظر مالی و اجتماعی قوی‌تر هستند این‌گونه اعتراضات نیز انجام می‌گیرد، طبیعی است ما هم در مملکت خود باید این‌گونه اعتراضات را غریب ندانیم.

 

ایشانتصریح کردند: از قدیم گفته‌اند همواره ۵۰ ٪ تودۀ مردم از حاکمان خود ناراضی هستند؛ همچنان که در تاریخ می‌بینیم حضرات عثمان و علی (رضی الله عنهما) به دست همکیشان خود به شهادت رسیدند. پس این موضوع تازگی ندارد رعایا بعضاً از حاکمان خود و شیوه مدیریت آنها راضی نیستند. «إِنَّ نِصفَ الناسَ أَعداءٌ لمن ولِیَ الأحکامَ هذا إِنَّ عَدِل»

 

ماموستا قادریاضافه کردند: ما جهان‌سومی‌ها هنوز نمی دانیم که چگونه خواسته های مدنی خویش را به حاکمان برسانیم و به‌محض اعتراض تخریب، ویرانی و اغتشاش را به دنبالش شاهدیم و این امر باعث می شود نتیجه ای هم نخواهیم گرفت و بعضاً به ضررمان تمام می شود.

 

ایشاننحوه اعلامطرح افزایش قیمت بنزین را همراه با حکمت ندانستندو گفتند:دولت می‌داند که از یک طرف کشور چندین سال است تحت محاصره اقتصادی و خصوصاً در یک سال گذشته زندگی مردم با زحمت و سختی همراه شده است. از طرفی دیگر انتخابات را در پیش داریم و دولت می‌خواهد مردم چند ماه دیگر پای صندوق‌های رأی بیایند. لذا باید از هم‌اکنون زمینه را فراهم می‌کرد.

 

 ماموستا قادریبا اشاره به اینکه در پیشبرد کارهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و نظامی در عصر ما اساس بر تبلیغ است، خاطرنشان کردند:رادیو و تلویزیون و به‌طور کل رسانه در اختیار دولت بود؛ اگر به ائمۀ جمعه هم اعلام می‌کردند، مردم را توجیه می‌کردیم که دولت مشکلات دارد و برای رفع آن‌، همه باید دولت را کمک کنیم؛ یقیناً با این توجیهات حداقل صف انسان‌های مخلص و مغرض جدا می‌شد.

 

امام‌جمعۀ پاوهبا بیان اینکه ۳ برابر کردن قیمت بنزین لاجرم در تمام شئون زندگی تأثیرگذار خواهد بود اضافه کردند: در اصل ۲۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی اذن و اجازه داده شده که اگر تجمع مردم مخل نظم عمومی نباشند می‌توانند تجمع و ابراز عقیده نموده و مطالب خود را به حاکمیت بگویند ولی اغتشاش و ویرانی و آتش زدن و کشتن ممنوع و مردود است و مشکلی را حل نخواهد کرد.

 

ایشانبه اعتراضات دو شهر کردنشین مریوان و جوانرود اشاره کردند و گفتند:هرچند در بعضی مناطق کردنشین چون کرمانشاه و سنندج اغتشاشاتی کوچک شکل گرفت اما در جوانرود و مریوان به نسبت جمعیت این اغتشاشات بیشتر نمود داشت.

 

ایشانبا اشاره به دستگیری عده ای در شهرهای جوانرود و مریوان افزودند: از مسئولین محترم جمهوری اسلامی توقع دارم به شکرانۀ آنکه دشمن ‌شاد نشد و کف پیروزی نزد با دستگیرشدگان با مسامحه رفتار شود.

 

ماموستا قادریبابیان اینکه اشتباه عده‌ای قلیل نباید سبب بدبینی به تمام مردم آن شهر و دیار شود، خاطرنشان کردند:مردم شریف جوانرود برادران ما هستند؛ هرچند افرادی اعمال خلافی را مرتکب شده‌اند، لیکن معتقدم باید مسئولین محترم نسبت به بقیه با دید باز نگاه کنند.

 

امام‌جمعۀ پاوهتصریح کردند:مردم جوانرود و مریوان ۴۰ سال است با این انقلاب بوده و خون‌ها داده و زحمت کشیده‌اند؛ نباید اشتباهات آن عدۀ قلیل سبب بدبینی نسبت به بقیه شود؛ قاطبه مردم برادرو عزیز ما هستند.

 

حاج ماموستا قادریاز مردم شریف پاوه به خاطر صبر و متانت در قضایای اخیر تشکر کردندو گفتند:هرچند جمعی به ما دشنام می‌دهند و ما را بی‌غیرت می‌دانند، اما تاریخ این دیار نشان می‌دهد ما در طول تاریخ مردمانی با غیرت بوده اما همواره عقلانیتمان بر احساساتمان ترجیح دارد.

 

ایشانافزودند: شیخ عبدالقادر گیلانی (علیه‌الرحمه) می‌فرماید: سعی کنید در زندگی خود در مسیر و محور حق قدم بردارید و از روی احساسات و عواطف تصمیم‌گیری نکنید.«سیروا علی الحق و لا تسیروا علی العواطف»

 

 ماموستا قادریبرکت مراسم باشکوه و معنوی میلاد پیامبر اکرم (ص) پاوه را در ایجاد اعتدال در این شهر بسیار مؤثر دانستندو گفتند:این مراسم باشکوه تحت عنوان محمد پیامبر اعتدال و عقلانیت، آبرویی برای شهر شد و به لطف پروردگار در این هفته هم اعتدال و هم عقلانیت در شهر پاوه رعایت شد و به برکت رسول‌الله و برکت آن مراسم و روح پاک رحمة للعالمین شهر ما آرام و مردم ما هم با عقلانیت برخورد کردند. لذا ممنون همه مردم هستم و از همه جوانان عزیز پاوه، بازاریان، فرهنگیان و مسئولان شهر تشکر می‌کنم. خداوند توفیق دهد در آینده هم سعی کنیم عقلانیت ما مقدم بر احساساتمان باشد.

 

امام‌جمعۀ پاوهدر پایاناز مسئولان خواستند در نوع برخوردها تجدیدنظر و در رفع مشکلات مردم بکوشندو خاطرنشان کردند:مسئولان باید برای پر کردن خلأهای به وجود آمده بکوشند و در حد توان درصدد رفع مشکلات مردم باشند؛ کسانی که به بهانه گرانی بنزین به خیابان آمده‌اند، اکثراً مشکلات درونی دیگری داشتند و بنزین را بهانه کردند؛ ان شاء الله مسئولان محترم به هر شیوۀ ممکن برای حل مشکلات این مردم که ملتی باوفا هستند، قدم بردارند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد