هجوم ترکیه به مردم کُرد بی‌دفاع سوریه به هر دلایلی ، محکوم و رد است

سرویس: صرفا جهت اطلاعکد خبر: 297941|13:22 - 1398/07/20
نسخه چاپی
هجوم ترکیه به مردم کُرد بی‌دفاع سوریه به هر دلایلی ، محکوم و رد است
امام جمعه پاوه با بیان اینکه خنجر را آمریکا با چراغ سبز روسیه از پشت به کردهای سوریه زده و هجوم را هم آقای اردوغان انجام داده است؛ افزودند : هجوم ترکیه به کشور سوریه و به مردم کُرد بی‌دفاع به هر دلایلی باشد محکوم و رد است.

به گزارشهزار ماسوله، امام جمعۀ پاوه در بخش سوم خطبه‌ها به حملۀ ترکیه به مناطق کردنشین سوریه اشاره کردند و گفتند: همه ما مسلمانان نسبت به این مسئله ناراحت هستیم و غصه می‌خوریم؛ امروز نزدیک ساعت ۱۲ ظهر از طریق شبکه الجزیرۀ مباشر دیدم در شهر رأس العین مشغول پخش اذان ظهر جمعه‌اند و از طرف دیگر شهر توپ باران و در کنار مساجد دود بلند می‌شد؛ با دیدن این حالت اشک در چشمانم جمع شد و با خود گفتم: «بِأَیِّ ذنبٍ؟!» به کدامین گناه مردم کشته می‌شوند؛ چرا این مردم مسلمان باید در روز جمعه که سید الایام است با ترس نماز بخوانند و زیر رگبار گلوله و توپ ‌این واجب الهی را انجام دهند؟
ایشان در ادامه با اشاره به آیۀ ۴۴ سورۀ نور «يُقَلِّبُ اللَّهُ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَعِبْرَةً لِأُولِي الْأَبْصَارِ» گفتند: تغییرات و تاریک و روشن شدن‌های پی‌درپی درس و عبرت‌اند؛ اما ما کردها در طول تاریخ حاضر به عبرت گرفتن نبوده و نیستیم.
خطیب جمعۀ پاوه با اشاره به اینکه کردها همواره به کسانی تکیه کرده‌اند که در لحظات حساس به آنان خنجر زده‌اند، خاطرنشان کردند: در آذر ۱۳۲۵ شوروی به قاضی محمد پشت کرد و جمهوری مهاباد شکست خورد؛ قیام بارزانی در سال ۱۳۵۴ بعد از امضای معاهده بین رژیم بعث و محمدرضا شاه در الجزایر با دسیسه آمریکا شکست خورد و حتی اجازه ندادند در وقت فوت مرحوم بارزانی، جسدش را در عراق دفن کنند؛ حدود ۲۰ سال پیش هم آقای عبدالله اوجالان که در گمنام‌ترین کشور آفریقایی خود را پنهان کرده بود با دسیسه آمریکا و توسط سازمان سیا شناسایی و محاصره و نهایتاً دستگیر و تحویل دولت ترکیه گردید و قضیه کرکوک هم در جریان همه پرسی دو سال پیش، با چراغ سبز آمریکا صورت گرفت، اما ما کردها هیچ‌گاه از این وقایع درس نگرفتیم.
ماموستا قادری افزوند: در جریان سقوط داعش آمریکا از کردهای سوریه برای پاکسازی داعش در شهرهای حسکه، رقه و ... بعنوان سرباز خود استفاده کرد، اما همه دیدیم ترامپ دیوانه پشت آن‌ها را خالی کرد و با بیان اینکه من نمی‌توانم سرمایۀ آمریکا را برای آنان هزینه کنم و زندانیان داعش را حفاظت نمایم، از پشت به آن‌ها خنجر زد و آنان را در تیررس ترکیه قرارداد.
امام‌جمعۀ پاوه به طرح چند کشور اروپایی به شورای امنیت برای محکومیت حمله ترکیه به مناطق کردنشین سوریه اشاره کردند و گفتند: این طرح با مخالفت روسیه و چین روبرو و این دو کشور تهدید کردند اگر چنین طرحی در شورای امنیت به تصویب برسد آن را وتو خواهند کرد.
ایشان با بیان اینکه خنجر را آمریکا با چراغ سبز روسیه از پشت به کردهای سوریه زده و هجوم را هم آقای اردوغان انجام داده است؛ افزودند : هجوم ترکیه به کشور سوریه و به مردم کُرد بی‌دفاع به هر دلایلی باشد محکوم و رد است.
 ماموستا قادری سپس حملات کاربران فضای مجازی به اسلام و قرآن را در طی این دو روز عملی ناپسند دانستند و گفتند: اگر آقای اردوغان عملی مرتکب شده چرا به قرآن اهانت می‌کنید؟ قسم به خدا آنچه بر سر این ملت مسلمان می‌آید، به خاطر پشت کردن آن‌ها به قرآن است؛ کجای قرآن اجازه داده است که مردم بی‌گناه کشته و دربه‌در شوند.
امام‌جمعۀ پاوه در پایان سخنان خود گفتند: اهانت به قرآن و دین و رجال دین در قبال عمل یک نفر عقلاً، شرعاً و عرفاً عملی قبیح و ناپسند است.
ایشان خطاب به جوانان کُرد افزودند: دفاع از کُرد و اهانت به اسلام برای ملت ما زیبنده نیست و مردود است؛ شک نکنید پشت این شعارها علیه دین و شخصیت‌های دینی نکات و نیات خطرناکی نهفته است، باید همه هشیار باشیم.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد