کاهش قیمت گوشت قرمز، از مطالبات مردم / بررسی دلایل عدم کاهش گوشت قرمز

سرویس: اجتماعیکد خبر: 297936|11:25 - 1398/07/20
نسخه چاپی
کاهش قیمت گوشت قرمز، از مطالبات مردم / بررسی دلایل عدم کاهش گوشت قرمز
قریب به یک سال است که به دلایل گوناگون قیمت گوشت قرمز افزایش چشم‌گیری پیدا کرده، اما تصور بر این بود که قیمت آن پس از گذشت دو ماه سیر نزولی پیدا کند، اما این روند ادامه پیدا کرد و پس از گذشت یک سال خبری از کاهش قیمت این کالای اساسی در سطح شهر پاوه نشد.

به گزارشهزار ماسوله،  قریب به یک سال است که به دلایل گوناگون قیمت گوشت قرمز افزایش چشم‌گیری پیدا کرده، اما تصور بر این بود که قیمت آن پس از گذشت دو ماه سیر نزولی پیدا کند، اما این روند ادامه پیدا کرد و پس از گذشت یک سال خبری از کاهش قیمت این کالای اساسی در سطح شهر پاوه نشد.

 

تفاوت فاحش قیمت گوشت قرمز در روستاهای اطراف شهر پاوه نسبت به خود این شهر هم جالب توجه است و اکثر مردم گوشت را در اطراف پاوه و یا حتی در شهرستان های همجوار تهیه می کردند.

 

اما در یک هفته اخیر با ابلاغ قیمتها یک کاهش قیمت‌ برای گوشت اعمال شده است به طوری که پیش از این گوشت گرم گوسفندی 105 تا 110 هزار تومان به فروش می رسید، اما اکنون  به 85 هزار تومان کاهش پیدا کرده است.

 

رئیس اتحادیه قصابان پاوه در گفتگویی با خبرنگار هزارماسوله در خصوص کاهش قیمت گوشت قرمز اظهار داشت: با مصوب شدن کاهش قیمت گوشت در پاوه، برخی از قصابان این شهر به نرخ مصوب شده اعتراض کردند و در ابتدا اجازه نمیدادند که قیمت گوشت در بازار کاهش پیدا کند.

 

ولی محمد توفیقی افزود: با اعمال این قیمت، خواستار فرصت چند روزه برای فروش گوشت خود در مغازه شدند، و گفتند که گوشت جدید را با همین قیمت به فروش می رسانیم.

 

وی با بیان اینکه قصابان نسبت به تعیین نرخ این کالا توسط اتحادیه اعتراض خواهند کرد، گفت: نظارت و اعمال کاهش قیمت توسط فرمانداری و شخص فرماندار صورت گرفته است و این اتحادیه از مصوب کردن قیمت آن اطلاعی نداشت.

 

وی افزود: در حال حاضر گوشت گرم گوسفندی هر کیلو 85 هزار تومان، گوشت گوساله بدون استخوان 75 هزار تومان و گوشت گوساله مخلوط 65 هزار تومان به فروش می رسد.

 

آنچه که حائز بیان است این است که در چند سال اخیر قیمت گوشت قرمز در شهر پاوه نسبت به روستاها و شهرستان های اطراف بیشتر بوده است که همواره مردم به دنبال چرایی تفاوت قیمت این کالا با روستاهای اطراف بودند و کاهش قیمت آن از مطالبه های مردم در چند سال اخیر بوده است که بالاخره این کاهش قیمت برای این کالا اعمال شد.

 

یکی از شهروندان شهر پاوه نیز در گفتگو با خبرنگار هزارماسوله اظهار کرد: ما گوشت قرمز مورد نیاز برای خانواده و یا بستگان نزدیک خود را از  روستای میر عبدلی در 20 کیلومتری پاوه با توجه به آنکه قیمت آن نسبت به پاوه ارزان تر است، تهیه می کنم.

 

وی افزود: اکنون که قیمت این کالا در پاوه کاهش پیدا کرده و یکی از مطالبات ما بوده است، در شهر پاوه تهیه خواهم کرد.

 

گفتنی است طی چند سال گذشته تاکنون عکس‌العمل‌های متفاوتی در تقابل با گرانی اجناس را شاهد بوده‌ایم. کمپین‌های مختلفی تحت عناوین تحریم اجناس گوناگون از جمله نخریدن خودرو، نخریدن مواد غذایی مانند مرغ و ...تحت حمایت برخی افراد حقیقی و حقوقی و ... در سطح کشور و استان مطرح شد.

 

برخی‌ها به کمپین‌ها پیوسته‌اند و بعضی‌ها دیگر گردانندگان این قبیل کمپین‌ها را وابسته به معاندین خارجی و یا رقبای داخلی دانسته‌اند...

 

 فارغ از اهدافی که گردانندگان و مبارزان با گرانی در نظر داشته‌اند، می‌دانیم که نوسانات بازار ارز و تحریم‌های مکرر، راه را برای سو استفاده کنندگان از آشفتگی بازار باز کرد و عده‌ای سودجو تا جایی که برایشان امکان داشت قیمت برخی کالاها و خدمات را بالا بردند. این در حالی بود که نرخ ارائه شده کالایشان ارتباطی اندک با قیمت ارز و تحریم داشت‌.

 

در این میان برخی عکس‌العمل‌های مردمی در تقابل با گرانی‌ها قابل توجه بود. از جمله این اقدامات خریدن گوجه‌فرنگی‌ها در زمان ارزانی و آماده کردن ربّ سنتی به کمک خانواده است. گاهی رسانه‌ها نیز به کمک مردم آمده و در شهرستان کوچک و مرزی مانند پاوه کمپین نخریدن گوشت را پیشنهاد می‌دهند. اما سوال اینجاست آیا این کمپین‌ها توانسته است موثر واقع  شود و آیا اصناف، بازاریان و مسئولین همراه با دغدغه‌های مردم در پشتیبانی از حقوق مردمی سبد کالایشان را تغییر داده‌اند؟!

 

پاسخ را بایست در تحقیقی میدانی جست، منتظر عکس‌العمل صنف خواروبارفروشان در عرضه قیمت نهایی ‌که اصناف تعیین کرده و بایست عمل شود،خواهیم ماند، که متاسفانه خبرهای خوبی در این زمینه به گوش نمی‌رسد...

 

در نهایت اینکه اگر نرخ اجناس و کالاها توسط بازاریان یا هر عامل دیگری تخت گاز ، بالا برود و بالا بماند، نه تنها معیشت اقشار ضعیف را تحت شعاع قرار خواهد داد، بلکه درکل بر اقتصاد یک منطقه و استان تاثیر منفی خواهد گذاشت. عده‌ای اندک منتفع خواهند شد و اکثریتی در عذاب و سختی معیشت گرفتار خواهند ماند.

 

نتیجه این خواهد بود، بدون تشکیل هیچ کمپینی خود به خود مردم نخواهند توانست کالایی ضروری و مهمی مانند گوشت را در سبد خانواده قرار دهند و بجای تشکیل کمپین‌های فضای مجازی، اجبار گرانی کالایی در فضای واقعی مردم را مجبور به نخریدن کالایی خواهد کرد یا همان کالا را در شهرها و مکان‌هایی خارج از شهرستان تهیه خواهند کرد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد