آزاد توفیق استاندار حلبچه‌ در گفتگو با کردپرس تاکید کرد:

نقش مهم تاسیس بازارچه سازان و رسمی شدن مرزهای شوشمی و شیخ‌صله بر افزایش مبادلات بازرگانی اقلیم با ایران

سرویس: اجتماعیکد خبر: 297915|16:51 - 1398/07/12
نسخه چاپی
نقش مهم تاسیس بازارچه سازان و رسمی شدن مرزهای شوشمی و شیخ‌صله بر افزایش مبادلات بازرگانی اقلیم با ایران
آزاد توفیق استاندار حلبچه‌ در گفتگو با کردپرس، جزئیات و نتایج دیدار با هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه را تشریح و بر اهمیت رسمیت یافتن دو دروازه‌ مرزی این استان و تاسیس بازارچه مرزی سازان در افزایش حجم مبادلات بازرگانی با ایران تاکید کرد.

به گزارشهزار ماسوله، هیئتی از استان کرمانشاه به ریاست هوشنگ بازوند استاندار چهارشنبه 10 مهر/2 اکتبر به حلبچه در اقلیم کردستان سفر کرد و با مقامات اقلیم و این استان از جمله وزیر اوقاف، آزاد توفیق استاندار حلبچه و نوخشه ناصح فرماندار حلبچه دیدار کرد.

آزاد توفیق استاندار حلبچه‌ درباره‌ محور گفتگوها در دیدار با هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه به‌ کردپرس، گفت: در دیدار با استاندار کرمانشاه‌ و هیئت همراه،‌ بر سر مجموعه‌ ای از مسائل گفتگو و رایزنی صورت گرفت. 8 ماه‌ پیش از سوی استانداری حلبچه‌ سفری به‌ استان کرمانشاه‌ داشتیم. در این سفر توافقی 16 بندی میان استان حلبچه‌ و استان کرمانشاه‌ منعقد شد. در نشست دیروز بر اجرایی شدن تمامی بندهای این توافق تاکید گردید. همکاری جمهوری اسلامی ایران با دولت اقلیم کردستان و استان حلبچه‌ در حوزه‌ تردد مسافران و گردشگران در دروازه‌ های مرزی و تسهیل مکانیسم و روند اداری آن، همکای و هماهنگی جدی در ارتباط با روند مداوای مجروحین شیمیایی حلبچه‌ و تعیین سرنوشت کودکان گمشده‌ حلبچه‌ به‌ عنوان موضوعاتی مهم، از جمله‌ مهم ترین محورهای توافق و گفتگوی میان دو هیئت بود.

آزاد توفیق افزود: روابط تجاری دولت اقلیم کردستان و استان حلبچه‌ با استان کرمانشاه‌ در حوزه‌ های کشاورزی، صنایع و بازرگانی و همچنین رسمی کردن دروازه‌ های مرزی شوشمی و  شیخ صله و تلاش برای احداث یک بازارچه‌ مرزی و همکاری های فرهنگی و هنری فی مابین از دیگر محورهای مهم گفتگوی میان ما و استاندار کرمانشاه‌ بود.

هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه طی کنفرانس خبری مشترک در روز چهارشنبه 10 مهر ماه‌ با استاندار حلبچه‌ ضمن اعلام به رسمیت شناختن دو گذرگاه مرزی شوشمی و شیخ صله با استان حلبچه از سوی هیئت دولت ایران برای تردد مسافرین، تاکید کرد اگر اجرایی شدن این تصمیم مدت زمان بیشتری به طول انجامید، راهکارهای دیگری برای تردد مسافرین از این گذرگاه ها در پیش گرفته می شود.

استاندار حلبچه‌ درباره‌ اقدامات انجام شده‌ از سوی اقلیم کردستان برای به‌ رسمیت شناختن گذرگاه های مرزی شوشمی و پشته و دیگر مسائل مربوطه‌، گفت: به‌ رسمیت شناختن این دو گذرگاه‌ مرزی از سوی ایران باید از سوی وزارت خارجه‌ این کشور به‌ وزارت خارجه‌ عراق اعلام شود و این وزرتخانه‌ هم از طریق وزارت کشور عراق و وزارت داخلی اقلیم کردستان به‌ ما ابلاغ نمایند و ما نیز امورات لازم در این باره‌ را انجام خواهیم داد.

وی درباره‌ بندهای اجرایی نشده‌ توافق 16 بندی میان استان های حلبچه‌ و کرمانشاه‌ و دلایل اجرایی نشدن آن ها، گفت: اصلی ترین موارد توافق میان دو استان که‌ اجرایی نشده‌ اند مربوط به‌ بندهایی است که‌ به‌ صورت مستقیم با وزارتخانه‌ های خارجی ایران و عراق ارتباط دارند به‌ ویژه‌ به‌ رسمیت شناختن دروازه‌ های مرزی و تردد مسافران و مسائل امنیتی ، این موضوعات منوط به‌ اتخاذ تصمیم در سطوح عالی است.

آزاد توافیق اشاره‌ کرد: یکی دیگر از موارد، مربوط به‌ اشتغالزایی در حلبچه‌ است و برای این که‌ در این استان فرصت های شغلی ایجاد شود لازم است بازارچه مرزی «سازان» که‌ 14 کیلومتر با حلبچه‌ فاصله‌ دارد تاسیس شود که‌ این مهم می تواند بر افزایش حجم مبادلات بازرگانی و روابط تجاری میان ایران و اقلیم کردستان و استان حلبچه‌ تاثیر بسزایی داشته‌ باشد. باز هم تاکید می کنم که‌ اجرایی شدن همه‌ این موارد نیازمند موافقت رسمی وزارت خانه‌ های خارجه‌ و کشور ایران و عراق و وزارت داخلی اقلیم کردستان هستند. از سوی دو کشور کمیته‌ ای مشترک تشکیل شده‌ است که‌ ماهانه‌ نشست برگزار می کنند تا مکانیسم اجرایی شدن امور را مشخص کنند.

استاندار حلبچه‌ درباره‌ همکاری هایی که‌ ایران می تواند با اقلیم کردستان و به‌ ویژه‌ استان حلبچه‌ برای توسعه‌ این استان و افزایش حجم مبادلات تجاری آن با کرمانشاه‌ و دیگر استان های ایران داشته‌ باشد، اظهار کرد: استان حلبچه‌ دارای ظرفیت های بالای کشاورزی و سیاحتی است. ایران در حوزه‌ صنایع کشاورزی به‌ ویژه‌ تامین تجهیزات و ادوات کشاورزی و کودهای شیمایی و نیروها و کارشناسان کشاورزی می تواند با حلبچه‌ همکاری داشته‌ باشد. منطقه‌ ما منطقه‌ ای توریستی است و به‌ دلیل نزدیکی به‌ استان های کرمانشاه‌ و کردستان می توانیم در این حوزه‌ هم همکاری داسته‌ باشیم.

آزاد توفیق افزود: با توجه‌ به‌ وجود دو دروازه‌ بزرگ مرزی در استان حلبچه شامل شوشمی و شیخ صله در حوزه‌ های صنایع و تجارت هم می توان همکاری های مثمرثمری داشته‌ باشیم ‌.  اگر این دو دروازه‌ مرزی رسمیت یابند و اقدامات لازم برای توسعه‌ آن ها صورت گیرد، می توانیم از هممکاری ها و توانمندی های جمهوری اسلامی ایران  و استان کرمانشاه‌ در حوزه‌ های صنایع و مواد بهره‌ ببریم.

مصاحبه: حسن صالحی سرویس عراق و اقلیم کردستان خبرگزاری کردپرس

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد