ماموستا قادری:

معرفی اسلامی خشن توسط داعش، بزرگترین ضربه به اسلام بود

سرویس: اجتماعیکد خبر: 297911|16:18 - 1398/07/12
نسخه چاپی
معرفی اسلامی خشن توسط داعش، بزرگترین ضربه به اسلام بود
امام جمعه پاوه گفت: بزگترین ضربه ای که به اسلام دراین دوران وارد شد توسط داعش بود که اسلامی خشن را به دنیا نشان داد .

به گزارشهزار ماسوله، ماموستا ملا قادر قادری روز پنج‌شنبه۱۱/7/98 در مراسم آغاز سال تحصیلی مدارس علوم دینی اهل سنت استان کرمانشاه که در جوانرود برگزار شد ضمن تبریک به مناسبت آغاز سال تحصیلی مدارسگفتند: بسیار خرسندم امروز در شهر شیرمردان جوانرود در خدمت شما هستم. بنده برای دیدار اعزۀ علما و طلبه‌های عزیز آمده‌ام و از مسئول محترم دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در امور اهل سنت استان کرمانشاه به‌عنوان بانی جلسه به خاطر چنین جلسۀ خوبی تشکر می‌کنم.

 

ایشانسپس به نحوۀ شکل‌گیری شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت اشاره کردند و گفتند: در دوران ریاست جمهوری آقای دکتر احمدی‌نژاد در شورای انقلاب فرهنگی ماده واحده‌ای تصویب شد که باید مدارس علوم دینی اهل سنت و برنامه و درس آن‌ها زیر نظر حاکمیت باشد و برای انجام این امور شورایی به نام شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت تشکیل شد که در رأس آن مدیر محترم اوقاف و در داخل نیز دبیر شورای برنامه‌ریزیاداره‌اش را به عهده گرفتند.

 

ماموستا قادریافزودند: شورای اداره‌کننده آن ۷ نفر و بعضاً ۹ نفر از روحانیون اهل سنت از سیستان و بلوچستان، جنوب و بندرعباس، خراسان و ترکمن‌صحرا و ۳ نفر از علمای اهل سنت غرب کشور هستند و نمایندگان محترم ولی‌فقیه در دفتر مقام معظم رهبری نیز در شورای برنامه‌ریزی مدارس اهل سنت حضور دارند که بنده نیز به‌عنوان عضوی از آن شورا در خدمت شما هستم.

 

ویبه حاصل دو سال تحقیق شورای برنامه‌ریزی در مناطق اهل سنت اشاره کردند وگفتند: در این گزارش ۲۰۰۰ صفحه‌ای که نسخه‌ای از آن نیز در اختیار بنده قرار گرفته است از جمعیت اهل سنت ایران، ۵۹ ٪ شافعی، ۴۱ ٪ احناف و جمع قلیل هم در جنوب کشور حنبلی هستند.

 

ماموستا قادریاضافه کردند: در مناطق اهل سنت ایران ۱۷ هزار مسجد و ۱۰۰۰ مدرسه علوم دینی وجوددارد که در آذربایجان غربی مدارس اصلی ۳۰ مدرسه، کردستان ۱۰۰ مدرسه، کرمانشاه ۲۰، بوشهر ۱۵، هرمزگان ۵۷، سیستان ۸۰ و گلستان ۵۲ و خراسان ۲۰ مدرسه وجود دارند.

 

امام‌جمعۀ پاوهبا اشاره به اینکه مدارس اهل سنت غرب کشور هنوز به روش سنتی اداره می‌شوند، خاطرنشان کردند: مدارس علوم دینی سایر مناطق برنامه‌ریزی مدون دارند و دارای خوابگاه جدا، کتابخانه با هزاران جلد کتاب، آشپزخانه مجهز، نمازخانه و نشریه ماهانه بوده و مدارک طلاب آن‌هادر سراسر ایران مقبولیت دارد و حل مشکلات سربازی آنان بسیار سهل و آسان است واتاق تدریس مدرسین با امکانات کامل بوده و اساتید در کمال احترام و تأمین معیشت زندگی می‌کننددرواقع باید بپذیریم از مدارس مناطق کردنشین پیشی گرفته‌اند و ما نه وحدت داریم و نه نظم و ترتیب.

 

ماموستا قادریبه دلیل عدم توفیق مدارس علوم دینی در مناطق کردنشین اشاره کردند و گفتند: بزرگ‌ترین دلیل این است که ما باهم اختلاف داریم و در کنار هم نیستیم.

 

ماموستا قادریدر بخش دوم سخنان خود جهان اسلام را در بدترین وضع ممکن دانستندو گفتند: بزرگ‌ترینضربه‌ای که بر پیکره جامعه اسلامی بخصوص اهل سنت وارد شد ظهور داعش بود. اگرچهاصل داعش را غرب درست کرد تا بگویند اسلام دین خشونت است. این داعش بود که اسلام را به‌عنوان دین خشونت معرفی کرد و تا صدسال دیگر دنیای اسلام به زمان قبل از داعش بازنخواهد گشت.

 

امام‌جمعۀ پاوهخاطرنشان کردند: امروز دشمنان اسلام جنگ نرم را بهخانه‌های ما واردو رسانه‌ها و فضای مجازی در منازل ما حضوردارند و در فرزندان ما تأثیرکرده‌اندو از طرفی دیگر هم شاهد جنگ نظامی هم در افغانستان و پاکستان و کشمیر و عراق و سوریه و لیبی و یمن و فلسطین مظلوم هستیم و دشمنان به خاطر مصالح خودشان دارند سرمایه مسلمانان و نفت و گاز آن‌ها را به تاراج می‌برند.

 

ایشاندر ادامه به ۸ برنامۀ استعمار نو در ممالک اسلامی اشاره کردند و گفتند: دشمن برای پیشبرد برنامه‌های خود در ممالک اسلامی این ۸ برنامه را مدنظر دارد. ۱-مبارزه با آداب و سنن و اخلاق امت اسلام ۲-ترور شخصیت‌های مذهبیوملی ۳-ترویج برنامه‌های ضد دین ۴-شکست حریم خانواده‌ها ۵-ایجاد اختلاف قومی و مذهبی ۶-کشاندن جوانان به پوچ‌گراییو بی‌برنامگی و لاابالی‌گری ۷-زمینه‌سازی برای آنکه کار را به دست افراد بی‌پایهو اساس و ضعیف بدهند. ۸-تشویق به ابتذال و فساد اخلاقی و ترویجبی‌حجابی در جامعه

 

ماموستا قادریاضافه کردند: باید قبول کنیم این برنامه‌هایی را که شیاطین علیه ما به راه انداخته‌اند، در جذب طلاب و صفوف جمعه و جماعت ما تأثیرمنفی کرده و طلبه‌های ما کم شده‌اند. اگر ۳ سال پیش ما در مدارس اهل سنت کرمانشاه 280 طلبه داشتیم الآن به ۱۰۰ نفر هم نمی‌رسند.

 

امام‌جمعۀ پاوهدر بخش سوم سخنانشان به آیۀ ۱۱۰ سورۀ آل‌عمران«كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ» اشاره کردند و گفتند: خداوند بزرگ در این آیه به ما می‌فرماید: اگر شما امتی شایسته و خیر امت هستید به خاطر امربه‌معروف و نهی از منکر و دفاع از دین است. اگر از این مسئولیت شانه خالی کنید دیگر خیر امت نیستید. پس ما روحانیون مسئول هستیم و نباید از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنیم.

 

ایشانبه صفحۀ ۳۴۲ جلد دوم احیاء علوم الدین امام محمد غزالی اشاره کردند و گفتند: امام محمد غزالی می‌فرماید: بر مردمتکلیف است در هر محله وروستا و مسجدی یک نفر روحانی و فقیه حضور داشته باشند. پس حفظ طلبه یک تکلیف است امام محمد غزالی اضافه می‌کند بر هر طلبه و روحانی که از دین آگاهی دارند،واجب است بعد از انجام نمازهای فرض در خانه ننشیند بلکه باید به خارج محل زندگی خود سفر کنند بخصوص مناطقی که کسی را ندارند مثل مناطق عرب نشین و کردنشین.

 

ماموستا قادریبابیان اینکه علمای مناطق کردنشین بازحمات و رنج کشاورزان و کارگران و باغداران و حیوان داران کردستاندرس خوانده و به اینجا رسیده‌اند، خاطرنشان کردند: از زمانی که اسلام به مناطق کردنشین واردشدهعلمای ما با نان مردم و زحمات آنان به این مرحله رسیده‌اند. ما ممنون آن‌ها هستیم. وجود روحانیون و همکاری مردم مسلمان در مناطق کردنشین ۱۴۰۰ سال است از اسلام حفاظت کرده است. مردم ما هرچند در خانه فقیر اما در درون و دین ثروتمند بوده‌اند.

 

امام‌جمعۀ پاوهدر ادامه خاطرنشان کردند: لازم است که امروز خلف صالحی برای گذشتگانباشیم. با نقد و اعتراض کردن به جمهوری اسلامی و زید و عمرمشکل حل نمی‌شود. گذشتگان ما این تشکیلات را هم نداشته‌اند اما از دین دفاع کرده‌اند. باید ما هم قدم برداریم و پشت به اسلام و راه سلف صالح نکنیم.

 

ایشاندر بخش چهارم سخنان خود به ۵ خصلت هر عالم و محراب نشین اشاره کردندوگفتند: هر عالم محراب نشین باید دارای این ۵ صفت باشد. ایمان قوی، اخلاق نیکو و علم و دانش و میانه‌روی و زمانه شناسی

 

ماموستا قادریگفتند: امام مالک امام دارالهجره می‌فرماید: بعضی از اساتید من به‌قدریمبارک‌اندمی‌شوداز خداوند بخواهیم به خاطر آنان باران بباراند ولی من حرف آن‌ها را قبول ندارم زیرا نمی‌دانند در اطرافشان چه می‌گذرد و از اوضاع بی‌خبر و زمانه شناس هم نیستند و به‌جای آنکه آنان به مردم خط دهند این مردم هستند که به آنان خط می‌دهند.

 

ایشانجایگاه روحانیون و داعیان دین را بسیار مهم دانستندو گفتند: قرآن کریم در آیۀ ۳۳ سورۀ فصلت به جایگاه علما و داعیان دین اشاره می‌کند و می‌فرماید: «وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعَا إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحًا وَقَالَ إِنَّنِي مِنَ الْمُسْلِمِينَ» ما داعیان دین قول خدا و پیامبر اسلام را بازگو و در حد توان عمل می‌کنیم و اعلام می‌نماییم ما مسلمانیم. هر کس این سه خصلت را داشته باشد خداوند تأییدمی‌کند که جایگاه او مهم است.

 

ماموستا قادریبا اشارهبه سخنی از عبدالقادر گیلانی گفتند: شیخ عبدالقادر گیلانی که معلم اخلاق و یکی از مجددین قرن خود بوده می‌فرماید: الهی من تو را شکر می‌کنم و اعلام می‌کنمبی‌شریک و منزه هستی و ممنون هستم که محراب را به من بخشیدی.

 

امام‌جمعۀ پاوهگفتند: دکتر زیدان در کتاب اصول الدعوه می‌گوید: سخن گفتن هدیه کردن دانش و دین به مردم است. اگر کسی دارای علم نباشد چه چیزی به مردم می‌دهد. پس داعی دین باید عالم باشد.

 

ایشانبه مشکلات پیش روی روحانیون و طلاب اشاره کردند و گفتند: شما احتمالاً سؤال کنید مشکلات زندگی و مشکلات سیاسی داریم و مردم هم به ما اهمیت نمی‌دهند. بنده عرض می‌کنم راست می‌گویید ولی سلف ما وضعشان از ما بدتر بوده اما عزت‌نفسداشته‌اند. شعری از ماموستا حسن دزلی را قرائت می‌کنم که او را دعوت کردند تا خدمتگزارو دفتردار یکی از سلاطین شود. در جواب گفت:

 

من هه لوی لووتکه ی به رزی دالانیم ... هه رگیز وه ک قالاو ناکه ومه چینه

 

ماموستا قادریافزودند: ما روحانیون و عالمان دین اگر خوب هم نباشیم، در جایی قرار گرفته‌ایم که محل پیامبر بزرگوار و خلفای راشدین و ائمۀ اطهار و سلف صالحو تابعینبوده و به نسبت اهمیت این جایگاه، مشکلات نیز به ما روی می‌آورد لذا باید صبر داشته باشیم.

 

امام‌جمعۀ پاوهدر بخش پنجم و پایانی سخنان خود گفتند: بنده با تشکیلات روحانیون استان کردستان نیز در ارتباط هستم و شهادت می‌دهم برخورد دوستان عزیز دفتر نمایندهولی‌فقیه در امور اهل سنت استان کرمانشاه نسبت به‌جاهای دیگر بهتر است اما توقع ما از دفتر اهل سنت استان این است که بعد از ۴۰ سال خوب و بد را از هم تشخیص بدهند. چهار دهه از انقلاب اسلامی گذشته و این ماموستایان که در این ۴ دهه در خدمت جمهوری اسلامی بوده‌اند، مشخص‌اند. مولانا می‌فرماید:

گر امینم متهم نبود امین ... گر بگویم آسمان را من زمین

ایشانخاطرنشان کردند: وقتی‌کهحجت‌الاسلام فاضلی کار خود را شروع کردند بنده به‌اتفاق شورای روحانیت پاوه خدمت حضرت آیت‌الله علما رسیدیم و عرض کردیم تا ۶ ماه چیزی نمی‌گوییم و بعد از ۶ ماه بررسی می‌کنیماگر کارشانخوب بود شاکر خداوند خواهیم شد و در غیر این صورت صبر می‌کنیم همچنان که قبلاً هم صبر کرده‌ایم.

 

ماموستا قادریخطاب به حجت‌الاسلام فاضلی گفتند: دفتر شما خدماتی است یا مراقبتی؟ اگر خدماتی است به نسبت نیاز به افراد خدمت کنید و از افراد هم کار بخواهید. قطعاً علما هم استقبال خواهند کرد. انسان عبد احسان است و اگر کار شما مراقبتی است باز کار خودتان را ادامه دهید و ما هم کار خود را ادامه خواهیم داد.

 

امام‌جمعۀ پاوهبا اشاره به اینکه توقع بنده از روحانیون همراهی با نظام و انقلاب است، خاطرنشان کردند: شما اگر همراه انقلاب نباشید، طلبه‌ها متضرر و مشکل سربازی و بیمه و صدها مشکل دیگر پیدا می‌کنند. بنده از شما می‌خواهم به خاطر طلبه‌ها هماهنگ باشید که این امر به صلاح همۀ شماست.

 

ایشانافزودند: گروهی از اهل سنت نان مخالفت با نظام جمهوری اسلامی و مخالفت با شیعه را می‌خورند و جماعتی شیعه هم نان دشنام به سنی‌ها را می‌خورند؛ اما این‌ها اقلیت هستندو اکثریت اهل تشیع بخصوص آنان که در طول خط مقام معظم رهبری حرکت می‌کنند، نسبت به اهل سنت با احترام برخورد می‌کنندو آن‌ها نیز در نزد اهل سنت محترم‌اند.

 

ماموستا قادریدر پایان سخنان خود به حفظ شئون طلبگی اشاره کردندو گفتند: طلبه‌های ما بخصوص در شهرهای ثلاث و سرپل و جوانرود و روانسر کمتر لباس طلبگی به تن می‌کنند. بنده از تمامی طلاب عزیز توقع دارم نسبت به حفظ شئون طلبگی کوشا باشند تا آمادگی برای پوشیدن لباس روحانیت را داشته باشند.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد