قربانیان طرح بی‌فرجام سهمیه سوخت مرزنشینان؛

معمای «سوخت» و «نان» /مرزنشینانی که در آتش بی‌تدبیری دولت سوختند

سرویس: صرفا جهت اطلاعکد خبر: 297899|09:22 - 1398/07/09
نسخه چاپی
معمای «سوخت» و «نان» /مرزنشینانی که در آتش بی‌تدبیری دولت سوختند
ساکنان روستاهای مرزی استان کرمانشاه قربانی طرح بی‌فرجام سهمیه سوخت مرزنشینان دولت شده‌اند و از سر ناچاری با قاچاق سوخت زنده‌زنده در آتش می‌سوزند.

به گزارشهزار ماسوله،  اینجا در دل کوه‌های شاهو مردمانی مقاوم با خشونت طبیعت و کوهستان روزگار سر می‌کنند؛ از تمام محاسن مرزنشینی بی‌بهره مانده‌اند و تنها مشقت و سختی نصیب آنها شده است.

 

آنها برای گذران زندگی در یک دوراهی قرار گرفته‌اند که یا باید از سرزمین آبا و اجدادیشان کوچ کنند و یا تمام خطرات یک تجارت مرگبار را به جان بخرند تا لقمه‌ای نان برای اهل و عیالشان تهیه کنند.

 

اما هر دو راه هم برای خودشان و هم برای کشور هزینه‌های زیادی دارد؛ خالی کردن مرزها امنیت در این مناطق را به خطر ‌می‌اندازد و ماندنشان و دست زدن به کارهای غیرقانونی همچون قاچاق سوخت هزینه‌های دیگری را متوجه هر دو می‌کند.

 

قرار بود برای بهبود معیشت و زندگی این مردمان صبور، طرحی به نام سهمیه سوخت مرزنشینان در نظر بگیرند و سهمی از سود آنرا بین مرزنشینان توزیع کنند، اما در کرمانشاه هیچ خبری از این موضوع نیست و مسکوت مانده است.

 

همین چند روز پیش بود که خبر انفجار بنزین در یکی از روستاهای مرزی شهرستان پاوه همه را متاثر کرد؛ آنهایی که از سر ناچاری بنزین را در انبارهایشان نگه می‌دارند تا چندرغاز از قبل فروش آن برای امرار معاش کسب کنند.

 

خبرنگار مرصاد سری به هانی گرمله -همان روستای کذایی- زد تا ببیند مشکلات مردم این روستای مرزی و امثال آنرا و صدای آنها را به گوش مسئولان برساند.

 

بعد از طی 30 کیلومتر از شهر پاوه به این روستای زیبا می‌رسید که زنگار محرومیت چهره زیبایش را پوشانده است و غول بیکاری بر آن چنبره زده است.

 

امکانات روستاهای مرزی

 

در ابتدای ورود به روستا سراغ عثمان امینی،رئیس شورای اسلامی روستای هانی گرمله را گرفتیم تا از مشکلات مردم روستا برایمان بگوید.

 

او می‌گوید که روستای هانی گرمله 450 خانوار با یک هزار و 350 نفر جمعیت ثابت و 100 خانوار با حدود 400 نفر جعیت غیر ثابت برای امور فصلی و باغی دارد.

 

این روستا در زمان جنگ کاملا تخریب شد و به گفته رییس شورای روستا، بازسازی این روستا بعد از 23 سال آوارگی در سال 80 آغاز شده که البته دارای مشکلات خاص خود است.

 

امینی می‌گوید: یکی از زیرساخت‌های هر روستایی طرح فاضلاب آن روستا است که وضعیت فاضلاب روستای هانی گرمله در وسعت بزرگ، با دو فاز که یک فاز آن تا نقطه صفر مرزی اجرایی شده است و فاز دوم آن از محل مدرسه تا پایین روستا به طول 700 متر به دلیل نبود اعتبار تعطیل شده است.

 

او از دیگر زیرساخت‌ها هم گفت که طرح آسفالت جاده و پله بندی داخلی روستا از دیگر مشکلات روستا است و جاده خاکی آن در فصل تابستان باعث گرد و خاک و در فصل زمستان نیز باعث گل و لای می شود .

 

رییس شورا از دیگر امکانات این روستا هم گفت: زمین فوتبال این روستا با تلاش و مساعدت تیپ سپاه همدان تا حدودی به مرحله اجرایی رسید که ما از آنها کمال تقدیر و تشکر را داریم، اما مراحل پایانی آن که به اداره ورزش و جوانان شهرستان واگذار شد، با تخصیص اعتبار 60 میلیون تومان تاکنون به مرحله اتمام نرسیده و اکنون نیمه کاره رها شده است.

 

وی ادامه داد: با توجه به اینکه جوانان روستای هانی گرمله، در رشته های ورزشی صاحب مدالهای مختلفی همچون تیم فوتبال، به عنوان تیم لیگ برتر استان معرفی شده اند، از مسئولین خواهشمندیم که هرچه زودتر مشکل این زمین چمن روستا را مرتفع کنند.

 

امینی بیان داشت: مسئله حاد دیگر این روستا مسئله نبود دبیرستان با این جمعیت است که باعث مهاجرفرستی مردم روستا به شهرستان های پاوه و مریوان شده است و همین هم باعث شده است که نزدیک به 20 خانوار این روستا را ترک کرده اند.

 

رییس شورای روستای هانی گرمله ادامه داد: این روستا از لحاظ همیاری در هر زمانی که هر نوع پیشنهادی در هر موضوعی همواره پیش قدم بوده همچون رنگ آمیزی مدرسه با هزینه 13 میلیون تومان و آسفالت حیاط مدرسه با 26 میلیون توسط خیر گرانقدر عثمان کریمی و همچنین خرید زمین مدرسه با 20 میلیون تومان توسط این خیر -که هنوز کار اجرایی آن عقب افتاده است- در کمترین زمان ممکن اقدام شده است.

 

او همچنین گفت: نبود دبیرستان در این روستا اثر کاملا منفی را بر روستا گذاشته است.

 

امینی با اشاره به اینکه امروز بیکاری دامن گیر کل کشور شده است خاطر نشان کرد: روستای هانی گرمله با ترکیب جمعیت جوان تحصیلکرد اغلب بیکار هستند که گاها بعضی اوقات افرادی از سر ناچاری اقدام به قاچاق سوخت در این روستای مرزی برای تامین امرار معاش خود می کنند .

 

ا

 

گلایه مرزنشینان از اجرا نشدن طرح سهمیه سوخت مرزنشینان

 

وی افزود: این مسئله سوخت هم در دیگر استانهای مرزی کشور به این منوال که درصدی از سهمیه سوخت را به مناطق مرزنشین اختصاص داده اند، حل و مسئله قاچاق هم کنترل شده است اما در استان کرمانشاه این مسئله اجرایی نشده است.

 

رییس شورا از مشکلات این موضوع هم گفت و افزود: در این مسئله هم ما شاهد بروز اتفاقات ناگواری همچون آتش گرفتن و انفجار بنزین در این روستا و مصدوم شدن سه نفر از اهالی در هفته گذشته بودیم که امیدواریم مسئولین مربوطه در رابطه با کاهش نرخ بیکاری در این روستا تلاش وافری را داشته باشند.

 

امینی تصریح کرد: این روستا با هم مرز بودن با کشور همسایه زخم های زیادی از هشت سال جنگ تحمیلی دارد، اکنون برخی از مراتع آن دارای مین های آن دوران است که گرچه گروههای مین یاب نیز در این منطقه حضور پیدا کردند اما به صورت کامل پاکسازی نشده و همین موضوع هم باعث شده است که مردم روستا نتوانند به دامداری و چرای دام در این مراتع روی بیاورند.

 

وی در پایان گفت: کمبود آب شرب در روستا را از دیگر مشکلات این روستا دانست و گفت: نیاز است با توجه به آنکه ما در فصل تابستان نیز باغداران به جمعیت روستا اضافه می شوند، مخزن آب شرب این روستا جوابگو نیست.

 

جمعی از جوانان روستا نیز در سخنانی با خبرنگار مرصاد اظهار کردند که مسئله بیکاری در این روستا باعث شده است که گاها به خرید و فروش غیرقانونی برخی کالاها در مرز با وجود خطرات اقدام کنیم؛ نبود شغلی مناسب زندگی در این روستا را سخت کرده و این کارها جوابگوی تامین درآمد و مخارج زندگی ما نیست.

 

آنها می گفتند که محدودیت هایی همچون نقطه صفر مرزی و مراتع آغشته با مین باعث شده است که نتوانیم به شغلی همچون دامداری بپردازیم و گاها و از سر ناچاری به فروش سوخت اقدام می کنیم.

توجه به روستاها مهم‌ترین گام در توسعه کشور است و ایجاد زیرساخت‌ها به ویژه در بخش راه، درمان، بهداشت و تامین آب آشامیدنی به اسکان روستاییان کمک می‌کند اما ایجاد توسعه در روستاها نیازمند ایجاد اشتغال است و این موضوع در مرزها با اهمیت تر است.

و اما یک سوال چرا سهمیه سوخت مرزنشینان در استان کرمانشاه انجام نشد و دولت چطور می‌خواهد پاسخگوی خانواده‌های قربانیان قاچاق سوخت در روستاهای مرزی است که زنده زنده در آتش بی‌تدبیری می‌سوزند، باشد؟!

 

با تشکر از سینا ولدبیگی در همکاری در تهیه خبر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد