روحانیون باید با دانش خود تفکرات افراد تندرو را اصلاح کنند

سرویس: سیاسیکد خبر: 297877|18:53 - 1398/07/04
نسخه چاپی
روحانیون باید با دانش خود تفکرات افراد تندرو را اصلاح کنند
امام جمعه پاوه گفت:‌ امروز افراد تندرویی وجود دارند که در این شرایط روحانیون وظیفه دارند از دانش خود برای اقناع و اصلاح افراد و انسان‌های دارای تفکرات تندرو بهره‌ بگیرند.

به گزارشهزار ماسوله، به نقل از فارس ماموستا ملاقادر قادری پیش از ظهر امروز در همایش نقش علما و روحانیون در مقابله با افکار تکفیری که با حضو جمعی از علما و ائمه جمعه و جماعت کردستان در مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور در حال برگزاری است، اظهار کرد: کردستان مهد علم، عرفا و علما بوده و بدون تردید علمای کردستان در این دیار با تعلم، تالیف و تبلیغ خود در حفظ و پاسداری از عقیده و ارزش‌ها حراست کرده‌ و در این مسیر کوتاهی نکرده‌اند.

وی تصریح کرد: اگر کتب علمایی مانند ماموستا مردوخ و ماموستا مدرس را نگاه کنیم خواهیم دید استان کردستان به ویژه سنندج مملو از عرفا و دانشمندانی است که نسبت به مردم خود اگر در ردیف اول نباشد قطعا در ردیف آخر نخواهند بود.

ماموستا قادری افزود: علمای کردستان با ترجمه کتاب آسمانی و سرودن شعر نقش مهمی در مسیر وحدت و ترویج ارزش‌های اسلامی ایفا کرده‌اند.

وی گفت: در طول 15 قرن از ورود اسلام به منطقه، علما با کمک مردم توانسته‌اند با جان و مال در حد توان خود از دین اسلام دفاع و از راه رسول الله پاسداری کنند.

وی در ادامه خطاب به علما و ماموستایان حاضر در جلسه عنوان کرد: اصل و اصول ما با اصل و گذشته و زمان امروز با زمان گذشته متفاوت است.

امام جمعه پاوه تصریح کرد: پیامبر مکرم اسلام برای انسان‌های زمان‌شناس و عصرشناس دعای خیر کرده است و این نشان از اهمیت این موضوع است.

وی گفت: در عصر امروز انواع نحله‌ها، گروه‌ها و حزب‌هایی رشد پیدا کرده‌اند و جوانان تندرو گاها به ماموستاها در روستاها فشار می‌آورند.

ماموستا قادری اضافه کرد: در زمانی قرار داریم که هر گروهی دیدگاه خود را برتر بر سایر دیدگاه‌ها می‌داند لذا باید ما روحانیون وظیفه و رسالت خود در این شرایط را بدانیم.

وی با تاکید براینکه پیامبر وظیفه ما را در این شرایط بیان کرده است، افزود: در این شرایط این رسالت ماست که از دانش خود برای اقناع و اصلاح افراد و انسان‌های دارای تفکرات تندرو بهره‌ بگیریم.

پیام و پرچم دین اسلام را هر کسی نمی‌تواند بالا بگیرد

وی اظهار کرد: پیام و پرچم دین اسلام را هر کسی نمی‌تواند بالا بگیرد جماعتی با اخلاق و عادل باید این پرچم را بردارند و از کسانی که در مسیر غلط گام برمی‌دارند و غیر از خود دنیا را کافر می‌دانند بگیرند.

تندروی روی صفوف نماز جمعه اثر گذاشته

ماموستا قادری اذعان داشت: امروز جنگ از کوه‌ها و مرزها به مساجد آمده، تندروی روی صفوف نماز جمعه اثر گذاشته و در مدارس طلبه‌ها انگیزه‌ گذشته را ندارد، جمعیت طلبه‌ها رو به کاهش است و این برای به دست گرفتن محراب مساجد در آینده با مشکل مواجه می‌شویم.

وی تصریح کرد: فقر و مشکلات اقتصادی از دیگر دلایل سوق‌دادن جوانان به سمت آسیب‌های اجتماعی است، ضمن اینکه نحوه تربیت و تعلیم والدین و نقش آنها در ازدواج و سایر مسائل فرزندان بسیار ضعیف و کم‌رنگ شده است.

انحراف جوانان نتیجه ضعف در عملکرد متولیان مساجد است

امام جمعه پاوه یکی دیگر از دلایل انحراف جوانان را ضعف در عملکرد متولیان مساجد دانست که نتوانسته‌اند جوانان را روشن کنند و گفت: آموزش و پرورش و رسانه‌ها نیز ضعیف هستند، رسانه‌ها تنها دنبال سرگرم کردن مردم هستند که این کارکرد به زیان مردم است.

سپردن مسئولیت‌های جامعه به افراد ضعیف به جامعه ضربه زده

وی تصریح کرد: سپردن و واگذاری مسئولیت‌های جامعه به افراد ضعیف نیز به جامعه ما ضربه زده است، مسئولی که فرهنگ، آداب، توانایی‌ها و ظرفیت‌های جامعه را نشناسد با تصمیم‌گیری‌های غلط بزرگترین آسیب‌ها را متوجه جامعه می‌سازد.

وی تاکید کرد: نباید هیچ وقت دشمن را کم بشماریم، در حوزه ترویج افکار انحرافی حتی وجود یک نفر هم خطرناک است.

مسئولان جمهوری اسلامی به علمای اهل سنت شک و تردید نداشته باشند

امام جمعه پاوه یادآور شد: دشمنان در طول عمر انقلاب مشکلات زیادی در زمینه‌های نظامی، سیاسی، اقتصادی و غیره را برای ما ایجاد کرده‌اند پس ما نباید با عینک کدر به نظام نگاه کنیم و مسئولان جمهوری اسلامی نیز به علمای اهل سنت شک و تردید نداشته باشند.

وی افزود: تقدیم 10 هزار شهید اهل سنت سندی بر همراهی همیشگی این مردم با انقلاب است، شیعه و سنی در طول تاریخ انقلاب همواره در کنار هم برای دفاع از ارزش‌های انقلاب خونشان را فدا کرده و خونشان در هم آمیخته شده است.

ماموستا قادری گفت:‌ ایران به اسلام خدمت کرده و هزاران دانشمند را که هر کدام وزنه‌های قوی هستند در تاریخ خود دیده است لذا شاید ما در برخی از نقاط کمبودهایی داشته باشیم اما باید این کمبودها را بپذیریم و در راستای رفع آن گام برداریم.

وی با بیان اینکه رسالت علما و روحانیون بسیار سنگین است، گفت: محراب جایگاه شیران است و ما به عنوان محراب و منبرنشینان وظیفه مهم و سنگینی را به عهده داریم که باید زکات این جایگاه را با خدمت درست بپردازیم.

امام جمعه پاوه خطاب به روحانیون تصریح کرد: ما روحانیون نباید این نکته را فراموش کنیم که با وجود تمام مشکلات مادی و اقتصادی که داریم در برابر مردم مسئول هستیم.

وی افزود: یا نباید این مسئولیت را قبول می‌کردیم و اگر قبول کردیم باید در انجام آن از سختی‌ها و ناملایمات هراس نداشته باشیم.

وی در ادامه به بیانیه گام دوم انقلاب هم گریزی زد و عنوان کرد: این بیانیه که با یک مقدمه و 7 بند تنظیم و از سوی رهبری ابلاغ شده در حقیقت یک منشور است که در آن به تمام زوایای اقتصادی، اجتماعی، عدالت، معنویت و غیره اشاره شده است.

امام جمعه پاوه گفت: ‌در هر جامعه‌ای معنویت و اخلاق حاکم باشد مردم آن جامعه عزیز هستند چون جامعه به معنای اخلاق و معنویت است و در هر جامعه‌ای که معنویت حاکم باشد بقای ملت، دولت، حاکمیت و غیره تحقق می‌یابد اگر اخلاق رفت باید در سوگ آن مردم گریه کرد.

وی تصریح کرد: باید بکوشیم مکارم، اخلاق، شجاعت، تواضع و اعتماد به نفس را در جامعه رشد دهیم ما روحانیون باید مثل سلف خود از مسجد و محراب دفاع کنیم وگرنه صفوف مسلمانان ضربه می‌خورد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد